Grogg virke hur mycket?
Ni som ska servera drinkar i baren. Vad ska ni ha för grogg virke o hur mycket köper ni? Hur mycket räknar ni till varje drink?
Jag räknar på 2 dl kan de va lagom till en 4:a?
Ni som ska servera drinkar i baren. Vad ska ni ha för grogg virke o hur mycket köper ni? Hur mycket räknar ni till varje drink?
Jag räknar på 2 dl kan de va lagom till en 4:a?
Emmas syster:
Får man fråga om lite råd Fattar inte hur jag ska göra en uträkning på detta (å jag som har mattetenta imorgon
). En av punkterna på vår "att göra lista" är i veckan (gifter oss på lördag
) att handla färdigt till baren.
Vi är 65 pers. Har "so far" inhandlat 30 liter vin och 10 plattor öl. Det som saknas helt är sprit till drinkar, groggvirke åsså något till kaffet (Bailys å whiskey). Hur mycket sprit bör vi införskaffa?
Emmas syster, jag tycker att det låter lite med 1öl/drink per timme det är ju fest o inget mingelparty... det dubbla iaf en kanske inte på varje snitt kanske 1,5 i snitt alla dricker ju olika. En del dricker som på fest endel som sällskap i vissa bara till maten. Inte lätt att veta vilket.
det är ju mer en hälften som dricker efter maten vi har kanske 10 tal som inte dricker efter kanske 20 all anmälan är inte klar ännu några som vill ha alkoholfritt några som ammar o en som är gravid
Vi köper in till 60 pers:
12 st 1 1/2 L mineralvatten(citrus o naturell)
12 st 1 1/2 L cola
12 st 1 1/2 L orange
12 st 1 1/2 L sockerdricka
20 L apelsinjuice
Mix:
curracco
rabarber
grenadin
Övrig dryck:
30 burk 3,5
15 plattor starköl
5 plattor cider
10 L sprit
2 L Bacardi Razz
1 bag in box vitt
1 bag in box rött
15 flaskor alkoholfri cider
11 flaskor mousserat
3 L Bailys
2 L Whiskey
oj vad lite vin vi har 6 bib av vitt o rött spriten o öl ligger vi nästan lika på.
Vi kommer öppna baren direkt efter maten ca 20-21:00
Vi har ca 10 stycken som dricker vin....de flesta dricker öl o cider. Vi vill inte köpa in för mycket vin eftersom det inte kommer att gå åt. Var på bröllop hos ett par förra lördan....De öppnade en bag in box. De tippade på att det hade gått åt 1/2 L av det röda. Inget av det vita.
vet man vad de dricker så e de ju dumt att köpa för mycket då, ja vet inte riktigt på hälften av gästerna sambons släktingar som vi typp aldrig festat ihop med. Får chansa på de lite.
Vi har köpa ganska mycke virke om man jämför me er
vi ska ha endast buffe. vi gifteross 15 räkna med att sitta till bord 18:00 sen ca 2 timmar mat o tal men det tror ja inte de blir några. svårt att bestämma tider
Några saker att tänka på i tidsplaneringen
har ni långt mellan vigsel och festlokal?
ska ni fotas före eller efter?
kiss and cry tar minst en timme utanför kyrkan- under normala förhållanden och inte alltför många gäster har varit med om två timmar
sen är det välkomsskålande och hitta platser mm - brukar ta en timme det med
vi har oftast räkna med att transport, vigsel, toabesök, välkomstskål mm har tagit minst 4 timmar innan man kan servera maten - och det brukar stämma rätt bra
det som funkat bäst är att ha ngt stående på borden - alkoholfritt och bröd och ev förrätt redan vid ankomsten eftersom det ger lite lugnare gäster (annars vill de väldigt gärna röra på sig under de första talen)
det blir av ngn anledning alltid mer tal än brudparet räknat med förresten - har de räknat med 10 så blir det 20...
10 min mellan kyrkan o festlokal, vi fotas innan, räkna med att komma till lokalen ca 17 sen brudskål mingel hitta sina platser nåt i den stilen har vi tänkt.
Tack för tipsen