• Hvidbrud

Mixade äktenskap

Hej !
    Är det nån som är med på att starta en tråd där vi kan diskutera fördelar coh nackdelar med att mixa två kulturer (eller fler) i äktenskap. Kulturella skijlnader, hur man haterar konflikter som kan uppstå och vad man kan förvänta sig?

• Svar på tråden Mixade äktenskap
  • Lillac

lillan31 skrev 2008-05-11 11:56:31 följande:

ni som gifter er med en utländsk man, hur gör ni med namnbyte? är lite nyfiken
    Bra fråga.. Det lutar åt att vi måste följa den italienska lagen så att jag kommer ha bådas efternamn medan han bara behåller sitt.
    Vet någon om man absolut måste följa reglerna i landet som man bor och gifter sig i, även om den som måste byta namn inte är medborgare? Jag hoppas på att jag på något sätt kan få gå efter Sveriges regler och välja att ta hans efternamn.. :)
  • Balinda

jag bytte ut Tillman mot Cárdenas. Tvekade aldrig :)

• anne på grönkulla

Hmm, den var klurig, hade er vigsel registrerats i Sverige först hade det ju funkat, men om ni kan krångla er runt att få det namn i Italien som du registrerar i Sverige - ja det boooorde ju gå, men det lär ju vara en chansning... så frågan är om du vill försöka.

Lillac skrev 2008-05-11 15:12:03 följande:
    lillan31 skrev 2008-05-11 11:56:31 följande:
    Bra fråga.. Det lutar åt att vi måste följa den italienska lagen så att jag kommer ha bådas efternamn medan han bara behåller sitt.Vet någon om man absolut måste följa reglerna i landet som man bor och gifter sig i, även om den som måste byta namn inte är medborgare? Jag hoppas på att jag på något sätt kan få gå efter Sveriges regler och välja att ta hans efternamn.. :)
  • Lillac

anne på grönkulla skrev 2008-05-11 16:45:13 följande:

Hmm, den var klurig, hade er vigsel registrerats i Sverige först hade det ju funkat, men om ni kan krångla er runt att få det namn i Italien som du registrerar i Sverige - ja det boooorde ju gå, men det lär ju vara en chansning... så frågan är om du vill försöka.
    Mm..
    Eftersom jag har bytt land kan det ju vara ganska skönt att inte byta bort efternamn också. Mitt förnamn är italienskt så om jag tänker efter skulle det kanske inte vara så tokigt att ha kvar något som på pappret visar att jag inte är italienska i själen. :P
    Det gäller kanske bara att försöka se saker från andra håll ibland..
    Tack så mycket för ditt svar! :D
  • lillan31

När man gifter sig med någon från en annan kultur, så kan det ju vara bra om man mixar traditioner och ritualer på bröllopet.

Berätta hur ni tänkt blanda olika traditioner...man vill ju verkligen inte att "någons sida" ska känna sig undanskuffad, om ni förstår vad jag menar.

• Carpe Cape diem

Jag måste säga att det kan vara en del för och nackdelar med mixade äktenskap och det viktigaste tycker jag är att du har din man på DIN sida om det blir konflikter, och det bästa är att höra alla tips och råd dom ger och sedan göra som DU vill

Efternamnet bytte jag inte utan har båda men skriver bara in första bokstav i mitt och sedan hans så är alla glade och nöjda, min familj och hans.

• Carpe Cape diem

Sedan glömde jag skriva att våran svenska kultur är lite att sköta oss själva och det kan vara jobbigt om man gifter sig med en som har en familj som lägger sig i mycket, vi har hittat en balans genom att undvika att umgår för mycket med hans familj.

• lillan31

här är det mest MIN familj som lägger sig i...tror de är rädda för att det ska bli för "osvenskt", eller vad jag nu ska säga...Min blivandes familj, kommer med lite försiktiga råd, och berättar lite om hur de brukar göra, men tillägger att det är upp till oss, hur vi vill ha det...

• lillan31

Carpe Cape diem - hur mycket blandade ni olika traditioner på själva bröllopet?

• Lillac

lillan31 skrev 2008-05-17 22:35:18 följande:

När man gifter sig med någon från en annan kultur, så kan det ju vara bra om man mixar traditioner och ritualer på bröllopet. Berätta hur ni tänkt blanda olika traditioner...man vill ju verkligen inte att "någons sida" ska känna sig undanskuffad, om ni förstår vad jag menar.
    Generellt sätt så kommer vår vigsel vara italiensk och festen efteråt svensk. Anledningen till det är att vi kommer ha ett kyrkbröllop i Italien och givetvis måste följa de katolska reglerna. Efter vigseln brukar man äta ute på restaurang, men vi kom överens om att det var lite tråkigt så det kommer bli en fest med livemusik (och förhoppningsvis något tal och spex) i vår trädgård istället.
    Hur kommer ni blanda era olika kulturella traditioner?
  • Hvidbrud

Vi kommer att gifta oss i svensk medeltida kyrka med ortodox präst. Festen kommer att vara mitt ute i den vackra svenska naturen. Inga bordsplaceringar, vi sitter vid eget honörsbord. Stor buffé och lite traditionella svenska tal och assyrisk dans hela natten lång... Ingen som vet vad som ska föväntas. Jätte härligt!

• lillan31

Vi kommer att gifta oss i en svensk kyrka med svensk präst...lite syrianska traditioner innan kyrka då hans släkt kommer och hämtar mig hemma hos mina föräldrar.

Samma som er; stor buffé, svenska tal, och syrianskt liveband, och blandat med "vanlig" musik; amerikanskt och svenskt via cd.

Hvidbrud skrev 2008-05-18 13:06:44 följande:
    Vi kommer att gifta oss i svensk medeltida kyrka med ortodox präst. Festen kommer att vara mitt ute i den vackra svenska naturen. Inga bordsplaceringar, vi sitter vid eget honörsbord. Stor buffé och lite traditionella svenska tal och assyrisk dans hela natten lång... Ingen som vet vad som ska föväntas. Jätte härligt!
  • lillan31

ja, just ja, inga bordsplaceringar...men jag är inte säker på hur vi ska göra med honnörsbordet, då mina föräldrar blev lite besvikna över att inte få sitta nära oss, på traditionellt svenskt vis...

• Hvidbrud

Jag har inte pratat med mina föräldrar om att vi inte har honörsbord, men på sätt och vis tycker jag att det är skönt att slippa hela placeringsfrågan, då mina föräldrar är skjilda och har nya man/kvinna. Jag är bra lite orolig över hur honörsbordet kommer at se ut. Hans systrar vill dekorera det och jag är rädd för rosetter och vikt tyg ect. Jag är helt klart till det mer stilrena, men jag tror jag måste släppa det!
    (Min blivande man insisterade på det kraftigaste att vi skulle ha hjärtan på inbjudningskorten...!)

• Lillsnufflan

Min m2b har engelsk bakgrund men vi kommer inte att mixa traditionerna alls. Vi tyckte det var kul att ha ett jättesvenskt bröllop. Hans engelska släkt verkar tycka det är en kul idé.

• Sanfor

Jag har chilensk bakgrund och vi blandar inte så mkt, varken svenskt eller chilenskt, utan vårt..:)
    Eller maten är chilenskt, och vi är ju i sverige. Sedan har har vi nog inte tänkt mer på det..

Svar på tråden Mixade äktenskap