• sommar -08

Bråk med M2b om planering

Hej!

Måste bara prata av mig lite.
    Igår hade jag ett gräl med min blivande ang. denna eviga bröllopsplanering.
    Det känns som det är JAG som ska göra precis ALLT. Jag gjorde inbjudningskorten själv, jag gör placeringskorten själv, jag försöker hitta på gästpresentationerna (och får ingen direkt hjälp där heller, hävdar att han inte kan. Jag är precis lika dålig) och det känns som han tycker att jag ska fixa festprogrammet oxå.
    Sen är det allt smålir som jag försöker fixa. Vilka sånger, vilka psalmer, vilken utgångslåt, etc.
    Jag ger förslag och han bara dissar eller håller med. Kommer knappt med några förslag själv.
    Det som han var ansvarig för, fick jag tjata länge om innan han tog sig för att göra det. Så det kunde bli gräl och tjafs då oxå.
    Är det någon som känner igen sig i detta eller någon som vet hur jag bör gå tillväga för att få honom mer aktiv i VÅRT bröllop.
    Just nu känns det som jag bara vill göra det jag har sagt att jag ska göra, och sen låta honom stå tillsvars på bröllopet för allt som då inte är ordnat. Men jag vet att det kommer jag aldrig att göra....

• Svar på tråden Bråk med M2b om planering
  • jeslin

Been there done that,jag gör allt han gör inget o säger jag åt honom att göra något så säger han men gör något själv då

Tur vi bara har en dryg vecka kvar

• Pienaar

Man behöver ju inte göra alla kort själv, man kan ju beställa.. Det blir ofta ett stressmoment om man känner att allt måste göras av en själv.. Särskilt när han inte vill hjälpa till..

• Tooticki

Fråga honom vilken typ av bröllop han vill ha. Ett utan vigselprogram, placeringskort, psalmer, in- och utgångsmarsch etc. Kan han tänka sig det så bara lägg det på hyllan och ha is i magen, he will come around. Kan han inte det så fråga på vilket sätt han tänkt bidra för att få sitt bröllop då.

Personligen så undrar jag om alla dessa småsaker är så viktiga och det är så att din blivande make tänker så också? Kanske tycker han att placeringskort, gästpresentation och vigselprogram är onödiga? Då får ni kanske tänka om vad det gäller planeringen så att han får vara med och ta besluten, då blir han kanske mer engagerad?

• Aleta

Jag tycker att ni ska sätta er ner och prata. Säg att de här detaljerna är viktiga för dig och att du vill känna att ni gör det här tillsammans.
    Du kan ju berätta för honom vad som är kvar att göra och hur det blir på bröllopsdagen om ni inte fixar detta. Beskriv gärna hur festen blir om du slutar jobba med den nu, vilket du verkar vilja göra. Fråga vilken sorts fest han vill ha egentligen.
    En bra regel är: Om man ska dissa något så måste man tänka ut ett bättre förslag annars ska man vara tyst!

• Yllo

Även jag måste säga "Been there done that". Min man var 0 intresserad av att planera vårt bröllop. Jag gjorde allt själv och kände väl ungefär som du när jag skulle skriva ihop gästpresentationerna.. inte ens hans vänner kunde han hjälpa till med Bara det där med att få honom att skriva sin del av gästlistan var en kamp. Fast det blev bra till slut.

Tyvärr var det också så att han ett par veckor innan bröllopet började få fart på sig och komma med förslag och ändringar till sånt som jag redan planerat, beställt och bokat *suck* Vissa saker tillmötesgick jag honom med.. medans andra sa jag bara tvärnej till eftersom det redan var fixat.

Jag misstänker att de flesta karlar inte förstår hur viktigt det är att man planerar i god tid innan.
    Min man hade fått för sig att man kunde ordna allt ett par veckor innan bröllopet.. och då menar jag allt.. Från inbjudningskort till att fixa kläder *S* Det enda han var ivrig med att fixa i tid var faktiskt min vigselring *fniss* Fast det var ju han som ritade, valde stenar och allt till den. Själv hade jag inte mycket talan i ringfrågan *S*

• ia7
    ja ja samma här, men ärligt talat om man stressar ihäjl sig över festprogram m.m, måste man verkligen ha dem???? Här görs det placeringskort och sen får det räcka
  • mazaba

jag känner precis somdig, lika dant här hemma jag har gjort en göro lista till honom han har en sak kvar DJ det har stått att halv år på lappen ännu inget hänt, lika så med att åka o handla dekorationer o RINGAR händer de inget med nu har jag slutat tjata pratar inte så mycket om det kör mitt rejs se vad som händer....
    Det är jobbigt, vi har även två små barn oxå 5 månader o år, plus annat hushålls arbete o fixa o han jobbar sent o nästan varje helg är egen grävmaskinist man önskar man va klonad ibland.

