• FrökenA

Åsikt snälla!

Är det tidigt att gifta sig efter bara två år?
    Är det ungt och gifta sig när man är 22?

• Svar på tråden Åsikt snälla!
  • RebeckaSvensson

Jag är 19 fyller 20 i augusti, Joel är 23.. Vi har varit tillsammans i 2,5 år när vi gifter oss.. Älskar man varandra och känner sig mogen/redo så go for it... Det är helt upp till er.

• Duchess

Är det ungt att gifta sig när man är 22? Ja, det tycker jag.

Är det för tidigt att gifta sig när man är 22? Det är en mycket svårare fråga. Alla som gifter sig ungt känner sig antagligen mogna och redo, men uppenbarligen är alla inte det.

Mitt bästa tips är att prata med några i omgivningen som känner er båda och fråga om deras uppriktiga åsikter. Tar ni två fram det bästa hos varandra? Kan ni prata om allt? Har ni diskuterat (och är överens om) stora frågor som pengar, barn och boende?

Är ovanstående saker OK så tror jag att det går utmärkt att gifta sig när man är ung.

• Blondie77

vi har varit tillsammans i 2 år och 2 veckor ungefär när vi gifter oss, är det rätt så är det :) personligen tycker jag 22 är ungt att gifta sig men det är ju baserat på mina egna erfarenheter, jag var inte alls redo för det när jag var så ung, nu är jag 31 och för första gången sambo och redo för äktenskap, jag tror säkert många är mogna för äktenskap redan vid 22 även om jag inte var det :) lycka till!

• FrökenA

Tack för alla svar och åsikter :)
    Några svar på det jag reagerade på:
    Vi pratat om barn en längre tid, vi letar hus, kan inte tänka oss en framtid utan varandra, vi har delad ekonomi och har bott ihop en månad kortare än vårat förhållande (2 år nu alltså). vi har vart förlovade i över ett år och älskar varandra över allt annat. har samma åsikter och värderingar om framtiden och kan prata med varandra om allt, vi är ju bästa vänner!
    Vi har innan vi träffades båda levt ett hårt liv med fester, krogen o allt sådant som man tydligen ska göra som ung. jag har bott i sthlm och jobbat som barnflicka ett år... vi har båda gjort allt möjligt och nu när jag har läst allas svar så känner jag att det bara är o tuta och köra :)
    jag menar bara för att man stadgar sig och skaffar barn så tar ju inte livet slut, snarare tvärtom det är ju då det börjar! :D

• RebeckaSvensson

jag tycker det låter som att ni båda verkligen är redo! Go for it!!! ;)

• Pyron

jag hade gärna gift mig när jag var 22.
    Min berättelse.
    Träffade min m2be november -99. förovade oss februari -00.
    Fick första barnet november -00 och sen har det rullat på.

Har velat gifta mig tusen gånger under denna tid.
    Men det är först nu vi egentligen har råd med ett sånt bröllop jag alltid drömt om, hade jag inte haft min dröm hade vi nog gift oss då för 8 år sen.

Jag tror inte det är åldern det hänger på jag tror att det är känslan.

• gekas

jag var 17 när jag träffade min sambo och de flesta tyckte att jag var helt galen som tänkte redan som 17 årig att gifta med min sambo. Jga lyssnade på min omgivningen då och nu när jag är 28 kommer vi entligen bli äkta makar. Men omgivningen har massor med olika åsikter

• esset50

Det finns inga garantier för lycka o hälsa i livet.
    Jag var 17 o maken 25, vi gifte oss efter 6 mån. Har hållit i över 20 år nu. Min mamma var 32 o pappa var 23. De gifte sej 1962 efter 8 mån bekantskap o håller än.
    Känns det RÄTT så är det rätt. Känns det oro i magkänskan: lita på den.

