• mazaba

Grogg virke hur mycket?

Ni som ska servera drinkar i baren. Vad ska ni ha för grogg virke o hur mycket köper ni? Hur mycket räknar ni till varje drink?
    Jag räknar på 2 dl kan de va lagom till en 4:a?

• Svar på tråden Grogg virke hur mycket?
  • Emmas syster
    mazaba skrev 2008-05-30 14:59:10 följande:
    näe så mycket dricker de ju inte men en vin flaska per person kan man ju få i sig utan problem o då är man onykter börjar man dricka mer blir man full.... likaså 4 -5 drinkar per person inga problem heller är ju en lång kväll o natt o mycket mat så lite extra drinkar o vin o öl får man säkert räna med. Men visst inte lätt att beräkna skit svårt.Gäller ju kolla datumen så man inte sparar för länge så de blir gammalt.
    Har räkat måååånga gånger och det brukar stämma på ca 10%
    räknar man med ½flaska vin per skalle och det som man räknar med till baren (att utgå från sig själv i timintag är ganska bra mått på de man umgås med x antal timmar som man räknar med att baren är öppen) - till ALLA även de som inte dricker - så brukar man hamna ganska rätt

senast jag beräknade till ett bröllop räknade vi på 1+2+1glas till maten och 1 öl/1 drink per timme i baren (räknade med 4 timmar - 10-02)
    brudparet handlade knappt de mängderna i tyskland (de bad en vän som var nere handla) och kompletterade upp med några lådor vin, öl och ngn flaska sprit på systemet(eftersom man kan lämna tillbaka dom), av samma sorter som de handlat i tyskland
    de lådorna gick tillbaka allihop därutöver hade de en back öl och 6 flaskor vin över och en öppnad sprit (körde på två sorter, vodka och whisky)
  • The Bumblebee

Emmas syster:
    Får man fråga om lite råd Fattar inte hur jag ska göra en uträkning på detta (å jag som har mattetenta imorgon ). En av punkterna på vår "att göra lista" är i veckan (gifter oss på lördag ) att handla färdigt till baren.

Vi är 65 pers. Har "so far" inhandlat 30 liter vin och 10 plattor öl. Det som saknas helt är sprit till drinkar, groggvirke åsså något till kaffet (Bailys å whiskey). Hur mycket sprit bör vi införskaffa?

• mazaba

Emmas syster, jag tycker att det låter lite med 1öl/drink per timme det är ju fest o inget mingelparty... det dubbla iaf en kanske inte på varje snitt kanske 1,5 i snitt alla dricker ju olika. En del dricker som på fest endel som sällskap i vissa bara till maten. Inte lätt att veta vilket.

• Emmas syster
    mazaba skrev 2008-06-01 21:34:33 följande:
    Emmas syster, jag tycker att det låter lite med 1öl/drink per timme det är ju fest o inget mingelparty... det dubbla iaf en kanske inte på varje snitt kanske 1,5 i snitt alla dricker ju olika. En del dricker som på fest endel som sällskap i vissa bara till maten. Inte lätt att veta vilket.
    eftersom man räknar med att ALLA dricker så blir det inte lite
    de som dricker efter maten är ofta drygt hälften bara, de andra brukar leva på läsk och vatten - det är i alla fall min erfarenhet - och ffa brukar det troppa av måååånga efter 1-2timmar, sen är några få kvar så länge som man räknar med att ha öppet
    sen är det ju efter vilket sällskap man är i - brudparets dryckesvanor brukar ge en fingervisning om hela sällskapet

The bumblebee

bar öppen tex mellan 10 och 03 = fem timmar

om man är 65pers x 5h = 325 enheter (om man räknar med 1 enhet per timme)
    1 enhet = 1 öl, 1 drink eller 1 glas vin

räkna bort allt vin i princip (det kommer ju bli både vin och öl över men det är lättare att räkna om man räknar med att alla dricker en sort)

då har ni 10 lock öl över = 240 enheter
    sen sprit så det täcker upp motsvarande 325 enheter

sen är det upp till er om ni vill servera 3or,4or eller 6or
  • mazaba

det är ju mer en hälften som dricker efter maten vi har kanske 10 tal som inte dricker efter kanske 20 all anmälan är inte klar ännu några som vill ha alkoholfritt några som ammar o en som är gravid

• Catalina

Vi köper in till 60 pers:

12 st 1 1/2 L mineralvatten(citrus o naturell)
    12 st 1 1/2 L cola
    12 st 1 1/2 L orange
    12 st 1 1/2 L sockerdricka
    20 L apelsinjuice
    Mix:
    curracco
    rabarber
    grenadin

Övrig dryck:
    30 burk 3,5
    15 plattor starköl
    5 plattor cider
    10 L sprit
    2 L Bacardi Razz
    1 bag in box vitt
    1 bag in box rött
    15 flaskor alkoholfri cider
    11 flaskor mousserat
    3 L Bailys
    2 L Whiskey

• mazaba

oj vad lite vin vi har 6 bib av vitt o rött spriten o öl ligger vi nästan lika på.

Vi kommer öppna baren direkt efter maten ca 20-21:00

• Catalina

Vi har ca 10 stycken som dricker vin....de flesta dricker öl o cider. Vi vill inte köpa in för mycket vin eftersom det inte kommer att gå åt. Var på bröllop hos ett par förra lördan....De öppnade en bag in box. De tippade på att det hade gått åt 1/2 L av det röda. Inget av det vita.

• mazaba

vet man vad de dricker så e de ju dumt att köpa för mycket då, ja vet inte riktigt på hälften av gästerna sambons släktingar som vi typp aldrig festat ihop med. Får chansa på de lite.

• BlivandeFruJohansson

Vi har köpa ganska mycke virke om man jämför me er

• Emmas syster
    mazaba skrev 2008-06-02 08:37:52 följande:
    oj vad lite vin vi har 6 bib av vitt o rött spriten o öl ligger vi nästan lika på.Vi kommer öppna baren direkt efter maten ca 20-21:00
    vilken tid börjar ni äta?

min erfarenhet är att det oftast blir senare start på middagen och att det tar minst 1½timme med förrätt och dessert (tillsammans) och ca 1 timme för huvudrätten

så normalt sett öppnar baren 1-2 timmar senare än brudparet räknat med
  • mazaba

vi ska ha endast buffe. vi gifteross 15 räkna med att sitta till bord 18:00 sen ca 2 timmar mat o tal men det tror ja inte de blir några. svårt att bestämma tider

• Emmas syster

Några saker att tänka på i tidsplaneringen

har ni långt mellan vigsel och festlokal?
    ska ni fotas före eller efter?

kiss and cry tar minst en timme utanför kyrkan- under normala förhållanden och inte alltför många gäster har varit med om två timmar

sen är det välkomsskålande och hitta platser mm - brukar ta en timme det med

vi har oftast räkna med att transport, vigsel, toabesök, välkomstskål mm har tagit minst 4 timmar innan man kan servera maten - och det brukar stämma rätt bra

det som funkat bäst är att ha ngt stående på borden - alkoholfritt och bröd och ev förrätt redan vid ankomsten eftersom det ger lite lugnare gäster (annars vill de väldigt gärna röra på sig under de första talen)
    det blir av ngn anledning alltid mer tal än brudparet räknat med förresten - har de räknat med 10 så blir det 20...

• mazaba

10 min mellan kyrkan o festlokal, vi fotas innan, räkna med att komma till lokalen ca 17 sen brudskål mingel hitta sina platser nåt i den stilen har vi tänkt.

Tack för tipsen

Svar på tråden Grogg virke hur mycket?