• mums78

Råd tack! OT

Hej smarta tjejerna på BT!
    Kan jag få ett råd från er som utomstående? Please!

Min käreste har inte ett jobbigt ex som skapar drama men istället har han en tjejkompis som beter sig som ett.

Hon skickar massa sms, vill låna pengar, att han ska åka och handla åt henne, ut och äta med honom, hjälpa henne med hennes son m.m och ja,, ha allmänt hjälp av honom då han är en mycket snäll och givmild människa och hon är mycket dramatisk yngre tjej med mycket problem och svår bakgrund.

Innan han och jag träffades sågs de mycket men inget sexuellt, mer som en one way- beroende vänskap.
    han har nu trappat ner deras möten men tjejen ifråga vill ju, naturligtvis, fortsätta i samma stil och har ingen förståelse till mitt missnöje i frågan. Hon säger att han nu har svikit henne.

Jag känner att jag har, som i filmer, en ängel och en djävul på vardera axeln nu.
    Jag förstår ju att han är orolig för henne och vill ställa upp, men samtidigt är det lite irriterande med den dramatik, deppighet hon tillför och att hon kräver så mycket av honom utan att ge någonting tillbaka.
    Jag är mer en lugn tjej med ordnat liv och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till henne.

Han säger att han är så orolig för henne och jag vill ju inte att han ska må dåligt förstås.

Å andra sidan, trots att jag inte kan förstå deras vänskap vill jag ju inte, och har inte rätt till, att sätta mig emellan dem,jag kan ju inte be honom säga upp bekantskapen.
    Jag vill helst att de ska ha en vanlig vänskapskontakt,en mindre men det är så svårt för mig att förklara för honom hur jag känner.
    Jag förstår att hon, som inte har så många andra att ty sig till, gärna klamrar sig fast vid min karl då han s.s. är mycket snäll och omtänksam. Då han märkte på mig att jag inte gillade deras nära kontakt bad han henne dämpa ner kontakten under ett tag, och då blev hon såklart hysterisk.

Äsch, inte ett stort problem såklart, men snälla, kan jag få några konkreta råd av er?
    Hur beter jag mig på mognaste, vuxnaste och snällaste sättet när jag i ärlighetens namn inte alls kan förstå deras förhållande? Och hur beter jag mig i framtiden för att det inte ska bli nåt smygande och "vitljugande"?

Tack så jättemycket!

• Svar på tråden Råd tack! OT
  • EnaOline

been there done that! uff sånt är inte kul, men om han vill ha kontakt med henne då kan du ju inte göra så mycket precis, du kanske kan umgås med henne också, alltså alla tre?? eller åtminstone träffa henne? vi var i en sådan sits att min snubbe ville inte ha md henne att göra, då var det inte så svårt, men det tog lång tid att bli av med henne!

• KIKKIHOLMBLAD

Bah svår situation. Jag tycker din sambo ska försöka balansera relationen på ett bättre sätt och kanske även markera mot tjejkompisen. Han ska förklara att han faktiskt är i ett förhållande som visserligen inte betyder att deras vänskap är slut,men att hans tid och prioriteringar ligger lite annorluna nu.

• mums78

Tack :)
    Alla tre känns lite knepigt, vi har inget gemensamt och är så olika, mycket är ensidigt om hennes problem och udda åsikter. Jag vill ju inte verka som bitch-tjejen som missunnar och förstör för en tjej som uppenbarligen behöver stöd och hjälp men samtidigt...åh! S.s. i vanliga fall e jag rätt så vettig, men hon tar fram det värsta i mig med sitt "neediga" själv.
    Å ja Kikki, tänk om hon kunde lugnt o sansat ta det resonemanget från honom, vore perfekt.
    Tack igen ni två :)

• EnaOline

så lite så! Lycka till! Hon är som på pricken lik min sambos ex... hon höll på å sms, ringa och till slut hota med att ta sitt liv om han inte gjorde slut med mig. Vi fick hota med polisanmälan för att bli av med människan, hoppas ni slipper sånt i a f!