• dixx

SKIT I ÅLDERN e ni vrålkära å vill leva i hop tills ni trillar av pinnen så e de la bara att gifta sig. man kan aldrig va säker på att det håller finns ju sånna som varit tillsammans i en evighet å skiljer. kärleken är blind den kan varken räkna eller läsa

• HelenaK

Jag gifte mig när jag var nästan 21 år. Jag och min dåvarande man träffades när vi var 15 år. Vårt äktenskap höll i 19 år. Tyvärr hände det saker som gjorde att det sprack. Lyssna inte på andra utan bara på vad ni själva vill och var rädda om varandra. Glöm inte bort er själva när ni får barn och gör roliga saker tillsammans. Det är mitt råd. Jag är nu 41 år och ska gifta mig för andra gången i sommar. Lycka till.

Kram Helena

FrökenA skrev 2008-05-13 17:59:23 följande:
    Är det tidigt att gifta sig efter bara två år?Är det ungt och gifta sig när man är 22?
  • Lucia05

Ja, det är tidigt att gifta sig när man är 22 och har varit tillsammans i 2 år.

• tolonta

Tidigt jämfört med statistiken, men det säger ju inget om huruvida det är rätt eller fel - det vet ju bara ni!

• Kärlek ger näring åt själen

Jag känner som så.. bättre att gifta sig vid 22 och efter 2 år än att skaffa barn (låter barskt men du kan alltid ta ut skiljsmässa snarare än att ångra ett barn).

Så länge ni älskar varandra och kan se er själva att bli gamla så varför inte.. Kärleken har ingen ålder. Och jag vet många som gift sig så ungt och fått det att hålla. Se bara på äldre människor.. de gifte sig unga..
    Felet idag är att vi lever i ett slit o släng samhälle där allting går att byta ut.. *tyvärr* Inkl våra förhållande.. Istället för att kämpa så byter vi ut.. Så vem har rätten att säga att ts är för ung och gifta som om hon har rätt kämpa glöd?

• martintherese

Man kan bara utgå ifrån sina egna känslor och erfarenheter så mitt svar är att det är tidigt i båda avseendena...

Jag och min m2b har varit tillsammans sedan jag var 19, nu är jag 26. Jag kunde definitivt tänka mig att förlova mig/gifta mig/köpa hus tillsammans med med honom när jag var 22....vi hade då varit tillsammans 3 år..MEN jag är glad att vi inte gjorde det!

För vad jag vet NU är att de känslorna då var baserade på någon slags nyförälskelse och ivrighet som vi båda kände då. För oss var det rätt att vänta tills nu när jag har jobbat några år fått känna efter och bli den vuxna person jag är idag...vem vet det hade kanske hållt och vi hade kanske varit samma personer vi är idag och haft ett lika starkt förhållande som vi har idag men jag är inte helt säker på det...genom åren har vi gått igenom nyförälskelse/små individuela kriser/kriser som par, underbara stunder mm vilket gjort att vi lärt känna varandra SÅ mkt mer än vad vi gjorde för någrå år sedan..finns fortfarande mkt att lära men man ska nog ändå tänka sig för lite att det finns mkt mer hos en människa som vardagen visar mer än djupa förtroliga mysiga samtal..

Bara att vi köpte hus i februari har förändrat mkt i förhållandet, man diskuterar pengar/ ser på ekonomi, hushåll, tillvaro på ett annorlunda sätt när man som oss har ett lån att tänka på...trädgård/ansvar mm..

men som sagt, detta är MINA erfarenheter...
    lycka till med bröllop och funderingar
    //T

• Duchess

Ingen kan naturligtvis säga att just TS gifter sig för tidigt/är för ung. Vi känner inte henne.

Däremot tycker jag att man kan få ha åsikter om tidiga giftemål rent generellt. Och rent generellt sett skulle jag avråda från att man gifter sig tidigt - både när det gäller ålder och hur länge man varit tillsammans. Vad förlorar man på att vänta litegrann?

Svar på tråden Åsikt snälla!