• Monken

Tacktal?

Vi funderar på att hålla ett tacktal, men... vad ska man säga? Kort eller längre? När ska detta tal i så fall hållas?

Hur tänker ni göra?

• Svar på tråden Tacktal?
  • Pumpkin

Vi har blivit strängeligen förbjudna att hålla tacktal av våra toastmasters. Sånt gör man tydligen inte som brudpar.

Nåja, man gör som man vill, själv är jag tacksam att slippa hålla tal

• 16 augusti

GladaEmma får man fråga hur den tack-versen är/går

• GladaEmma

Självklart - har bara inte skrivit den än =) tihi

16 augusti skrev 2008-05-27 16:24:22 följande:

GladaEmma får man fråga hur den tack-versen är/går
  • stenbruden

Shit ska man hålla tal som brudpar??????????
    Vi har ju skrivit tack till de som hjälp till och till alla för att de kom osv i festprogrammen....

Helium grejen var ju iof kul!!!!!

• Fru Hennerdal
    Pumpkin skrev 2008-05-27 15:54:31 följande:
    Vi har blivit strängeligen förbjudna att hålla tacktal av våra toastmasters. Sånt gör man tydligen inte som brudpar.Nåja, man gör som man vill, själv är jag tacksam att slippa hålla tal
    Inte? Det trodde jag...
  • Pumpkin

stenbruden: Nej, det ska man egentligen inte

Fru Hennerdal: Tydligen inte.

• äckling

Fast jag läste i boken om att hålla tal som Ribbing skrivit om att brudparet kan hålla både välkomsttal och tacktal, eller minns jag fel??

• Pumpkin

Det råder säkert delade meningar om det. Dock har jag läst att även Ribbing har sagt/skrivit att brudparet icke håller tal på sin dag, så även hon kanske har delade meningar om det?

Som sagt, huvudsaken man själv är nöjd!

äckling skrev 2008-05-27 20:08:07 följande:
    Fast jag läste i boken om att hålla tal som Ribbing skrivit om att brudparet kan hålla både välkomsttal och tacktal, eller minns jag fel??
  • furillen
    Pumpkin skrev 2008-05-27 20:20:34 följande:
    Det råder säkert delade meningar om det. Dock har jag läst att även Ribbing har sagt/skrivit att brudparet icke håller tal på sin dag, så även hon kanske har delade meningar om det? Som sagt, huvudsaken man själv är nöjd!
    hmm.. ja men då kanske man ändå inte ska göra det. men vill ju på nåt sätt tacka alla! hur gör man då?
  • SeTa

Är det inte därför man skickar tackkort?

furillen skrev 2008-05-29 11:45:56 följande:
    hmm.. ja men då kanske man ändå inte ska göra det. men vill ju på nåt sätt tacka alla! hur gör man då?
  • Monken

Jo, fast tackkorten tänkte jag var till för att även tacka för de presenter man ev får. Tacktalet på middagen tänkte jag i så fall skulle vara riktat till de som är där just då. Eller, jag get inte... det kanske är så att man inte ska ha tacktal eftersom man ju skickar kort sen...

Jag har mailat till vårt toastmasterpar och frågat vad de tycker.

• Pumpkin

Jo

SeTa skrev 2008-05-29 11:48:55 följande:
  • Akvavit

Vi höll välkomsttalet till middagen, dvs det allra första talet när alla satt sig.
    Vi klirrade i glasen och reste oss och välkomnade alla till VÅR bröllopsfest! Berättade hur glada och tacksamma vi var för att så många ville komma och fira med oss, särskilt med tanke på att så många rest ganska långt!
    Tackade jättemycket alla som hjälpt till med bröllopet på olika sätt, ingen nämnd ingen glömd.

Vi sa att vi hoppades att maten skulle smaka bra och att alla skulle få en trevlig middag vid sitt bord och att festen skulle bli rolig.

Sen berättade vi även at vi skulle ha lite öppet hus dagen därpå hemma hos oss och bjuda på fika och öppna presenter, adress och detaljer står i festhäftet.

Och så än en gång välkomna, och hoppas ni får kul, det tänkte vi ha!

Sen satte vi oss, ganska nöjda med oss själva. Tills nån lite försiktigt höjde sitt glas och sa skål....reste oss upp igen och slog oss för pannan, och utbriingade kvällens första skål.
    Alla skrattade, och det blev en jättebra inledning. Sen reste sig toastmastern direkt efter och höll sitt första anförande.

"Tacktalet" är ju egentligen ett tack för middagen och ska inte hållas av brudparet, särskilt inte om det är de som betalat för middagen, utan av en gäst eller släkting som ska tacka brudparet för maten och en trevlig middag.

• furillen
    SeTa skrev 2008-05-29 11:48:55 följande:
    jo, naturligtvis. men det är ju inte rikigt samma sak. känns mer som ett tack för uppvaktning och presenter. hade vart fint app på nåt sätt där och då i festens stund tacka alla gäster för att de rest så långt och tacka familjen för att de var med och gjorde dagen möjligt.
    men såklart kommer vi skicka kort också. men det blir ju inte direkt veckan efter.
Svar på tråden Tacktal?