• Lunia

Efternamns problem! *beslutsångest*

Har fyllt i blanketten om efternamn och tänkte skicka in den nu samtidigt som hindersprövnings blanketten. Men gisses fick plötsligt besluts ångest!

Det är ju inte så att jag på något fint efternamn direkt, Nilsson som så många andra! M2b har ju ett efternamn som det inte finns så många av, men jag har ju alltid hetat Nilsson, så konstigt att inte gör det mer! Vill heta samma som m2b men samtidigt ha kvar nilsson och det går ju inte (jo som mellan namn). Lita ha kakan, äta den problem.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*
  • jennyfer

Tutik, eftersom mellannamnet är att jämställa med ett extra förnamn så behöver du inte skriva ut det om du inte vill och du kan säkert förkorta det med begynnelsebokstaven när du vill. Jag skriver t ex aldrig ut fler förnamn än mitt tilltalsnamn.

• mazaba

jag heter Andersson o sambon har ett annorlunda så valet var inte så svårt direkt....

• Lunia

Har inte bestämt än, är en riktig velpotta tyvärr. Anade inte att det skulle vara så svårt! Men ska iaf bestämma mig innan posten går iväg ikväll!

• Piha

Min identitet sitter inte i mitt namn utan i mig som person. Jag kan heta vad som helst och ändå vara jag.
    För mig är det oviktigt _vad_ jag heter, bara det är samma som min man. Det är ju bl.a. därför vi gifter oss, för att visa hela världen vår samhörighet och kärlek.

// P

• Lunia

Så tycker visserligen jag också att man vill visa världen att man hör ihop, annars kunde man ju fortsatt leva som sambo! Jag ska ta hans namn, men har inte bestämt mig om jag ska behålla mitt som mellan namn. *suck* Är den veligaste människan som glever på den jord. Tror jag iaf!

• vitklöver

Vi kommer båda att behålla våra efternamn och ingen av oss ska ta något mellannamn. Jag har ett mycket vanligt -son namn och han har ett ovanligt, men jag vill ändå inte byta. Det känns helt onödigt att byta. Jag tycker inte att man blir mindre familj för att man har olika efternamn (kanske beror på att både han och jag har vuxit upp i familjer med flera olika efternamn pga halvsyskon och styvsyskon). Vill man inte byta tycker jag inte att man ska göra det bara för att "alla andra" gör det. Dessutom verkar det nästan alltid vara tjejen som får byta även om hon egentligen känner sig tveksam till det.

• jeslin

Ska ta sambons efternamn o det klingar inte alls som det ska

men men det är ju bara ett namn

• anne på grönkulla

För oss är det så att känslan av att vara gifta och att vara familj inte sitter i namnet. Så vi har behållit varsitt namn.

• Lunia

Nu har jag postat det och det blev hans utan mellan namn!

• SeTa

Kan du förklara mer ingående? Ska vi först skicka in en namnändring där sambon tar mitt namn som mellannamn, och sedan skicka in ytterligare en ändring där jag tar sambons efternamn?
    Vad jag förstod det som kan bara den som tar den andres namn ha kvar sitt eget som mellannamn, men har inte rätt att ta den andras namn som mellannamn?
    Men det är alltså fel?
    Har ni fått igenom detta?

jennyfer skrev 2008-04-28 12:47:23 följande:
    Jo, men det kan han om ni gör som jag beskrev i inlägget innan.
Svar på tråden Efternamns problem! *beslutsångest*