• mums78

Råd tack! OT

Hej smarta tjejerna på BT!
    Kan jag få ett råd från er som utomstående? Please!

Min käreste har inte ett jobbigt ex som skapar drama men istället har han en tjejkompis som beter sig som ett.

Hon skickar massa sms, vill låna pengar, att han ska åka och handla åt henne, ut och äta med honom, hjälpa henne med hennes son m.m och ja,, ha allmänt hjälp av honom då han är en mycket snäll och givmild människa och hon är mycket dramatisk yngre tjej med mycket problem och svår bakgrund.

Innan han och jag träffades sågs de mycket men inget sexuellt, mer som en one way- beroende vänskap.
    han har nu trappat ner deras möten men tjejen ifråga vill ju, naturligtvis, fortsätta i samma stil och har ingen förståelse till mitt missnöje i frågan. Hon säger att han nu har svikit henne.

Jag känner att jag har, som i filmer, en ängel och en djävul på vardera axeln nu.
    Jag förstår ju att han är orolig för henne och vill ställa upp, men samtidigt är det lite irriterande med den dramatik, deppighet hon tillför och att hon kräver så mycket av honom utan att ge någonting tillbaka.
    Jag är mer en lugn tjej med ordnat liv och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till henne.

Han säger att han är så orolig för henne och jag vill ju inte att han ska må dåligt förstås.

Å andra sidan, trots att jag inte kan förstå deras vänskap vill jag ju inte, och har inte rätt till, att sätta mig emellan dem,jag kan ju inte be honom säga upp bekantskapen.
    Jag vill helst att de ska ha en vanlig vänskapskontakt,en mindre men det är så svårt för mig att förklara för honom hur jag känner.
    Jag förstår att hon, som inte har så många andra att ty sig till, gärna klamrar sig fast vid min karl då han s.s. är mycket snäll och omtänksam. Då han märkte på mig att jag inte gillade deras nära kontakt bad han henne dämpa ner kontakten under ett tag, och då blev hon såklart hysterisk.

Äsch, inte ett stort problem såklart, men snälla, kan jag få några konkreta råd av er?
    Hur beter jag mig på mognaste, vuxnaste och snällaste sättet när jag i ärlighetens namn inte alls kan förstå deras förhållande? Och hur beter jag mig i framtiden för att det inte ska bli nåt smygande och "vitljugande"?

Tack så jättemycket!

• Svar på tråden Råd tack! OT
  • EnaOline

MissiA jag nickar till allt du skriver där, jag tänker precis som dig!

• hondafreak

Ok, tycker han mer om dig än om henne så tonar han ner deras vänskap för att inte såra dig. Tycker man har rätt att kräva en sån sak faktiskt. Skadar det dig (skulle skada mig mycket )så måste han överväga att kanske tom. låta det rinna ut i sanden med henne eftersom hon utnyttjar honom. Han är inte ansvarig för henne. Hon är beräknande och lägger sig ut för honom, såna kan vi damer vara. Han vet inte riktigt var gränsen går för att umgås normalt. Ta tag i detta innan du blir bitter och elak mot honom pga. detta !!!!! Och det är inte alls en struntsak ! En sån här grej skulle kunna ända ett förhållande.....

• mums78

Tack tjejer :)
    Skönt att höra andras erfarenheter, det verkar inte vara helt ovanligt ändå.
    Jag ska skriva ut era svar och läsa på bussen hem från jobbet. Jag och min älsklig har ju talat till leda om detta och tillslut orkar man inte mala samma sak om och om igen, stjäl verkligen energi. Och jag förstår ju att han älskar mig men han e så orolig för hysteriskan...puh, jaja,,tusen tack och kramar till er!

• RebeckaSvensson

Jag håller med de flesta här som föreslår att du pratar med honom. Se vad han känner/tycker. Så att du inte går och tänker på det och kanske blir irriterad över det utan anledning. Han kanske känner som du att hon är klängig.

Sen när hon mår som hon mår, förstår jag att det är känsligt. Men hon kan inte vara beroende av din kille. Vad skulle hända om ni väljer att exempelvis flytta? Hon måste kunna stå på sina egna ben. Det kanske ni tillsammans kan hjälpa henne med? Ni löser det nog om ni bara diskuterar det och försöker ta det lungt och sansat och inte dra förhastade slutsatser...

Lycka till!

• rosesarered

Det låter ju som att tjejen ifråga har mycket egna problem och att din m2b är den enda närstående vän hon har.
    Har din kille uppmuntrat henne att söka hjälp från annat håll, tänker på samtalshjälp eller så?
    kanske uppmuntra till att träffa andra kompisar också?

Hade en liknande situation för ett tag sen som jag även skrivit om här på BT.
    Min sambo hade en kort vänskapsrelation med en tjej som visade sig vara alltför "på" och det slutade med att han inte ville ha kontakt med henne längre eftersom det blev för jobbigt.