Att prata med sin partner a och o, jag upplever det lite som om det där är ett lite känsligt ämne för er att prata om, sätt er ner och prata om det tycker jag!

Kram!

• Babajaga

Mitt råd till dig: din kille får i lugn ton tala om för henne att han nu har en flickvän som han prioriterar högst. Han har helt enkelt inte lika mycket tid att tillbringa med henne därför att han har en flickvän som han umgås med!
    Det har ju blivit en förändring när han skaffade dig, det är klart att hon blir sur då hon inte längre får som hon vill. Nix, din pojkvän kan fortforande vara en vänlig och givmild människa som samtidigt sätter gränser. Han kan t.ex. föreslå för henne att de kan ringa varandra varannan gång och att hon måste vänta tills han har ringt (så att hon inte fortsätter klänga).

• stenbruden

Jag håller med ovan, ni måste sätta er ner och prata om det. Öppet, lugnt, ärligt och sansat. Inga anklagelser utan mer hur NI som ett par ska lösa detta problem.
    Han verkar ju vara en vettig och go kille så han förstår dig säkert jättemycket men vet kanske inte hur han ska lösa det. Kom på lösningen tillsammans.
    Ni kanske behöver sätta "regler" åt henne (inte till henne så att hon vet) utan att NI följer dessa regler så det blir någon slags balans..

Hon kan ju dessutom vara kär i honom, tänk på det. Det låter ju onekligen lite konstigt att hon blir hyterisk och sakanr förståelse för ert förhållande... låter som svartsjuka.

NI måste prata om det!!!! Det kan faktiskt förstöra ert förhllande om det fortlöper som det gör nu, påpeka det för honom på ett "vuxet" sätt...
    Lycka till, berätta hur det går! Kram

• MissieA

Jag har varit i en exakt likadan situation och även om jag tyckte att det var jobbigt fick jag accepterar att tjejen var en nära kompis till min pojkvän.Det hela förändrades när jag insåg att hon ville ha honom som mer än en kompis, vilket min pojkvän inte såg utan han trodde att dem bara var vänner (han ville bara ha henne som kompis). Jag tyckte inte om deras vänskap men fick respektera min pojkväns beslut tills hon gick över gränsen. Den tjejen började snacka skit om mig till alla här i stan för jag skulle framstå som en idiot och hon som den fina tjejen som borde vara tillsammans med min pojkvän. Hon ringde hela tiden och jag drog min gräns när hon ja en bild bara på honom på msn, då sa jag till min pojkvän på skarpen hur det låg till och först då insåg han hur det låg till och pratade med hennes. Hon erkännde allt och deras vänskap tog tyvärr slut där.

Sorry för mitt långa inlägg, men det jag vill säga med det är att det beror på i vilket stadie deras vänskap är i. Om dem endast är nära vänner så kan du tyvärr inte göra något åt det, för det är inte rätt att tvinga honom att sluta umgås med henne, det kommer bara förstöra för er. Men om du anar att hon vill något mer så tycker jag att du ska prata med din pojkvän och förklara hur du känner dig när han ger henne mer tid än dig om det nu är så.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att allt löser sig för det är en jobbig situation det vet jag, men försök förstå din pojkvän med.

• tattar-Emma

Jag har en liknande situation i vänkretsen, killen har skaffat flickvän och förklarat för tjejen att han inte har lika mycket tid med henne längre. Hon blir förstås jätteledsen och hysterisk men jag menar att det får hon ta. Han har nu bestämt att inte träffa henne mer än vad han har lust till och orkar med, de träffas fortfarande när tid finns (flera gånger i veckan) men flickvännen går före.

Flickvännen säger inte så mycket men det kan nog ändras när hon blir mer säker på förhållandet. Förhoppningsvis fortsätter killen att hålla gränserna mot deprimerade tjejen och flickvännen står ut den kontakt de har. Som killen säger, "det är klart att jag kan klippa helt men vi är ju ändå kompisar och om jag bryter kontakten och det händer nåt så skulle jag ju aldrig förlåta mig".

