• Lunia

Efternamns problem! *beslutsångest*

Har fyllt i blanketten om efternamn och tänkte skicka in den nu samtidigt som hindersprövnings blanketten. Men gisses fick plötsligt besluts ångest!

Det är ju inte så att jag på något fint efternamn direkt, Nilsson som så många andra! M2b har ju ett efternamn som det inte finns så många av, men jag har ju alltid hetat Nilsson, så konstigt att inte gör det mer! Vill heta samma som m2b men samtidigt ha kvar nilsson och det går ju inte (jo som mellan namn). Lita ha kakan, äta den problem.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*
  • jennyfer

Exakt! Det är viktigt att man gör det i den ordningen. När ni gifter er har din sambo rätt att ta ditt namn som mellannamn, det är inga konstigheter. När den namnändringen har gått igenom (vilket blir efter bröllopet) så kan du ta hans efternamn och fortfarande behålla ditt eget som mellannamn. Däremot kan man inte göra det här två ändringarna samtidigt. Det är urlöjligt!

Här kommer en förklaring hur det går till i detalj:
    brollopsplaner.blogspot.com/2007/05/namnbyte-jippi.html
    ... och här kommer ett inlägg från samma tjej när deras ändringar hade gått igenom:
    brollopsplaner.blogspot.com/2008/01/namnndringarna-har-gtt-igenom.html

SeTa skrev 2008-04-28 21:05:45 följande:
    Kan du förklara mer ingående? Ska vi först skicka in en namnändring där sambon tar mitt namn som mellannamn, och sedan skicka in ytterligare en ändring där jag tar sambons efternamn?
  • jennyfer

Det låter mer komplicerat än det är. Det handlar bara om att man måste göra namnbytet i två steg (d v s med två blanketter) istället för ett.

• tinni78

För mig var valet lätt, Hansson är inget att spara på så det blir sambons efternamn. Men jag måste medge att det känns lite mer vemodigt att byta än vad jag kunde tänka mig.

• Tooticki
    jennyfer skrev 2008-04-28 22:30:46 följande:
    Det är urlöjligt!
    Nja, anledningen till att det är krångligt är att myndigheten inte vill att man ska ha "dubbelnamn" som det hette förr. Egftersom mellannamnet inte har någon juridisk verkan så är det ju helt oviktigt i officiella sammanhang.
  • jennyfer

Det löjliga är inte att man inte vill att folk ska ha dubbelnamn utan att om man nu inte vill tillåta dubbelnamn ändå lämnar kvar hyfsat enkla kryphål för att komma runt namnreglerna. Antingen eller, liksom.

• avil

Lunia-jag kommer att behålla mitt ovanliga efternamn som mellannamn!!
    O ta till mannens som efternamn,han har ett trist vanligt ssonnamn.
    Vill verkligen ha kvar mitt ovanliga namn,bara att det FINNS där! Det är liksom en del av mig o jag kan inte tänka mig att det bara försvinner!
    O för mig kvittar det att det är ett "mellannamn"!
    Då jag skriver så kommer jag antagligen att skriva båda namnen.....i alla fall på jobbet o då jag signerar saker

• anne på grönkulla

Ja, absolut!

jennyfer skrev 2008-05-21 09:18:31 följande:
    Det löjliga är inte att man inte vill att folk ska ha dubbelnamn utan att om man nu inte vill tillåta dubbelnamn ändå lämnar kvar hyfsat enkla kryphål för att komma runt namnreglerna. Antingen eller, liksom.
  • swordfish

Precis så känner jag! Det känns vemodigt att byta namn!! Känns som man "lämnnar en epok" på något vis! ha-ha. Känner mig inte alls bekväm när jag säger och skriver mitt namn med mitt nya efternamn jag kommer ha. Det är jättefint, så inte det! Men det känns inte Rätt!! Hu tänk om man inte vänjer sig!?

tinni78 skrev 2008-04-28 23:53:34 följande:
    För mig var valet lätt, Hansson är inget att spara på så det blir sambons efternamn. Men jag måste medge att det känns lite mer vemodigt att byta än vad jag kunde tänka mig.
  • Sebastiána

M2b har ett av Sveriges vanligast efternamn. Mitt är mer ovanligt (inte jätteovanligt dock). Jag skulle aldrig i livet vilja ha hans efternamn. Jag vill ha kvar mitt efternamn, samtidigt vill jag att det ska synas att vi hör ihop - men om jag har både mitt och hans efternamn får jag en oerhörd lång namnteckning (eftersom jag har ett långt förnamn).