När gifter ni er? Vi gifter oss om ca 2 månader

• Tooticki

Det jag menar är; om era män inte vill lägga tid och energi på placeringskort, vigsel- och festprogram, gästpresentationer så kanske ni ska skippa det. Det går att ha en underbar fest utan de sakerna, och ni slipper en stor del av stressen fram till bröllopet.

• FruRålin080808

Min sambo gör en del och är engagerad i allt- på sitt sätt;) Jag tror att många gånger backar killarna av hänsyn till oss tjejer för de vet hur viktigt det här med bröllopsplaneringen är för oss. det kan ju vara att de är osäkra eftersom många tjejer planerar, styr och ställer mycket(som i det vardagliga livet)Så kan det nog vara till viss del här. ja gär oftast "projektledaren" här hemma och det är oftast jag som ser när det behövs handlas och städa och gör det eller påpekar det innan sambon kommit på tanken - så kan det vara med bröllopsplaneringen också. Vi har suttit tillsammans och pratat om hur vi vill ha vårt bröllop och sen delat upp lite ansvar och gjort en del tillsammans. Jag tror inte att min sambo medvetet inte är lika delaktig i val av dekorationer mm utan jag tror att han bara tycker att jag är bättre på just det än vad han är. Han har också en annan strategi för planering har jag märkt när han skulle samordna ett gäng killar som ska åka till Tyskland för att handla till festen. Han har planerat det, men på sitt sätt och med sin tidsplan och han har varit engagerad. Jag har insett att allt behöver inte vara på mitt sätt, utan på vårt, man får kompromissa och ibland "lirka" för att få igenom något förslag. Vissa saker har vi varit rörande överens, andra har han tyckt varit "för mycket" och jag velat ha, men vi har oftast hittat en medelväg. Sätt er ner och prata fråga honom om det är någon psalm han tycker är fin, eller om han skulle kunna tänka sig att göra festprogrammen(behöver ni ha gästpresentation om båda tycker att det är svårt? Ni kanske kan ha "mingelbingo" istället)Finns det saker som ni båda tycker är viktiga till ert bröllop? Koncentrera er på det i stället. Tycker du att det är viktigt med rispåsar och inte han kan du erbjuda dig att göra dem, tycker han att det är viktigt med "fin" årgångs Whiskey så får han ta ansvar för att det blir ordnat.
    Lycka till och glöm inte bort varför ni gifter er;)

• Catalina

Min sambo är väldigt angagerad i vår bröllopsplanering o har sina uppgifter som vi har kommit överens om. Från början var det så att jag satt med all planering. Till slut tröttnade jag för jag tyckte att det var jag o mitt bröllop det handlade om inte vårt. Jag la allt åt sidan o sa åt honom att nu skiter jag i det här. Det slutade med att vi satte oss ner o diskuterade igenom allt. Han tyckte att jag skulle få mitt drömbröllop som jag ville ha det. Dels för att jag är en bra festfixare på alla sätt o vis men också för att det är tjejerna som styr med allt inför ett bröllop o utesluter oftast männen så de inte får vara delaktiga. Vi började om från början o skrev ner "vår" bröllopsplanering som stämde överens med den ursprungliga planeringen. Vi delade upp de flesta ansvarområdena i "mitt", "ditt" o "gemensamt". Vi har gjort inköpslistor ihop o varit o handlat ihop. Vi kollar nätet ihop o bestämmer vad som ska inhandlas osv osv. Min sambos egna uppgifter är nog väldigt mansrelaterat som att fixa bil, bestämma dryck, fixa stommen till blomsterbågen,fixa björkar mm. Jag tror att om man släpper in mannen i planeringen o man låter dom vara delaktiga i planeringen o sånt runt omkring så tror jag att man får mer hjälp. För min del lyckades det.

Svar på tråden Bråk med M2b om planering