• Blonda trollet

Lånet efter skilsmässan

Hej,

Jag kom överens med mitt ex, när vi var gifta, att vi skulle betala vårat bröllopslån tillsammans och att hon skulle sätta in hälften av kostnaden varje månad på mitt konto.

Nu hände det sig så att vi skiljde oss och hon fortsatte att betala in pengar varje månad tills för ett år sedan då hon ringde upp mig och sa att hennes ekonomi hade blivit sämre och att hon inte kunde betala.

Jag som för tillfället, den månaden, hade det ganska tätt sa att det var ok och att hon skulle ringa mig när hennes ekonomi hade blivit bättre igen.

erh..
    Hon ringde aldrig.

För några dagar sedan insåg jag att min ekonomi var tillräckligt kass för att ta tag i det hela och ringa henne. Jag förklarade att min ekonomi var dålig, hon klagade på att sin ekonomi var dålig.

Jag övertygade henne att min var sämre och hon satte in pengar, månadens betalning till banken.

Efter samtalet räknade jag ut att hon nog hade mer pengar än hon ville erkänna så jag ringde tillbaka och hon erkände att hon hade haft pengar på sparkontot i ett helt halvår.

Jag kände mig grundlurad och sa till henne att jag ville att hon skulle ge mig mer pengar. Det handlar om 3000 kronor som hon är skyldig mig för det året hon inte betalat sin del. Inte mycket för vissa men mycket för mig, speciellt i den situationen som jag är i nu.

Jag erbjöd henne att hon inte behövde betala hela sin skuld utan bara en del av den just nu men hon totalvägrade ta pengar ur sitt sparkonto.

Hon ringde upp några timmar senare och sa att jag aldrig skulle kontakta henne igen.

Så nu är jag helt ställd och har ingen aning om vad jag ska göra? Har jag rätt överhuvetaget att kräva henne på dom pengarna? Är det överhuvetaget rätt av mig att göra henne så upprörd? Hjälp mig snälla, jag är inte så lite förvirrad.

/Trollet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 17:49
    Tack för alla åsikter och kommentarer.

Eftersom hon sa att jag inte fick ringa henne igen tänkte jag om jag kanske skulle ta det här genom hennes föräldrar istället. Vad tycker ni om det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-02 13:50
    Jag har nu hört mig av till banken eftersom jag ville kolla upp mina valmöjligheter och jag blev lovad rådgivning i frågan på måndag vilket jag är väldigt glad över.

Så vi får se om dom säger någonting vettigt om det hela. Jag lovar att uppdatera er om händelserna.

/Trollet

• Svar på tråden Lånet efter skilsmässan
  • Thailand 08

Blonda trollet skrev 2008-05-01 17:49:25 följande:

Tack för alla åsikter och kommentarer.Eftersom hon sa att jag inte fick ringa henne igen tänkte jag om jag kanske skulle ta det här genom hennes föräldrar istället. Vad tycker ni om det?
    Jo är dom vettiga så pressar dom säkert henne att göra rätt för sej
  • Aleta

Har hon själv sagt att du inte får ringa så är det ju ett utmärkt tillfälle att blanda in föräldrarna.
    Du kan ju säga att du respekterar att hon inte vill prata med dig och be dem framföra att hon måste ta sin halva av lånet. Om du är lugn och trevlig och förklarar att du har hjälpt henne när hon hade det dåligt, men att du nu är i hennes situation dvs sämre ekonomi än hon har så borde de hjälpa dig om de är vettiga.
    Lycka till!

• Peters Fridelina

Jag känner verkligen med dig. Som många andra skrivit så har du ju bevisning för att hon hjälpt dig med avbetalning tidigare så ställer någon henne mot väggen så måste hon ju erkänna!

Är hennes föräldrar bra? Blanda in så MYCKET du bara kan!!! Jag tror hon behöver ett "wake-upp-call". Hon beter sig vansinnigt barnsligt. Hur gammal är hon?