Jag tycker att så länge man har ork kan man gärna bjuda till lite mot människor som har problem. Peppa dem att få ordning på livet och så. Det är medmänskligast på nåt sätt. Sen ska man ju förstås hålla på gränserna så att man själv inte dras med, deprimerade människor är energitjuvar, eller så att ens andra relationer blir lidande.

Råd till dig: funka som din killes bollplank, låt honom prata med dig om hur han kan hjälpa henne osv, på det sättet blir du delaktig. Tänk på henne som en patient eller ett problem (det låter hemskt men funkar, jag har några kompisar med allvarliga psykiska problem och det går inte att se dem som vanliga vänner) som du stöttar honom i att lösa. Kom överens om att hon aldrig får gå ut över er som par eller störa era planer. Om det är så att hon är den som alltid ringer, få honom att ringa ibland också (typ nån gång i veckan) så hon märker att han tänker på henne, det kanske kan få henne att känna sig tryggare.

• dreams

Jag har varit med om detta själv fast jag VAR tjejkompisen.

Jag säger inte att du är svartsjuk eller vill anklaga, jag vill bara berätta hur det var/är för mig....

Jag träffade en kille på mitt första sommarjobb och det klickade direkt. Jag hade pojkvän men han var förnärvarande singel. Vi började att ungås på all fritid vi hade nästan i två år.

Sen träffade han en tjej som var så svartsjuk att vi träffades max 3-4 ggr på ett år, och det var när hon inte visste...
    Sen gjorde de slut och vi började umgås igen...

Då helt plötsligt blev min pojkvän svartsjuk så kontakten blev mindre igen... Tills vi båda kände att vi inte orkade smyga mer så vi la faktiskt ner kontakten helt...

Två år senare och hade jag en ny pojkvän som jag förklarade allt för och han tyckte att jag skulle försöka kontakta han igen, för jag mådde verkligen dåligt av att inte prata med honom...

Får tag i nummret till hans mamma och vem är det inte som svarar.... Vi grät och skrattade, grät igen och skrattade.
    Sen berättade han att han var hos sin mamma för att säga hejdå eftersom han och hans nya flickvän skulle flytta till London dagen därpå...
    Han fick mitt nya nummer och skulle förklara situationen för sin fickvän och ringa mig när de var uppackade, det var 6 år sen och han har fortfarande inte ringt...

Förlåt att det blev långt men alla minnen kom tillbaka när jag läste Ts.

Det går inte en dag som han inte ploppar upp i huvudet och jag saknar honom så fruktansvärt att det inte går att beskriva....
    Det är säkert inte riktigt samma sits som ts men jag var tvungen att skriva och berätta....

• MissieA

dreams:

jag förstår hur du känner dig och det är aldrig bra när någon mår dåligt av det oavsett om det är flickvännen, killen eller tjejkompisen. Jag tycker verkligen inte att det är fel att ha nära kompisar som är det motsatta könet så länge det just är kompisar man är och inget annat. En av mina bästa kompisar är kille och min pojkvän har flera tjejkompisar och vi alla kommer överens, men sen tror jag att man oftast ska lita på sin magkänsla när man tror att något är fel. Det är svårt att förlora bra vänner och jag vill inte såra dig men jag tror inte att det endast var hans flickväns fel utan att han själv gjorde ett val också och att han därför inte har hört av sig.

Sen har jag uppfattat TS situation som annorlunda då tjejkompisen inte kan förstå att han har en tjej nu som han också måste ge tid och jag tror att den tjejen vill ha TS kille om jag ska vara helt ärlig, men känner inte dem och kan ha fel.

Sen tror jag att om man har riktiga vänner så förstår man varandra att en pojkvän/flickvän också är en del av ens liv och att mycket förändras när dem kommer i ens liv så det är inte bara partnern som ska förstå utan även kompisarna.

Svar på tråden Råd tack! OT