Jag får känslan av att tjejen har mera än bara kompiskänslor för din kille och då är det han som måste markera att han faktiskt befinner sig i ett förhållande med dig nu.

• stenbruden

Bara en liten tanke... Gäller inte det samma för alla kompisar oavsett kön? Det verkar som att om man har en kompis av det motsatta könet så ska denne kunna kräva mer av sin vän när han/hon träffar en pojk/flick vän...

Jag har märkt att de flesta som träffar en ny flick/pojk vän "försvinner" ett litet tag, vilket jag tycker är helt naturligt och inte det minsta konstigt. Det tar tid av en när man träffar någon som man vill lära känna och är man kär så vill man umgås mycket.
    De flesta riktiga vänner brukar inte tycka att det är fel (om man nu inte försvinner helt o hållet ) Men när det kommer till motsatta könet måste man förklara sig och ursäkta sig till sin vän.
    Eller är jag helt ute och cyklar? Hoppas ni fattar vad jag menar...

• dreams

MissieA:
    Jag tar absolut inte illa upp, du sa ju bara vad du tror.

Det kan mkt väl vara som du sa, men på ett sätt hoppas jag att det inte är så...
    Och självklart var ju vårt umgänge ganska pausat i början på ett nytt förhållande precis som för det flesta andra. Däremot så pratade vi då ofta i telefon istället.... ca 2-3 ggr per dag!

Förlåt ts för att jag inte skrev ang ditt ämne, men som sagt så kom alla minnen tillbaka så jag var tvungen att skriva av mig...

Känner att jag inte kan prata med mina vänner om detta då de tillochmed hade vadslagning om hurvida vi skulle bli ett par i framtiden eller ej (vi skulle tydligen bli det ultimata paret) och jag vill gärna inte dra upp honom igen.

Lycka till iallafall!

• mums78

Lite uppdatering: Suck....

Jag tyckte , i min naivitet , att jag kunde ta några av era råd, skriva ner ett fint mail igår där jag förklarade min sida ev det hela, hur jag tidigare kände angående deras relation, att jag själv varit osäker osv... jag bad t.o.m. om ursäkt, för jag vill ju helst av allt att det inte ska vara såhär stelt och obekvämt oss emellan...

OH jösses amailia,,,det skulle jag ju inte ha gjort! Skrik gråt dramatik och martyreri (finns sånt ord?)

Min M2B blir lite irriterad då han får deppsms i mängder om hur hon från o med nu aldrig mer ska höra av sig (I wish) osv...

Jag försöker: Men jag skrev ju ett snällt brev, trodde hon skulle bli glad.
    Han: Eh det är inte vad du skrev, utan ATT du skrev, jag hanterar det här nu fr.o.om nu...!

Suck...så, nu år jag backa ännu mer, dumt att jag la mig i kanske, men det påverkar ju mig, så jag tyckte att jag hade rätt att få förklara mig?
    Jättekänsligt att jag hörde av mig tydligen, och jag skrev verkligen inte någonting taskigt. jaja,,, back to work :) Va bara tvungen ...

• Zozo

Mja men oftast bli allt mycket allvarligare när man sätter det pa prânt än om man pratar om saken.. men det later ju som om den här tjejen hade reagerat likadant hur som.
    Bäst är nog att lata M2B fixa det - det är ju faktiskt hans ansvar.

• Bobou

Jag tror att om du bara låter det vara så lugnar det sig.

Om jag förstått den här tjejen rätt så har hon låg självkänsla och behöver mycket stöd och uppmuntran. Om så hennes bästis, någon som hon känner har satt henne i första hand, plötsligt får en flickvän och hon kommer lite i skymundan är det en helt naturlig reaktion att bli svartsjuk och extra krävande. Irrationellt, såklart, men ändå förutsägbart.

Som det är nu vill hon nog bara testa läget, kolla att hon fortfarande är viktig för din kille och att han inte kommer att överge henne. Hon är säkert jättesvartsjuk för att du helt plötsligt får hans uppmärksamhet, men det behöver ju inte alls betyda att hon har andra känslor för honom än helt vänskapliga.

Har man väldigt låg självkänsla och är rädd att bli övergiven är det nog ett naturligt beteende att försöka testa sina relationer för att få bevis på att man är viktig. Tror jag.

Jag tror att om hon bara får se att du inte är ett hot mot deras relation (dvs att den inte kommer att upphöra även om kontakten kanske blir mindre omfattande) så lugnar hon nog sig.

• stenbruden

Se bara till att han backar upp DIG!! Det är faktiskt väldigt viktigt!!!!!
    Hon kan ju uppenbarligen inte hantera något från dig... Tycker det verkar alldeles för känsligt för henne... hmmm konstig brud!

Stå på dig, det hade jag gjort. Han ska se dig och dina tankar först enligt mig!
    Skickar en styrke kram!

Svar på tråden Råd tack! OT