• Skottdagen2008

Mkt OT, är rädd för att jag kan vara gravid och.....

....jag drack vin varenda dag under vår bröllopsresa. Tror ni det kan vara någon fara för fostret i så fall? Inte mer än 3 glas som mest under en hel dag, men ändå.

Jag tänkte överhuvudtaget inte på att jag kan vara gravid innan resan utan mer på att det kunde vara något jag åt. Kan inte heller kolla upp det förrän om en vecka tidigast, men jag har haft illamåenden på morgnar och på eftermiddagar vid ungefär samma tid nu i 2 veckor ungefär.

Först tänkte jag inte alls och sedan åkte vi iväg på resan och jag skyllde på vinet, men det har liksom fortsatt och nu började jag sätta ihop ett cch ett och det stämmer med ägglossning och sex, så jag blev bara lite orolig.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Mkt OT, är rädd för att jag kan vara gravid och.....
  • Nibla

Stämmer säkert! Men gulesäcken hade jag rätt om i alla fall.
    Tråkigt med dina missfall....

Emmas syster skrev 2008-05-30 07:28:46 följande:

Eftersom alla mina missfall har skett när moderkakan ska börja överta näringsförsörjningen så är jag 100% på att det sker mellan v 8 och v 10vid v12 har den övertagit all näringsförsörjning men före v 8 behöver man egentligen inte fundera alls på den lilla därinne - dvs när den andra mensen hoppar över och de flesta inte tar miste på att de är gravida
  • grabbarna

nej inte ett dugg det är väl eg ganska ovanligt att man överhuvudtaget börjat må illa så tidigt. så oroa dig inte för det jag mådde inte illa föränn v 12-13 med nr 2 och runt v 10 m första

BröllopJuli2008 skrev 2008-05-30 05:44:25 följande:
    Jag är gravid i vecka 7+5 och har bara mått illa 2 ggr. Är inte det konstigt?
  • Malin84

Tänkte passa på att sticka in en fråga..
    Hur tidigt kan man göra ett grav.test??

• Nibla

Tror du kan göra det 3 dagar innan Beräknad Icke Mens (BIM)
    Dock kan det visa negativt, trots att du är gravid.
    Det är så olika, man kan göra test en veckan efter BIM och det visar fortfarande inget.....Lycka till!

Malin84 skrev 2008-05-30 07:58:10 följande:
    Tänkte passa på att sticka in en fråga..Hur tidigt kan man göra ett grav.test??
  • Skottdagen2008

Tack verkligen för alla svar. Jag känner mig mycket tryggare nu. Jag hoppas verkigen att jag är gravid då vi önskar ett syskon till vår son, men det kan ju visa sig att jag inte är det heller, men nu känner jag mig mycket tryggare för framtiden utifall det inte är något nu.

Man vill ju inte förstöra fostrets chanser redan från början och det är ju som tidigare sagt inte lätt att ens kontrollera det förrän ett tag i i graviditeten.

Tack igen

• Zozo

Helt sâker pa att de första veckorna inte spelar ngn roll vad du äter och dricker; det börjar ngn gang mellan v 6 och 12, inte helt säker där.

• Briseis
    Skottdagen2008 skrev 2008-05-30 00:06:01 följande:
    Kan inte heller kolla upp det förrän om en vecka tidigast, men jag har haft illamåenden på morgnar och på eftermiddagar vid ungefär samma tid nu i 2 veckor ungefär.
    Alltså.. Jag reagerar på detta du skriver ovan, om du inte kan kolla det på minst en vecka, menar du då för att ett gravtest inte skulle ge utslag? Ägget befruktas ju två veckor innan beräknad icke-mens (BIM) då man kan testa,att börja må illa pga graviditet innan ägget är befruktat är komplett omöjligt. Är du illamående pga graviditet sedan 2 veckor bör testet plussa nu om det är något..
  • Aleta
    sokkerstruten skrev 2008-05-30 01:02:11 följande:
    Jag är ingen expert heller, men det är så klart ingen fara! Man kan ju inte veta förren man vet, allt som man gjort eller inte gjort innan spelar nog inte sån stor roll eftersom det är så tidigt in i graviditeten! Det är ju om man är dyngrak flera veckor i rad som barnet kan ta skada, och dessutom så är det inte så gammalt än så att det kan ta skada av det! Nya rönen är ju att man kan ta ett/några glas vin till maten...Grattis!!!!
    DET ÄR FEL! Det finns inga nya rön om att ett/några glas vin till maten är ok när man är gravid (det är när man ammar).
    Barnmorskorna delar ut extramaterial och gör allt för att den nya generationen mammor ska fatta detta med alkohol. Det har blivit allt vanligare att mammor tycker att det inte gör något.
    Fatta att det lilla, lilla pyret i magen får samma alkoholhalt som mamman i sig.

