• Munchkin

    Varför sommarvikarier bör skjutas

    Prästen ringde idag och meddelade att vår kantor inte kommer att kunna spela de låtar vi vill ha som ingångs och utgångsmusik trots att vi har noter till dom. Detta för att han är en pensionerad kantor. Alltså hur svårt är det för nån som kan läsa noter att läsa innantill? Och det är ju faktsikt 1 månad och lite till kvar tills vigseln....man tycker ju att med lite övning så borde det gå, men nej.
    Så nu står vi här och har två alternativ, antingen välja musik vi inte riktigt vill ha för det är för tråkigt och vanligt, eller spela de vi vill ha på cd....trots att prästen tyckte på att det inte var lika kul/fint med cd musik....det kan jag iofs hålla med om....men jag vet inte om jag vill gå in till samma musik som 90% av alla brudpar i sverige går in till.....De låtar vi hade valt från början känns mer som oss än tex Mendehlsson....ja ja vi har tills efter midsommmarhelgen att fundera på det för då skulle vi prata med prästen igen.
    Behövde bara få gnälla av mig lite så ta det jag skrivit med en nypa salt, jag tycker inte att sommarvikarier bör skjutas......

  • Svar på tråden Varför sommarvikarier bör skjutas
  • 20talsbruden

    Alternativet är ju också, som Ni var inne på, att hitta någon annan som kan spela in eller utgångsmusiken...Om ni känner nån, eller om ni är beredd att betala för en pianist. Förstår att Ni är besvikna,skulle jag också vart!

  • Liniz

    Min pappa är kyrkomusiker och skulle aldrig få för sig att säga att han inte kunde spela det brudparet önskar... Så jag tycker det låter konstigt och förstår att du är besviken. Men kanske ni kan hitta en vikarie för vikarien? Vet inte var du bor, men det finns ju duktiga blivande kantorer på landets musikhögskolor. Eller att ni hittar någon annan även om ni kanske då får betala lite extra? Lycka till!

  • 8augusti2008

    Klart du har rätt att bli besviken och visst måste man få gnälla av sig!!! Det är väl varje människas rätt!
    Tycker ändå det var bra att han visste sina begränsningar och sa nej, för det är inte kul när det inte låter bra..

    Och även om prästen inte tycker det är lika fint med cd, så mäste ni ju ändå få använda det eftersom kantorn inte kan tillmötesgå era önskemål. Det är ju ER dag!!

    Hoppas verkligen det löser sig!! Jag håller tummarna!

  • Duchess

    Naturligtvis har man rätt att bli ledsen och besviken om den vikarierande kantorn inte kan spela den musik man helst av allt vill ha. Det håller jag helt med om.

    Det jag inte håller med om är det övriga. Det som den vikarierande pensionerade kantorn lärde sig på sin utbildning för mååånga år sedan ligger långt ifrån t ex Throne Room (som jag själv gärna hade haft eftersom jag är Star Wars fan ). H*n lärde sig snarare fina preludier till "Var hälsad sköna morgonstund" och "Min frälsare lever".

    Jag tycker att det var bra att prästen ringde och berättade att kantorn inte fixar musiken. Jag tycker också att ni har all rätt att försöka hitta en annan kantor om just de här låtarna är viktiga för er. Men att vara jätteirriterad på en person för att h*n faktiskt inte klarar av att spela ett visst stycke, det tycker jag är taskigt. Jag tror nämligen inte att det är roligt för en yrkesmänniska (om än en pensionerad sådan) att tvingas erkänna att man inte klarar av något som borde ligga inom ens kompetensområde. Jag kan bara tänka mig själv hur motsvarande sak skulle kännas för mig...

  • Pupetta

    Håller med Liniz ovan. Ring någon av landets musikhögskolor. Yngre kyrkomusiker är oftast lite mer flexibla :)
    Det behöver inte kosta så mycket. När jag gick på musikhögskolan hade vi bröllops-gig nästan varje helg (i maj, juni, juli kunde man t o m ha 2 olika på samma dag). Det var jättekul och dessutom en bra extrajobb!

