• FruHamberg

Glad och lite förvirrad

Äntligen ska jag bli moster!!! Ett mycket efterlängtat litet barn, från hela våran familj. Min kära syster och hennes härliga man har försökt ett tag utan resultat, och nu när de bestämde sig för att vänta tills efter sommaren med att försöka igen så blev hon så klart gravid .
    Igår fick de veta när den lilla "kommer", vecka 48. Det är samma vecka som vi har planerat vårat bröllop! Hur stor var den chansen då? Hon skulle vara min tärna, hjälpa mig med blommorna, baka tårtan, duka och en massa annat. Ingen annan(ok, kanske min h2b...) känner mig så bra som hon, vet precis hur jag vill ha allt.
    Självklart kommer vi att ändra vårat datum. Det blir troligtvist i februari istället, runt våran årsdag den 22/2. Så då kommer den lille bebisen vara ca 3månader. Känner så klart att jag inte riktigt kan be min syster att vara tärna och fixa allt som det var tänkt. Är det ens rimligt att räkna med att de kan komma upp då? jag bor i Östersund och hon i Gävle, det är alltså 40mil. Eller borde vi skjuta på bröllopet ännu mer? Det är för övrigt deras första barn.

Det känns lite tråkigt så klart att ändra på datumet, men bebisen kommer ju först .

Blev kanske lite långt, men jag behövde skriva av mig lite.

• Svar på tråden Glad och lite förvirrad
  • Burre Präst

Så oerhört roligt att du ska bli moster.

Om du kan förvänta dig att de ska resa 40 mil till ert bröllop är det väl egentligen bara du själv som vet. Ja, och så din syster förstås!

Varför inte prata med henne? Nu är ju allt ganska nytt för dem också, men nog kan hon själv ha en hyfsad uppfattning om vad hon kan bidra med till ert bröllop?

Lycka till med mostersblivandet

/Burre (hedersmoster åt min sambos systerson)

• Yrvädret

Hm... vi ska ha bäbis snart (egentligen i lördags, men den verkar vilja dröja) och sen gifter vi oss själva när våran bäbis är ca 3 månader (också vårat första) och det tror jag kommer att gå bra. Jag vet ju naturligtvis inte hur ansträngande det är än, men jag hade absolut planerat att åka på min systers bröllop även om det var 40 mil bort. Jag tycker du ska fråga henne. Hon kanske VILL vara tärna endå och hjälpa till med endel. Naturligtvis ska du inte ställa krav, utan bara fråga om hon vill, utan att hon känner sig tvungen! Jag tror det kommer gå jättebra i februari!
    Grattis till en blivande moster också

• Sommargrönt

Jag hade skjutit på det åt andra hållet...till en månad innan den ska komma...man vet aldrig hur det blir efter...

• Sommargrönt

Jag hade skjutit på det åt andra hållet...till en månad innan den ska komma...man vet aldrig hur det blir efter...

• Yrvädret

Men man vet ju inte om den blir en månad tidig heller
    Men visst, det kanske är en idé, eller?

• starchick

Det hade nog jag med faktiskt!

Sommargrönt skrev 2008-04-29 13:39:43 följande:
  • FruHamberg

Jag vet att hon vill hjälpa till så mycket hon bara kan, men är rädd att hon ska ta ut sig. Självklart så har jag pratat med henne, men hon tror att allting kommer att gå så bra. Men jag vet att hon är sån som tar på sig för mycket och stressar. Det är därför vi inte tar det tidigare, samt om vi tar det tidigare blir det inte jobbigare för henne att resa hit?

tack för alla tankar och idéer!

• starchick

Jag har iofs aldrig varit gravid men det känns som att det skulle vara enklare att åka innan babyn har kommit?
    Slippa packa massa extra grejer till barnet, inte behöve tänka på barnet på festen(hög musik, amma, sova osv)

• Sommargrönt

Bara du vet hur stressig din syster är. Jag tycker det verkar som att alla gravida får värsta nya perspektivet på livet och aldrig skulle kunna stressa upp sig för en tårta eller dylikt.

Visst kan barnet komma tidigt men det vanligaste är ju att det första kommer sent. Så en månad innan borde vara säkert. Skulle barnet komma innan dess så finns det värre saker att oroa sig (barnets hälsa om fött så tidigt) för än om hon kan komma på ditt bröllop.

• Yrvädret

Ja, själv har jag haft en superlätt graviditet, hade inte alls tyckt det var särskillt jobbigt att åka 40 mil och hjälpa till för en månad sedan. Men så är det ju långt ifrån alla som har det. Många är jättetrötta och har ont. Låter som om ni har tänkt till ang. att tidigarelägga det hela och kommit fram att det inte är någon jättebra idé, iaf inte med endast en månad!? Men jag tror verkligen att det går bra i februari.

Svar på tråden Glad och lite förvirrad