• FruHamberg

Glad och lite förvirrad

Äntligen ska jag bli moster!!! Ett mycket efterlängtat litet barn, från hela våran familj. Min kära syster och hennes härliga man har försökt ett tag utan resultat, och nu när de bestämde sig för att vänta tills efter sommaren med att försöka igen så blev hon så klart gravid .
    Igår fick de veta när den lilla "kommer", vecka 48. Det är samma vecka som vi har planerat vårat bröllop! Hur stor var den chansen då? Hon skulle vara min tärna, hjälpa mig med blommorna, baka tårtan, duka och en massa annat. Ingen annan(ok, kanske min h2b...) känner mig så bra som hon, vet precis hur jag vill ha allt.
    Självklart kommer vi att ändra vårat datum. Det blir troligtvist i februari istället, runt våran årsdag den 22/2. Så då kommer den lille bebisen vara ca 3månader. Känner så klart att jag inte riktigt kan be min syster att vara tärna och fixa allt som det var tänkt. Är det ens rimligt att räkna med att de kan komma upp då? jag bor i Östersund och hon i Gävle, det är alltså 40mil. Eller borde vi skjuta på bröllopet ännu mer? Det är för övrigt deras första barn.

Det känns lite tråkigt så klart att ändra på datumet, men bebisen kommer ju först .

Blev kanske lite långt, men jag behövde skriva av mig lite.

• Svar på tråden Glad och lite förvirrad
  • FruHamberg

Nä, jag har ju inte heller varit gravid. Men jag tänker att man är så stor då, trött osv. Fast det är klart att det är lite drygt att ta med alla extra saker, men jag tror inte att just den delen spelar så stor roll för henne. Det ska ju vara det här att ta med bebisen på festen. men det är ett ganska litet bröllop, ca 40 gäster. Och sen lär dom ju iofs inte stanna så länge efter middagen, det är ju synd.

• FruHamberg

Jag är inte orolig att bebisen kommer för tidigt, utan att hon inte ska orka.

yrvädret, hoppas att hon får en lika bra graviditet som dig . då blir det inga problem

• jelikr

Läste precis i nån föräldra tidning om ett par som varit på musikfestival med sin lilla 4 månaders bebis , sov i tält och var på konserter.
    Allt går om man bara vill.
    Jag har tre barn och skulle gärna varit tärna till min syster när bebisarna varit 3 månader.
    Vårt första barn hade typ kolik i 1 år tills vi kom fram till att han inte tålde mjölk. Vi sov inte mycket men hade aldrig missat ett bröllop och skulle gärna varit tärna.
    Däremot kanske du inte ska ha några krav på att få hjälp utan ordna nån annan som kan assistera er så kan hon koncentrera sig på bebis och tärnrollen
    Det är inget stort jobb att ta med saker till en bebis speciellt om man ammar , det funkar.På festen kan den ha hörlurar om det är hög musik eller så kan de ju vara bara över middan , det brukar lösa sig självt.
    Jag tycker det känns svårare att komma på bröllop innan den är född , man vet aldrig hur man mår sista månaden och dessutom är ju två veckor åt ena eller andra hållet inte ovanligt.
    Blev långt det här men hoppas du blev lite klokare

• FruRålin080808

Det beor ju på bebisen...Jag var på min bästa väns bröllop när min son var ganska liten ca 2 månader. det är lättare att ha en liten bebis med sig än en som är 6-8 månader för de blir ju lätt uttråkade. Jag hadr nog funderat på om ni inte ska lägga bröllopet innan bebisen kommer om du vill ha hjälp av din syster för får hon ett kolikbarn kan hon ju var ganska trött...Fråga din syster vad hon tycker. Kul att du ska bli moster...Jag är både moster och faster=)Lycka till!

• GME76   080802

Vi reste fr Karlstad till Lund på bröllop när min äldsta var 5 veckor. No problems, men beror så klart på bebisen .

• jelikr

Glömde säga att vi var på bröllop i somras när vår dotter var 1,5 månad och det gick jättebra. De sover ju ganska mycket när de är små...

• konichiwa girl

Vi sköt upp vårt bröllop från påsk till pingst. Nu kom i och för sig lillen lite för tidigt, han fyller tre månader istället för 1 1/2, men hon hade tänkt komma i alla fall.

• Aleta

3-månaders bebisar som man ammar är väldigt praktiska att ha med. Numera finns det även himla bra magdroppar mot kolik(...men sova en hel natt får man förstås inte ändå... )

Jag mådde pyton under min graviditet. Jag var på ett bröllop i slutet och kunde verkligen inte njuta! Foglossning, illamående, you name it! Jag fick gå och lägga mig innan ens middagen var slut

• 20080301

Jag åkte 70 mil till fjällen med en 5 veckors bebis det funkade jättebra

• FruHamberg

Vad skönt att höra från er som har erfarenhet, och att det har funkat . Tror nog att det blir i februari, både vi och dom tycker att detlåter "vettigast". Speciellt efter att läst vad nni alla tycker . Självklart så ska hon inte ha en massa uppgifter nu, utan "bara" vara min tärna(om hon orkar).
    Det känns så himla roligt att dom ska ha barn . Min syster har så dåligt samvete och tycker att det känns som att de tar över 2showen" lite grann. men jag sa till henne att jag gärna flyttar bröllopet och delar "showen" med bebisen . Hon är så rar som får dåligt samvete över det(även fast hon så klart inte ska ha det).

Nu känns det iaf lite klarare för mig . Tack igen för alla råd och gratulationer!

• Rebellen75

ville bara vara med på ett håll. Jag var tärna på min kompis bröllop när min son var 3mån fungerade hur bra som helst, men han sov mest hela tiden. Det som var lite neg var väll att jag inte hade någon midja men det får man försöka bortse ifrån. Lycka till

• FruHamberg

rebellen 75, Skönt att höra förstår att man kanske inte har fått tillbaka midjan då, men vad spelar det för roll

• Yrvädret

Nä, men tidigarelägger du det hela en månad lär hon inte ha någon midja heller, hehe

Svar på tråden Glad och lite förvirrad