• Blonda trollet

Peters Fridelina skrev 2008-05-01 20:39:39 följande:

Jag känner verkligen med dig. Som många andra skrivit så har du ju bevisning för att hon hjälpt dig med avbetalning tidigare så ställer någon henne mot väggen så måste hon ju erkänna!Är hennes föräldrar bra? Blanda in så MYCKET du bara kan!!! Jag tror hon behöver ett "wake-upp-call". Hon beter sig vansinnigt barnsligt. Hur gammal är hon?
    Hon är 25 år gammal och har kroniskt svåra depressionssvårigheter så det är väldigt viktigt för mig att inte pressa henne för mycket :(
  • I s o l d e

Tråkigt detta. Tyvärr beter sig visa vuxna människor mycket omoget och rent ut sagt idiotiskt utan tanke på sina medmänniskor.

Eftersom hon har betalt till dig varje månad förutom under det senaste året så visar detta att hon godkänner att lånet även är hennes samt att en muntlig avbetalningsplan är gjort. Har hon dessutom betalt direkt till banken så har du mer att grunda avtalen på.

Kontakta en jurist eller advokat. Oftast kan erbjuder de gratis hjälp ett par minuter (fråga alltid först). på så sätt kan du se om det är lönt att gå vidare.

Du kan även kolla in följande sidor.
    www.juristjouren.se
    www.svenskasidor.nu/katalog/samhaelle_och_politik/juridik/advokatbyraaer/
    google oxå...

sedan brukar i stort sätt varje kommun ha kostnadsfri juridisk rådgivning 1-4 ggr/månad på ex biblioteket eller statshuset. Kolla med din kommuns hemsida

Om inte det finns så mycket lån kvar kanske det är värt att bita i det sura äpplet. Jag vet att rådet låter konstigt. Men av egen erfarenhet så kan det ibland vara bättre att ta en smäll på 20 000 än att bråka om det.

Lycka till och har du några frågor så hjälper jag dig gärna.

• I s o l d e

Ännu en sak.

I detta läget kontakta INTE hennes föräldrar. Detta är något mellan er två.

• Blonda trollet

Jag har nu hört mig av till banken eftersom jag ville kolla upp mina valmöjligheter och jag blev lovad rådgivning i frågan på måndag vilket jag är väldigt glad över.

Så vi får se om dom säger någonting vettigt om det hela. Jag lovar att uppdatera er om händelserna.

/Trollet

• Fru sen 06

Har inte läst igenom vad alla tyckt så det jag säger kanske inte är nytt, MEN:

Blanda inte in hennes föräldrar i det här!!

• Fröken Planera

Hur vanligt är det att man tar banklån till sitt bröllop???

• Nessan

OT, men svar till Fröken Planera

Vet inte, men några gör det säkert. Be någon av moderatorerna att skapa en omröstning om hur man finansierar sitt bröllop så kanske man kan få lite svar.

Fröken Planera skrev 2008-05-08 19:36:39 följande:

• Masha

Skulle tro att det är rätt många som lånar åtminstone till en del av bröllopet.
    Fröken Planera skrev 2008-05-08 19:36:39 följande:

• Fröken Planera

Men att man är skuldsatt så långt senare..?

• Pearldrop

Jag gillar inte tanken till dyra lån och vara skulkdsatt så långt senare..

• nicenettis

hoppas det låser sig var hon med på att ni skulle ta ett lån för att gifta er så ska hon vara med och betala kakan också fast den redan är uppäten

• Nessan

Av den anledningen brukar man rekomenderas att inte ta lån som inte kan vara avbetalda under den tid man "förbrukar" det man lånar till. En bröllopsdag är ju över på ett dygn och sedan är man kvar med skulder. Lite trist. Men vissa ser kanske ett lån som enda möjligheten, även om det inte skulle vara nåt för mig.

• nicenettis

hur gick det för dej på banken vad sa de

Svar på tråden Lånet efter skilsmässan