• lillamaa

födelar med att vara gift

vet inte alls vart jag ska plcera denna tråd så nu hamnade den här.

jo jag undrar vad det finns för fördelarna (och nackdelarna) med att vara gift. om vi nu bortser ifrån att man får spendera resten av sitt liv med den man/kvinna man älskar alltså.

• Svar på tråden födelar med att vara gift
  • anne på grönkulla

Man ärver varann och blir automatiskt förmånstagare för livförsäkringar. Man får automatiskt gemensam vårdnad om sina barn tillsammans.

Jag tror de flesta fördelarna uppträder om nåt skulle hända, inte i vardan medan man lever ihop. Rent ekonomiskt/praktikst/juridiskt alltså.

• lillamaa

jo det är väl det jag funderar på lite, vad skillnaden är när man är gift och ogfit.

tex sa en kompis som är gift till mig att att deras (henne och hennes man) husköp gick till på ett annat sätt än hennes ogifas systers (och systerns pojkvän).

• Waersta

Ni slipper gå till socialen och räkna ut när ni hade sex och din man slipper då få frågan om han var i landet vid den tidpunkten.. är man gift tar de förgivet att det är han som är pappan..

• 20080301

*skrattar så jag dör*

Waersta skrev 2008-05-19 19:48:29 följande:
    Ni slipper gå till socialen och räkna ut när ni hade sex och din man slipper då få frågan om han var i landet vid den tidpunkten.. är man gift tar de förgivet att det är han som är pappan..
  • MissieA
    Waersta skrev 2008-05-19 19:48:29 följande:
    Hahahaha!! Är det sant att man får göra det?? Det hade jag ingen aning om!!
  • 20080301

Jo det måste man, jag har fått göra det två ggr eftersom jag inte var gift med barnens far *S*

MissieA skrev 2008-05-19 19:54:18 följande:
    Hahahaha!! Är det sant att man får göra det?? Det hade jag ingen aning om!!
  • lillamaa

nej vi var inte tvugna att göra de. vi gick bara dit och skrev på några papper, fick massvis med "grattis och lycka till" och sen gick vi hem igen. inga frågor om sex eller otrohet

• MissieA

Uhh verkar inte kul det där!! Då är det verkligen en fördel att vara gift när det gäller det.

• anne på grönkulla

Men hade ni vart gifta hade ni inte alls behövt gå dit.

Men vad som skulle skilja vid husköp vet jag inte. Då är det väl snarare skillnad på om man själv väljer att köpa tillsammans 50-50 eller på nåt annat sätt...

• förhoppningsis

Det kallas faderskaps utredning och måste göras när paret inte är gift.

En annan fördel är att man kan åka till mer religiösa länder och bo i samma rum utan att få ogillande blickar eftersom man har olika efternamn.

Som kvinna slipper man tex skriva sin pappas namn i inresepapprena när man åker till Kenya och kan skriva sin mans istället.

Svar på tråden födelar med att vara gift