Sedan har väl både ett och annat barn blivit till på fyllan och även blivit utsatt för alkohol innan man har vetat.
    Det är klart att det inte är det optimala, men det kommer att gå bra ändå. Ingen idé att oroa sig, men desto mer anledning att inte fortsätta dricka!

TS: jag tycker alltså inte att du ska oroa dig, men jag ville inte att påståendet med att det var ok med lite vin skulle stå oemotsagt.
  • Indil

Att dricka ett glas vin under graviditeten (antagligen då efter att livmodern tagit över) innebär att bebisen blir tokfull och medvetslös av berusning. Den är väldigt mycket känsligare. Enligt min barnmorska.

Men jag tror inte att det ska vara någon fara för dig, TS. Jag har också druckit i början av mina graviditeter och har fått hela och friska barn.
    Ville bara kommentera sokkerstrutens inlägg och mena att man inte borde dricka "med flit" när man vet om att man är gravid.

• Balinda

jag tror att dem allra flesta som har ett " normalt " festande dricker alkohol ett par gånger i början av sina gravidteter, när dem inte vet om det. Det är nog ingen fara och jag skulle inte oroa mig om jag var du :)

• Skottdagen2008

Exakt, jag ska inte ha min mens förrän nästa vecka, men illamåendet har jag haft sedan ÄL. Om det är omöjligt att må illa så tidigt då måste jag verkligen kolla upp vad det beror på för det är så himla märkligt. Det liksom kommer vid samma tidpunkter 2 gånger om dagen och jag blir yrslig och illamående så att jag nästan skulle kunna kräkas, men ända inte.

Jag mådde inte illa en endaste dag under min förra graviditet så jag behöver verkligen inte vara gravid, men vi har haft oskyddat ett bra tag nu så jag tänkte att illamåendet kanske beror på det.

Tack för att ni engagerar er

Briseis skrev 2008-05-30 11:06:55 följande:
    Alltså.. Jag reagerar på detta du skriver ovan, om du inte kan kolla det på minst en vecka, menar du då för att ett gravtest inte skulle ge utslag? Ägget befruktas ju två veckor innan beräknad icke-mens (BIM) då man kan testa,att börja må illa pga graviditet innan ägget är befruktat är komplett omöjligt. Är du illamående pga graviditet sedan 2 veckor bör testet plussa nu om det är något..
  • Briseis
    Skottdagen2008 skrev 2008-05-30 16:03:02 följande:
    Exakt, jag ska inte ha min mens förrän nästa vecka, men illamåendet har jag haft sedan ÄL. Om det är omöjligt att må illa så tidigt då måste jag verkligen kolla upp vad det beror på för det är så himla märkligt. Det liksom kommer vid samma tidpunkter 2 gånger om dagen och jag blir yrslig och illamående så att jag nästan skulle kunna kräkas, men ända inte.Jag mådde inte illa en endaste dag under min förra graviditet så jag behöver verkligen inte vara gravid, men vi har haft oskyddat ett bra tag nu så jag tänkte att illamåendet kanske beror på det.Tack för att ni engagerar er
    Som sagt, äl är två veckor innan mensen kommer, så då har du kanske mått illa sedan dess då? för innan äl (och ja, några dagar efter det också) är det nog komplett omöjligt att må illa just pga en graviditet. Vanligare veckan innan mens och sen därefter. Är du säker på när du hade äl?