Så jag är också i valet och kvalet.

/S

• 2580

Jag hade samma problem också, jag fick ångest när jag skulle skicka iväg mina pappar. Hade kvar mitt efternamn som mellannamn och kände att jag inte ville ge upp den men ville ta efter min blivandens mans efternamn också.
    Efter några dagars beslutsånget, valde jag att enbart ha hans namn. Jag har utländsk efternamn och det blev så kpmplicerta och långt.
    Jag fattar att man får ångest, man har ju hetat så hela livet;).

• Skottdagen2008

Det viktigaste för oss var att vi hette lika och INGA mellannamn. Sedan tog vi hans för inga dj-ar här i södrasverige lyckas stava mitt efternamn (ovanligt också), men hade vi bott i norrland hade vi behållt mitt istället. Jag känner mig rätt så bekväm med mitt nya, visst lite konstigt, men vad är egentligen ett namn?

• Winkeli

Vi har fyra olika efternamn i våran familj :D När vi gifter oss vill jag ha kvar mitt nytagna namn och inte byta bort det för något annat är så galet less på att heta det jag hette tidigare.
    De andra behåller sina. Byter han till mitt namn vet jag inte hur det blir med hans barn (eftersom dom heter som han), samt att det på något sätt skulle kännas konstigt att hans barn heter som mig men inte mina.. hänger ni med ? Kanske jag är konstig men så känns det för mig iaf.

• love4life

Både jag och min m2b har ovanliga efternamn; bara våra släkter som heter resp. namn...detta gör att vi tar hans (lite för traditionen)...hade han haft ett vanligt namn hade vi definitivt tagit mitt...

• Lunia
    Sebastiána skrev 2008-06-02 11:33:04 följande:
    M2b har ett av Sveriges vanligast efternamn. Mitt är mer ovanligt (inte jätteovanligt dock). Jag skulle aldrig i livet vilja ha hans efternamn. Jag vill ha kvar mitt efternamn, samtidigt vill jag att det ska synas att vi hör ihop - men om jag har både mitt och hans efternamn får jag en oerhörd lång namnteckning (eftersom jag har ett långt förnamn).Så jag är också i valet och kvalet./S
    Har du kunnat göra valet? *nyfiken*
  • Peggy sue
    vitklöver skrev 2008-04-28 19:04:48 följande:
    Vi kommer båda att behålla våra efternamn och ingen av oss ska ta något mellannamn. Jag har ett mycket vanligt -son namn och han har ett ovanligt, men jag vill ändå inte byta. Det känns helt onödigt att byta. Jag tycker inte att man blir mindre familj för att man har olika efternamn (kanske beror på att både han och jag har vuxit upp i familjer med flera olika efternamn pga halvsyskon och styvsyskon). Vill man inte byta tycker jag inte att man ska göra det bara för att "alla andra" gör det. Dessutom verkar det nästan alltid vara tjejen som får byta även om hon egentligen känner sig tveksam till det.
    Exact..
  • PL080802

Vitklöver; skönt att höra att någon vågar och vill behålla sitt -son namn :) Du kommer säkert vara unik med ett -son namn om 20 år eftersom alla verkar göra allt för att byta bort sina. Är helt inne på din linje, mitt namn är mitt och jag är inte mindre gift för att jag heter nåt annat än min man.

• Winkeli

Du gör som du vill ..men jag var iaf himla less på att hur många som helst tog fel på alla vi som hette samma jämt. :)

Man ska inte ändra något man inte känner för! De som fötts med ovanliga namn vill ofta byta till "vanliga".. och vice versa.

Så kör hårt med ditt namn om du känner för det!

Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*