• CeciliaA

Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?

Hej kära forumare!

Jag är en tjej på 22 år som har det väldigt tufft just nu. Jag gillar att säga just nu men när jag tänker efter har jag nog haft det tufft de senaste 3 åren. Alltsedan jag flyttade till Stockholm och tillsammans med min pojkvän som jag älskar över allt på denna jord. Jag kommer från småland och är uppvuxen med hund och hästar och älskar att leva nära naturen.

Jag har fortfarande knappt träffat några vänner här uppe, har en som jag träffar ofta, vi känner varanndra genom våra hundar men har blivit bra vänner. Men hon ska ha barn nu och kommer förmodligen inte hinna träffas lika ofta ocgh funderar dessutom att flytta tillbaka till dalarna där hon har sin familj. Har en kompis till som jag gått i skolan ihop med men vi träffas mer sporadiskt.

Jag har forfarande inte kommit på vad jag vill läsa och det är säkert en bidragande faktor till att jag känner mig så ensam och ofta ledsen. Sen jag flyttade hit har jag mest jobbat, under en längre tid på swedbank men sa upp mig för det var väldigt dålig stämning på jobbet. Det senaste halvåret har jag pluggat naturämnen på komvux (kanske långsikitgt mål att bli veterinär) och trivts bra med det, men nu är det slut.

Jag har ingen familj här, mamma och pappa och ena systern med familj i småland och två till systrar i göteborg. Jag är väldigt ensam och försöker verkligen lära känna folk men det är svårt, man kan inte direkt bara gå fram till folk på tunnelbanan..

Vi har pratat under det senaste året att flytta till göteborg där jag har mina systrar men det känns så himla svårt att bara flytta dit för min skull, min sambo vill helst bo kvar här (inte så konstigt han kommer härifrån och har hela sitt liv här) men är okej med det och vill följa med. Men jag har fortfarande svårt att bara säga att nu gör vi det för jag blir så orolig hur det kommer gå. Det är ju inte bara att dra, har bostadsrätt här och min kille har fast jobb.

Skolan tog slut igår och jag känner mig ännu mer ensam och börjar känna en stor meningslöshet med allting, går bara omkring här ensam hemma och kommer mig inte för att göra något, för ingenting känns spela någon roll.

Jag har jättesvårt att tala med folk om det här för jag tror det är svårt att förstå om man inte är i samma sits själv, sen vill jag inte riktigt erkänna hur det är heller tror jag.

Vad tycker ni att jag ska göra? Alla kloka tankar och kanske lite peppande ord är värda guld.

/Cecilia

• Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?
  • misstrixie

Låter jättejobbigt! Vet inte om jag har något bra råd att ge, det är så svårt när ens älskades behov och önskningar krockar med ens egna... Men om du bestämmer dig för att stanna kvar så finns det säkert en hel massa trevliga BT-tjejer i Stockholm som skulle kunna tänka sig att gå ut och ta en fika med dig!

Hoppas att det ordnar sig till det bästa. Det kanske inte är till någon tröst just nu, men det är just de där tuffa perioderna som gör att man kan uppskatta de bra tiderna så mycket mer när de väl kommer...

Pepp och många kramar!

• paradisfågel

Usch! Förstår hur du känner dig! Har själv flyttat från Skåne till Dalarna för min sambos skull.. Har mer än en gång känt så som du gör! Har inte så många vänner här.. Umgås inte så mycket med någon.. Ibland umgås jag lite med min sambos kompisar.. Det är allt..

• CeciliaA

Tack misstrixie dina ord värmer verkligen. Du har så rätt i vad du säger men det är svårt att se att det kommer bättre tider när man inte mår så bra. För mig har det varit så dåligt under så lång tid så det känns svårt att tro att det någon gång kommer vända och vara så längre än bara någon vecka.. Usch vad negativ jag låter, jag är en positiv och glad tjej i vanliga fall gissar bara att jag är ganska nere just nu..

Ingen vore gladare än jag om det fanns några tjejer som ville träffas såklart men jag vågar inte hoppas på så mycket

• CeciliaA

paradisfågel: Då vet du hur jag känner synd att du inte bor här då kunde vi haft sällskap av varanndra och hittat på massa saker

• paradisfågel

Cecilia, det kommer vända! Håller med om det misstrixie skrev om att det säkert finns ett flertal bt-folk i stockholm som gärna skulle träffas och fika!

• paradisfågel

För mig är det två timmar med tåg så kan säkert åka ner och ses på någon helg

• CeciliaA

Paradisfågel: Jag hoppas ni båda har rätt

• CeciliaA

Paradisfågel: Det vore jätteroligt

Lägg gärna till mig på msn hast_kopes@hotmail.com (gammal konstig adress vet ;)

Gäller alla er andra också, lägg jättegärna till mig på msn om ni vill hitta på något eller bara prata

• Aleta

Om du mår dåligt så kan han inte heller vara glad.
    Jag känner igen mig exakt, utom att jag är äldre än du

Mitt tips på det bästa sättet att få vänner osv är att kasta sig in i studentlivet på t ex KTH till 100%. Alla aktiviteter och galenskaper + att det är fler nyinflyttade gör att man skapar sig ett helt nytt liv.
    Nu pluggade jag inte själv i Stockholm, men jag har gjort det på annan ort och därför antar jag att det är likadant i Sthlm.

Vi har flyttat till landet och m2b veckopendlar. På så sätt har han kvar kompisar och aktiviteter och sitt roliga jobb. Det funkar jättebra! Vi har än så länge kvar lägenheten men byter den nog mot en mindre. Jag kommer att jobba här där vi bor. Alla ser hur mycket bättre jag mår, jag är gladare, orkar mer, har gått ner i vikt osv.

Till Göteborg borde det gå utmärkt att pendla. Sätt er och räkna på det. Resor får man dra av i deklarationen. Om han kan komma överens med arbetsgivaren kanske han skulle kunna jobba mån-tors lite längre dagar och sedan åka till Gbg på kvällen?
    På så sätt så kan ni känna in er påhur ni trivs i Gbg utan att brännas era skepp. Vi har det visserligen inte lika bra ekonomiskt nu, men so what?

• paradisfågel

För mig har det gått upp och ner.. Känner mig fortfarande väldigt ensam här, speciellt eftersom min sambo inte är hemma varje vecka (lumpen).. Men har man bara någon som man kan umgås med så är de guld värt.. För mig har bt blivit en del av räddningen.. De första jag gör när jag kommer hem är att slå på datorn för att se om det är någon som har skrivit till mig här..

Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?