• grabba­rna
    Äldre 28 May 10:52
    5578 visningar
    13 svar
    13
    5578

    bästa omega3?

    har en sambo som är sååå kvällstrött och fick tipset att prova omega3 men när vi kollar finns det ju miljarder olika sorter vilken ska man köpa är det eg nån större skillnad förutom på priset?

  • Svar på tråden bästa omega3?
  • grabba­rna
    Äldre 29 May 10:28
    #1

    puffar lite

  • grabba­rna
    Äldre 30 May 08:07
    #2

    puffar igen nån måste ju äta omega eller

  • Äldre 30 May 09:17
    #3

    Ja du......inte lätt att jämföra....innehåller lite olika...

    Jag äter Möller Omega-3 med A, B o D (tror jag det var) o har hållit mig i stort sett frisk sen jag började.... (räknar inte in maginfluensa för mot den hjälper inte mkt... )

    Läste i någon Life eller hälsobutik om en multivitamin som var kanon....tydligen så åt hela familjen den.....men jag kommer inte ihåg vad den hette.... Men frun i familjen var tidigare trött o orkeslös men nu med vitaminerna så har hon massor med energi o ork! Låter bra iallafall!!!

    Men gå in o fråga i en hälso-butik så borde de kunna hjälpa!!

  • grabba­rna
    Äldre 30 May 10:11
    #4

    ja jag kanske får göra det helt enkelt

  • Celest­e97
    Äldre 3 Jun 23:11
    #5

    Käkar "Fritt Flyt" och tror att de har den högsta mängden Omega-3 av preparat på den svenska marknaden. Vi har diskuterat detta en del i tråden "6 månader till skön hy"

  • dfk
    Äldre 7 Jun 19:47
    #6

    Det finns skillnader på omega-3. Vissa är som kosttillskott, och andra är registrerade naturläkemedel. Kosttillskott är billigare än naturläkemedel.
    Det finns flytande som är lite mer lättupptagligt för kroppen och det finns i kapslar.
    Det finns 35% eller 60-70%-ig omega 3. Ju högre procent, desto mindre behöver man ta.
    Omega 3 finns som fiskolja, sälolja eller linfröolja.
    Håller med om att det är svårt att välja. Men om du äter fet fisk ca 3 gånger i veckan då får du ju i dig via kosten, och behöver inte ta tillskott.

  • dfk
    Äldre 7 Jun 20:04
    #7

    Fortsättning:Om man känner sig trött, har dåligt immunförvar, blir sjuk ofta, stressar mycket, sover för lite,slarvar med mat osvkan det finnas risk för att kroppen inte orkar ta upp all näring ur maten.
    Det är många som faktiskt tränar, äter hälsosamt och sköter om kroppen som också känner sig hängiga och då räcker det inte till. Kroppen behöver mer, och då kanske det är en idé att även fylla på med extra tillskott under en period av vitaminer/mineraler.
    Det finns många olika vitaminertillskott. Men MIVITOTAL är väldigt komplett, den innehåller dock inte omega 3. Den har inte järn i sig heller. Man ska inte äta tillskott med järn under längre tid om du inte har uttalad järnbrist.

  • pallas­athena
    Äldre 22 Jun 13:13
    #8

    Ät en halv avokado om dagen. =)

  • Fysio
    Äldre 22 Jun 13:16
    #9

    Eller så har man obalans i kroppen. Jag var trött, hängig och frusen.... inte alls den där trådsmala typen men det visade sig att jag hade näringsbrist och kroppen nyttjade muskler som bränsle istället för fett. Nu efter lite proteinpulver och vitamintillskott mår jag super bra!!!!

  • lyckli­g78
    Äldre 27 Jun 12:10
    #10

    De mest högkoncentrerade omega3-preparaten är

    Pharbo omega-3
    Pikasol forte
    Biomega

    Dessa kan du köpa i lifebutiker och pikasolen finns även på apotek.
    Omega-3 kan va svårt att få i sig genom kosten, men jag håller med någon "högre upp" om att du borde testa mivitotal flex om du är hängig. Den gör underverk!

  • ulsan
    Äldre 7 Jul 13:42
    #11

    Vad sägs om några valnötter? ett par sillbitar? Dressing med linförolja? Perfekta källor för omega-3, helt naturligt.

  • Emkalo
    Äldre 10 Jul 16:15
    #12

    Man kan dricka ren linfröolja oxå, en tesked om dagen räcker. Annars finns det linfröolja på kapsel (hög halt omega 3 + omgea 6 och 9) att köpa på burk, Linoliv heter det. Med linfröolja slipper man den "mysiga" fisksmaken i munnen som man lätt får av att svälja fiskoljetabletter/kapslar.

  • MD2009
    Äldre 10 Jul 16:47
    #13

    Mitt första råd är att ni rådgör med kunnig personal i hälsokostbutik - det kan vara väldigt individuellt vad en person behöver.

    Mitt andra råd är Aloe Vera från Forever Living Products - det fungerade extremt bra för mig och jag har tidigare testat Aloe i andra märken utan effekt. Denna gav mig en tydlig energiförhöjning som håller i sig. Men som sagt - det kan vara väldigt individuellt vad man behöver, varför man är trött och vad som fungerar.

    Angående Omega 3 - Själv blandar jag en äcklig morgondrink (från tv3:s "Du är vad du äter") de flesta dagarna i veckan och den innehåller hackad ingefära, citron, vatten och en oljeblandning som heter Udo´s Choice, den innehåller omega 3, 6 och 9. Den är dyr, äcklig men BRA! Slätar banne mig ut linjer i pannan - efter 2 veckor fick jag plötsligt visa leg på systemet och då var jag 35 år. Förmodligen var det dessutom något fördelaktigt ljus precis där jag stod men det var verkligen synbar skillnad på huden.

    Ett annat tips när det gäller koncntrationsförmåga ody - Eye Q som innehåller fiskolja och nattljusolja.

    Kvinnor och män är dock olika och behöver olika saker så rådfråga kunnig personal.

    Tänkvärt är även att det kan finnas fysiska orsaker till trötthet - tex muskelspänningar (behöver inte alltid märkas) som stjäl energi. Vanliga "tråkiga" promenader kan hjälpa kroppen att släppa på spänningar och då kan tröttheten minska och energin öka.

    Förresten?? Är han bara kvällstrött?? Pigg resten av dagen?? Då funderar jag spontant över vad han äter under senare hälften av dagen.... socker och en hel del annat är kraftiga energitjuvar, likaså tung mat osv...

    Kort sagt (efter ett långt inlägg ) så är det bra om ni först klurar ut anledningen till tröttheten.

    Lycka till!


    grabbarna skrev 2008-05-28 10:52:06 följande:
    har en sambo som är sååå kvällstrött och fick tipset att prova omega3 men när vi kollar finns det ju miljarder olika sorter vilken ska man köpa är det eg nån större skillnad förutom på priset?
Svar på tråden bästa omega3?