• lillamaa

födelar med att vara gift

vet inte alls vart jag ska plcera denna tråd så nu hamnade den här.

jo jag undrar vad det finns för fördelarna (och nackdelarna) med att vara gift. om vi nu bortser ifrån att man får spendera resten av sitt liv med den man/kvinna man älskar alltså.

• Svar på tråden födelar med att vara gift
  • Sommarbrud 2008

Om man har barn, inte är gifta och den ena föräldern dör så ärver barnen den avlidna föräldern direkt. Så det är bra att ha testamente om man inte är gifta och har barn ihop.

• anne på grönkulla

Fast just det med hotellrum har jag faktiskt aldrig upplevt fast jag reser mkt i länder där de "borde" fråga - tror man har det lättare som utlänning. O jag är gift, men vi har olika efternamn - o det är ju inte i alla länder (även mer socialt/religiöst konservativa) som kvinnor byter namn heller.

• Humlanhubbe

hhahahaha kunde inte beskrivas bättre ju!Sjukt kul faktiskt!

Waersta skrev 2008-05-19 19:48:29 följande:
    Ni slipper gå till socialen och räkna ut när ni hade sex och din man slipper då få frågan om han var i landet vid den tidpunkten.. är man gift tar de förgivet att det är han som är pappan..
  • Aleta

Det brukar finnas massor med försäkringar och förmåner på arbetsplatser som faller ut om make/maka dör.
    Min kompis som tyvärr dog i cancer sa flera gånger att hon var så glad att de var gifta, för då visste hon att han skulle få det lättare ekonomiskt när hon dog. Sorgligt men sant.

• Waersta

Den bjuder jag på ikväll! Skyller på att jag är trött..

20080301 skrev 2008-05-19 19:56:38 följande:
    Jo det måste man, jag har fått göra det två ggr eftersom jag inte var gift med barnens far *S*
  • Zozo

Nu kan man ju ha olika namn även när man är gifta. Har heller aldrig fatt nagra ogillande blickar när jag delat hotellrum med maken
    Sedan vet jag inte just vad fördelen är att skriva in maken som förmyndare (eller varför skriver man det i Kenya?) i stället för pappan?

I Frankrike är jag bodde när jag gifte mig har man även fördelar som lägre skatt, i synnerhet aret man gifter sig men även lite efterat.

• MissieA
    Zozo skrev 2008-05-19 23:18:59 följande:
    Nu kan man ju ha olika namn även när man är gifta. Har heller aldrig fatt nagra ogillande blickar när jag delat hotellrum med maken Sedan vet jag inte just vad fördelen är att skriva in maken som förmyndare (eller varför skriver man det i Kenya?) i stället för pappan?I Frankrike är jag bodde när jag gifte mig har man även fördelar som lägre skatt, i synnerhet aret man gifter sig men även lite efterat.
    Det med skatten är verkligen en fördel Är nyfiken nu, ses inte det som diskriminering i frankrike eller är det vanligast med giftemål där??
  • förhoppningsis

Lägre skatt hade vi i Sverige också förut, då sambeskattades man.

• Nienna
    Waersta skrev 2008-05-19 19:48:29 följande:
    Ni slipper gå till socialen och räkna ut när ni hade sex och din man slipper då få frågan om han var i landet vid den tidpunkten.. är man gift tar de förgivet att det är han som är pappan..
    Ska man vara noga är det inte socialen man går till, utan Familjerätten. Tror inte heller vi fick de frågorna, utan vi fick bara skriva på papper där vi båda intygade att sambon är pappan.
  • Zozo

MissieA: Diskriminering? Nej det är helt enkelt sa att man sambeskattas när man är gifta i Frankrike. Har man sedan barn sa dras det av en viss del för varje barn.

Svar på tråden födelar med att vara gift