Om du hoppas du är gravid håller jag verkligen tummarna dock :)
  • sokkerstruten

ok.. sorry jag trodde det var när man var gravid!

Aleta skrev 2008-05-30 14:51:23 följande:
    DET ÄR FEL! Det finns inga nya rön om att ett/några glas vin till maten är ok när man är gravid (det är när man ammar).Barnmorskorna delar ut extramaterial och gör allt för att den nya generationen mammor ska fatta detta med alkohol. Det har blivit allt vanligare att mammor tycker att det inte gör något.Fatta att det lilla, lilla pyret i magen får samma alkoholhalt som mamman i sig.Sedan har väl både ett och annat barn blivit till på fyllan och även blivit utsatt för alkohol innan man har vetat.Det är klart att det inte är det optimala, men det kommer att gå bra ändå. Ingen idé att oroa sig, men desto mer anledning att inte fortsätta dricka!TS: jag tycker alltså inte att du ska oroa dig, men jag ville inte att påståendet med att det var ok med lite vin skulle stå oemotsagt.
  • Skottdagen2008

Jag har mått illa några dagar direkt efter vi hade sex under min ägglossningsperiod. Ägglossningen sker under några dagar och jag har inte tagit med sticka och toppat på just den dagen, men spermierna lever också i några dagar inuti kroppen så självklart jag hoppas på en fullträff. Efter den veckan så har jag mått illa.

Självklart jag hoppas på att jag är gravid, men är jag inte det så blir jag inte ledsen heller då vi inte har försökt så länge och blir det något så blir det och blir det inte så blir det inte, mer än så är det inte.

Det jag var mest orolig för vid min fråga TS var om det var farligt att dricka om man inte ens visste om att man var gravid. Dvs de första 2-4 veckorna. Jag menar om man ska hålla igen och inte ta en droppe sedan man beslutade sig för att försöka få ett syskon eller om det är OK att ta något glas under den 1:a månaden av en graviditet.

Är jag inte gravid nu så är det ändå bra för mig att veta när jag väl blir det

Briseis skrev 2008-05-30 16:46:51 följande:
    Som sagt, äl är två veckor innan mensen kommer, så då har du kanske mått illa sedan dess då? för innan äl (och ja, några dagar efter det också) är det nog komplett omöjligt att må illa just pga en graviditet. Vanligare veckan innan mens och sen därefter. Är du säker på när du hade äl? Om du hoppas du är gravid håller jag verkligen tummarna dock :)
  • Briseis

Jag tror och tycker såhär, själv skulle jag - om jag försökte få barn (och det gjorde jag medan vi försökte också) skulle jag avhålla mig helt från allt vad mediciner, alkohol och annat som kan skada ett barn i magen att göra.

MEN - jag tror inte, och har för mig att jag läst någonstans, att barn inte tar skada "så tidigt", om man är omvedveten om graviditeten och ändå har haft nån fylla behöver man nog inte oroa sig. (Finns så mkt annat i livet att oroa sig för..).

Absolut, håller tummarna att du är gravid och ta ett test så fort du väntar mensen :) Lycka till! :D

• Skottdagen2008

Ja, någon fylla blir det garanterat inte. Jag gillar inte att bli full utan tog bara lite till maten och bara en dag högst i månaden så jag tror inte att det är en fara, men nu under bröllopsresan blev det 2 glas varje dag i 5 dagar och det är JÄTTEMYCKET för att vara jag.

• Aleta
    Skottdagen2008 skrev 2008-05-30 17:34:50 följande:
    Ja, någon fylla blir det garanterat inte. Jag gillar inte att bli full utan tog bara lite till maten och bara en dag högst i månaden så jag tror inte att det är en fara, men nu under bröllopsresan blev det 2 glas varje dag i 5 dagar och det är JÄTTEMYCKET för att vara jag.
    Om du är gravid så går det säkert jättebra ska du se.
    Vi försökte få barn i drygt ett år och under den tiden drack jag inte alkohol (utom om jag precis hade fått mens).
Svar på tråden Mkt OT, är rädd för att jag kan vara gravid och.....