    Det är klart att om vikarien sagt nej till att spela den musik som ni har valt skulle jag verkligen ta det "nejet" för ett nej. Det kan bli riktigt pinsamt om kantorn försöker att spela något som h*n inte klarar av.

  • Bella 81

    Jag skulle vilja tipsa om att provspela CD:n i kyrkan om ni vill köra med det alternativet. Det är ju speciell ackustik i kyrkbyggnader och det vore trist om ni blev besvikna.

    Men nog tycker jag att även en pensionerad kantor bör kunna erbjuda något annat än Mendelsohn och Wagner. Varför inte fråga vad det finns för alternativ? Det kan ju finnas passande musik man inte har hört än.

  • Fjosok

    Absolut inte självklart att en kantor kan spela allt. KAntorerna har två års utbildning och i vissa fall, dock inte alla, och beroende på vilken skola dom gått på, ganska bristfälliga kunskaper i pop/rock. Precis som en del sommarvikarier kanske inte är så kalssiskt skolade som å andra sidan en kantor är.

    Idag vet jag att utbildningarna är bredare än vad dom var för bara 10 år sedan. jag gick i min gröna ungdom på en skola med kantorslinje, och det var bara klassiskt.

    Tänk sedan på att två år är en kort tid att utbilda sig i ett enormt omfattande yrke.

    // Fjosok, inte kyrkomusiker men med över 200p från musikhögskolan

  • Munchkin

    Musikhögskola var ett bra tips, det ska jag kolla om det finns nån i närheten

    Kyrkan vi ska vara i är en ombygd hölada eller nåt liknande har jag för mig att prästen sa, det är alltså ingen traditionell kyrka så ackustiken är nog "snällare" än i en traditionell kyrkobyggnad, men att provspela ifall det blir cd var också ett bra tips

    Självklart håller jag med om att det var bra av kantorn att tala om att han inte klarde av att spela våra låtar istället för att försöka och göra kycklingmat av dom när det väl var dags, som grabbarnas kompis råkade ut för.

  • Fjosok

    Bor du i Sthlm/Gbg/Malmö eller Piteå så kan du testa. Där dom har kyrkomusikerutbildningar. Men skynda dig, terminen är på G att ta slut.

  • Munchkin

    Attans, bor i Umeå...kanske är lite för långt att få en Pitestudent att åka ne rhit för det.....

  • Fjosok

    Kolla om det inte finns nån pitestudent, från Umeå ;)

    Omöjligt är det ju inte, gick 4 år i Piteå och är Umeåfödd själv, så NÅGOn borde finnas

  • Munchkin

    Det är sant klart *S* Har jobbat idag så jag tänker visst inte så bra som jag borde...klart det kan finnas Umeå studenter i Piteå *S*

  • Chicita
    snurre skrev 2015-04-14 13:33:15 följande:

    Vad har det skaffa med att han är pensionär?
    Ni kanske hade valt dålig musik!


    Tråden är från 2008... Personen som skrivit den (och alla som svarat) är inte kvar här längre. 
    Så du kommer alltså inte kunna få svar på din fråga.

  • mtep

    Tips om ni ska ha cd: PROVLYSSNA MED RÄTT VOLYM INNAN. Var på ett bröllop med jättefina in- och utgångslåtar men jag tycker det var alldeles för tyst; iaf om man jämför med en pampig orgel!

  • mtep

    Oj det var en gammal tråd. Hoppsan. Så går det när man är trött och inte läser så noga. Men kanske någon annan har nytta av mitt tips. ;)

  • hilda74

    Hahaha. ..sajtens roligaste rubrik!! Klickade på den direkt. Sitter här lite småbarns efter min möhippa och undrar vem jag är ???? Sjukt döless på att planera bröllop. Har haft stora planer och varit väldigt engagerad. Efter gårdagen har jag insett vad som är viktigt - jag ska inte göra något mer själv. Kommer att beställa allt färdigt!!! Skrattade för första gången på en vecka ???????? Så jävla kul. Håller med dig- skjut alla vikarier???????? Lycka till förresten hoppas det löser sig.

Svar på tråden Varför sommarvikarier bör skjutas