• misstrixie

Knöl i armhålan...

Har hittat en knöl i armhålan som oroar mig lite. Den gör ont när jag rör den och sitter inte på hudens insida (ingen finne eller liknande) utan längre in. Den går inte att flytta på utan sitter fast.

Jag vet att jag borde gå och få den kollad. Ringde vårdcentralen i morse men där får man inte prata med någon utan bara lämna namn och nummer, så ringer de upp två-tre timmar senare. Det funkar inte för mig, jag jobbar under deras telefontider och jag kan inte ta ett sånt samtal på jobbet. Ska jag behöva ta ledigt från jobbet för att kunna boka en tid, liksom...

Ursäkta, det har inte med saken att göra egentligen, blir bara lite irriterad. Frågan är, hur stor risk är det att det är något farligt?

Jag hade något slags cysta i bröstet för några år sedan som visade sig vara godartad. Men jag minns hur lång tid det tog dels att få komma och ta prover, och dels att vänta på provsvaren... det var skitjobbigt rent ut sagt och jag gifter mig ju om tre veckor! Vill absolut inte ha detta hängande över mig. Men det får jag kanske hur jag än gör.

Några tankar? Vad borde jag göra?

• Svar på tråden Knöl i armhålan...
  • Moseskatten

på vårdcentral. Säg som det är att du ska gifta dig om tre veckor och är orolig. På akuten gör man inga såna här utredningar. Du får bara vänta jättelänge och så kanske du ändå hänvisas till en vårdcentral. Lycka till!

• emelieochlinus

Kolla upp knölen är mitt råd. Har den inte varit där förut så ska man definitivt få den bedömd av en läkare. Särskilt med tanke på att lymfkörtlarna i armhålan "representerar" bland annat brösten.

Jag har haft samma telefonbekymmer med vårdcentralen, kan inte bli uppringd på jobbet. Så jag travade in på vårdcentralen en eftermiddag efter jobbet och förklarade varför jag inte kunde ta kontakt m dem via tel-systemet. Då ordnade de en tid.

• Marsaphir Marlean

Kolla upp den bara så det inte är en cysta eller bröstcancer, är alltid bäst att vara på säkra sidan.

• Hvidbrud

min kompis sa: gör den ont är den i regel inte ond... men kolla! Det är inte bra att gå och oroa sig.

• Robina67

samma sak sa min läkare om min knöl jag kände på bröstet!
    Det ömmade jättemycket, och jag såg framför mig alla möjliga scenarier.. Men gör det ont, var det positivt, alltså något godartat! De bara punkterade den och tog prover, och efter någon vecka fick jag svar att den var godartad. Västska och ingen vävnad - puh!
    Sååå, mitt råd, gå och få den kollad, finns inget värre än gå och oroa sig och tänka det värsta tänkbara, ömmar det, så är det säkert inget farligt. Lycka till

• dfk

Kolla upp det, ibland har dom drop-in på vissa mottagningar. Kanske går att söka på nätet.

• Bröllopsyra2010

Förstår att det känns jobbigt, o vet att man gärna vill skjuta jobbiga grejer framför sig. Men det är bäst att du kollar upp det snarast. Ta hand om dig!

• EmilOchCia

De flesta större sjukhus har dagar i veckan, en del oftare än andra där man kan gå på dropp in och få sitt bröst undersökt och ta mammografi. Så har du gjort det på en dag. Kolla på det närmsta sjukhuset!

• Anja 19 juli 2008

Jag har hört lixom Robina67 att om det ömmar, gör ont så är det oftast ingen fara utan är mer troligt en inflammerad körtel utav något slag. Skulle det vara en cancertumör så hade den troligtvis inte ömmat. Är väl därför det är så svårt att upptäcka dem just pga att man inte känner dem rent smärtmässigt.

• misstrixie

Tack så jättemycket för era snabba svar, känns lugnare nu! Har ett ärende i närheten av vårdcentralen på onsdag så då går jag helt enkelt in där och ber att få en tid.

Usch, sån dålig timing bara... som om man inte har annat att tänka på nu!

Kramar till er alla...

Svar på tråden Knöl i armhålan...