• Skottdagen2008

Mkt OT, är rädd för att jag kan vara gravid och.....

....jag drack vin varenda dag under vår bröllopsresa. Tror ni det kan vara någon fara för fostret i så fall? Inte mer än 3 glas som mest under en hel dag, men ändå.

Jag tänkte överhuvudtaget inte på att jag kan vara gravid innan resan utan mer på att det kunde vara något jag åt. Kan inte heller kolla upp det förrän om en vecka tidigast, men jag har haft illamåenden på morgnar och på eftermiddagar vid ungefär samma tid nu i 2 veckor ungefär.

Först tänkte jag inte alls och sedan åkte vi iväg på resan och jag skyllde på vinet, men det har liksom fortsatt och nu började jag sätta ihop ett cch ett och det stämmer med ägglossning och sex, så jag blev bara lite orolig.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Mkt OT, är rädd för att jag kan vara gravid och.....
  • Cackis

Jag är ingen expert, men jag har för mig att fostret inte hämtar näring från livmoderkakan förrän i vecka 12. Fram tills dess får fostret näring från ägget. Men som sagt, någon annan med mer expertis får gärna uttala sig!

Stort grattis om det är så att du är gravid!

Du får börja hänga på Familjeliv nu!

• sokkerstruten

Jag är ingen expert heller, men det är så klart ingen fara! Man kan ju inte veta förren man vet, allt som man gjort eller inte gjort innan spelar nog inte sån stor roll eftersom det är så tidigt in i graviditeten!

Det är ju om man är dyngrak flera veckor i rad som barnet kan ta skada, och dessutom så är det inte så gammalt än så att det kan ta skada av det! Nya rönen är ju att man kan ta ett/några glas vin till maten...

Grattis!!!!

• stinakina

Jag har druckit innan jag vetat om mina båda graviditeter.
    Har känt samma oro som dig, men BM har försäkrat mig om att det inte är någon fara...

Grattis förresten

• stinakina

*fniss* BM här betyder "blivande maken"...jag menade förstås BarnMorskan...

• BröllopJuli2008

Jag är gravid i vecka 7+5 och har bara mått illa 2 ggr. Är inte det konstigt?

• stinakina

Jag har inte mått illa under någon av mina graviditeter, däremot fått ett väl utvecklat luktsinne ???
    Tyckte att mycket luktade illa, kunde få kväljningar, men inget mera....

• hager

bröllopjuli2008
    vänta du bara jag trodde jag klarat mig från illamåendet men det kom i vecka 10 och fortsatte till och från till vecka 15
    hoppas du klarar dig.

• Nibla

Det är inte alls konstigt, jag mådde inte heller illa i början av graviditeten (Är i v. 28 nu). Jag har börjat må illa först efter v. 25 till och från, så det där är nog himla individuellt.

Skottdagen,
    Jag har läst att i gravidtetens första skede hämtar embryot näring från något som heter gulesäcken. Det får alltså ingen näring från mamman förrän runt v. 12 som någon skrev tidigare.

BröllopJuli2008 skrev 2008-05-30 05:44:25 följande:
    Jag är gravid i vecka 7+5 och har bara mått illa 2 ggr. Är inte det konstigt?
  • Pumpkin

En bekant till mig fick reda på att hon var gravid i tredje-fjärde månaden, precis efter sommaren. Under sommaren hade hon festat typ konstant och blev naturligtvis väldigt orolig när hon sen fick reda på att hon var gravid. Men några månader senare kom det ut en alldeles perfekt och frisk liten pojke

• Emmas syster
    Nibla skrev 2008-05-30 06:40:34 följande:
    Jag har läst att i gravidtetens första skede hämtar embryot näring från något som heter gulesäcken. Det får alltså ingen näring från mamman förrän runt v. 12 som någon skrev tidigare.
    Eftersom alla mina missfall har skett när moderkakan ska börja överta näringsförsörjningen så är jag 100% på att det sker mellan v 8 och v 10

vid v12 har den övertagit all näringsförsörjning

men före v 8 behöver man egentligen inte fundera alls på den lilla därinne - dvs när den andra mensen hoppar över och de flesta inte tar miste på att de är gravida
Svar på tråden Mkt OT, är rädd för att jag kan vara gravid och.....