• Blonda trollet

Lånet efter skilsmässan

Hej,

Jag kom överens med mitt ex, när vi var gifta, att vi skulle betala vårat bröllopslån tillsammans och att hon skulle sätta in hälften av kostnaden varje månad på mitt konto.

Nu hände det sig så att vi skiljde oss och hon fortsatte att betala in pengar varje månad tills för ett år sedan då hon ringde upp mig och sa att hennes ekonomi hade blivit sämre och att hon inte kunde betala.

Jag som för tillfället, den månaden, hade det ganska tätt sa att det var ok och att hon skulle ringa mig när hennes ekonomi hade blivit bättre igen.

erh..
    Hon ringde aldrig.

För några dagar sedan insåg jag att min ekonomi var tillräckligt kass för att ta tag i det hela och ringa henne. Jag förklarade att min ekonomi var dålig, hon klagade på att sin ekonomi var dålig.

Jag övertygade henne att min var sämre och hon satte in pengar, månadens betalning till banken.

Efter samtalet räknade jag ut att hon nog hade mer pengar än hon ville erkänna så jag ringde tillbaka och hon erkände att hon hade haft pengar på sparkontot i ett helt halvår.

Jag kände mig grundlurad och sa till henne att jag ville att hon skulle ge mig mer pengar. Det handlar om 3000 kronor som hon är skyldig mig för det året hon inte betalat sin del. Inte mycket för vissa men mycket för mig, speciellt i den situationen som jag är i nu.

Jag erbjöd henne att hon inte behövde betala hela sin skuld utan bara en del av den just nu men hon totalvägrade ta pengar ur sitt sparkonto.

Hon ringde upp några timmar senare och sa att jag aldrig skulle kontakta henne igen.

Så nu är jag helt ställd och har ingen aning om vad jag ska göra? Har jag rätt överhuvetaget att kräva henne på dom pengarna? Är det överhuvetaget rätt av mig att göra henne så upprörd? Hjälp mig snälla, jag är inte så lite förvirrad.

/Trollet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 17:49
    Tack för alla åsikter och kommentarer.

Eftersom hon sa att jag inte fick ringa henne igen tänkte jag om jag kanske skulle ta det här genom hennes föräldrar istället. Vad tycker ni om det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-02 13:50
    Jag har nu hört mig av till banken eftersom jag ville kolla upp mina valmöjligheter och jag blev lovad rådgivning i frågan på måndag vilket jag är väldigt glad över.

Så vi får se om dom säger någonting vettigt om det hela. Jag lovar att uppdatera er om händelserna.

/Trollet

• Svar på tråden Lånet efter skilsmässan
  • Thailand 08

Ring upp eran skilsmässo advokat och fråga om råd.
    Står lånet i bådas namn? Finns det papper på att ni ska betala av det ihop efter skilsmässan?

• Blonda trollet

Nej vi har ingen advokat, nej lånet står bara i mitt namn, nej det finns inte papper på att vi ska betala det ihop efter skilsmässan.

• Utomlands 2008

Blonda trollet skrev 2008-05-01 14:41:20 följande:

Nej vi har ingen advokat, nej lånet står bara i mitt namn, nej det finns inte papper på att vi ska betala det ihop efter skilsmässan.
    Då har du tyvärr inte heller någon laglig rätt att kräva ngt av henne... Imga papper = inget "bevis" på er överenskommelse. Däremot har du så klart rätt moraliskt att hon ska göra såsom ni kom överens om, men sådant är svårt att bevisa i efterhand.
  • Trisen

muntligt avtal = gällande avtal. Går du vidare med saken då det är frågan om ett bröllopslån (för båda) så tror jag du kan få henne hamna att betala...

• Thailand 08

Blonda trollet skrev 2008-05-01 14:41:20 följande:

Ajdå! Verkar tyvärr som hon kan smita ifrån.Undrar om hon kan sova gott när hon beter sej så?
  • Blivande fru - 2008

Jag hade definitivt gått vidare med saken. Hon kan inte bestrida att ni hade ett muntligt avtal med tanke på att hon har hjälpt till att betala på lånet även efter ni separerat (om inte annat finns det registrerat hos banken). Men det kommer krävas tid och bevisning i och med att lånet enbart står i ditt namn.
    Lycka till!

• pollys

Jag tror att det kanske kan räcka med att berätta för sitt ex att du har avsikter att gå vidare med detta om hon inte betalar tillbaka det hon är skyldig. Förhoppningsvis får det henne att inse allvaret i det hela och då kommer hon säkert reglera sin skuld till dig. Det är verkligtn helt sjukt dålig stil av ditt ex det här!!

• mo chuisle mo chroí

Det muntliga avtalet och den bevisnigen som faktiskt finns där hon erkänner sin del i skulden borde räcka för att kunna gå vidare om det inte finns något annat sätt. Men ta ut konto utdrag som bevisning.
    kontakta en advokat till detta..eller åtminstone rådfråga en.

• Blonda trollet

Tack för alla åsikter och kommentarer.

Eftersom hon sa att jag inte fick ringa henne igen tänkte jag om jag kanske skulle ta det här genom hennes föräldrar istället. Vad tycker ni om det?

• Ankan80

Det kan ju inte bli värre? Så visst, om du kommer överens med dem.

Svar på tråden Lånet efter skilsmässan