Lånet efter skilsmässan
Hej,
Jag kom överens med mitt ex, när vi var gifta, att vi skulle betala vårat bröllopslån tillsammans och att hon skulle sätta in hälften av kostnaden varje månad på mitt konto.
Nu hände det sig så att vi skiljde oss och hon fortsatte att betala in pengar varje månad tills för ett år sedan då hon ringde upp mig och sa att hennes ekonomi hade blivit sämre och att hon inte kunde betala.
Jag som för tillfället, den månaden, hade det ganska tätt sa att det var ok och att hon skulle ringa mig när hennes ekonomi hade blivit bättre igen.
erh..
Hon ringde aldrig.
För några dagar sedan insåg jag att min ekonomi var tillräckligt kass för att ta tag i det hela och ringa henne. Jag förklarade att min ekonomi var dålig, hon klagade på att sin ekonomi var dålig.
Jag övertygade henne att min var sämre och hon satte in pengar, månadens betalning till banken.
Efter samtalet räknade jag ut att hon nog hade mer pengar än hon ville erkänna så jag ringde tillbaka och hon erkände att hon hade haft pengar på sparkontot i ett helt halvår.
Jag kände mig grundlurad och sa till henne att jag ville att hon skulle ge mig mer pengar. Det handlar om 3000 kronor som hon är skyldig mig för det året hon inte betalat sin del. Inte mycket för vissa men mycket för mig, speciellt i den situationen som jag är i nu.
Jag erbjöd henne att hon inte behövde betala hela sin skuld utan bara en del av den just nu men hon totalvägrade ta pengar ur sitt sparkonto.
Hon ringde upp några timmar senare och sa att jag aldrig skulle kontakta henne igen.
Så nu är jag helt ställd och har ingen aning om vad jag ska göra? Har jag rätt överhuvetaget att kräva henne på dom pengarna? Är det överhuvetaget rätt av mig att göra henne så upprörd? Hjälp mig snälla, jag är inte så lite förvirrad.
/Trollet
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 17:49
Tack för alla åsikter och kommentarer.
Eftersom hon sa att jag inte fick ringa henne igen tänkte jag om jag kanske skulle ta det här genom hennes föräldrar istället. Vad tycker ni om det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-02 13:50
Jag har nu hört mig av till banken eftersom jag ville kolla upp mina valmöjligheter och jag blev lovad rådgivning i frågan på måndag vilket jag är väldigt glad över.
Så vi får se om dom säger någonting vettigt om det hela. Jag lovar att uppdatera er om händelserna.
/Trollet