• Gutegirl

Varför banta inför bröllop?

Man får ju anta att den man gifter sig med gillar en som man är. Vad är poängen med att svälta sig i ett par månader för att komma i en klänning man använder en gång? Sannolikt lär man ju gå upp allt igen efter bröllopet, med start redan under bröllopsmiddagen. Varför inte bara köpa en klänning som passar och slippa gå hungrig?

• Svar på tråden Varför banta inför bröllop?
  • Cantaton

För många tror jag att tanken på att göra något åt vikten har funnits länge, och att bröllopet bara blir den där sista sporren som behövs för att realisera tankarna. Har väldigt svårt att tro att folk i allmänhet får för sig att de ska gå ner i vikt bara för att de ska gifta sig. Tror som sagt att en tanke som funnits länge realiseras i samband med bröllopet.

• Fröken Larsson

Sen kanske det blir en fix idé för vissa att vara så snygga som det bara går på "Den Stora Dagen". Det är det enda sätt jag kan förklara operationer och tandblekning och sånt med iaf. Jag har själv känt lite ångest över att visa mig i ärmlös klänning på bröllopet och undrat om gästerna kommer tycka att man ser tjock ut..man har ju bilder i huvudet av alla dessa "perfekta" brudar som finns och jag vet ju att jag med min storlek 42 inte lever upp till det. Men jag orkar inte hålla på med att gå ner i vikt, kan min fästman ta mig som jag är så får alla andra göra det också. Förresten kommer jag vara skitsnygg med valkar och allt.

• Troll1

Bra inlägg ni har gjort.
    Jag känner att jag vill "göra det bästa av det jag har" sas. Det är roligt att se bilderna och vara nöjd och det vet jag att jag blir om jag lyckas gå ner några graviditetskilon osv. Har man fyllt 40 så har man...

• Mrs love

Jag har efter två barn (den yngsta är 7 månader) kvar ca 10-15kg, inte så roligt att bära runt på! Vad kan vara en bättre sporre och få en att kämpa än ett bröllop? Jag har gett mig tusan på att tills bröllopet i september så ska jag ha kommit tillbaka till mitt gamla jag, eller mitt nya jag...

• Troll1

Mrs love skrev 2008-04-27 08:13:48 följande:

Jag har efter två barn (den yngsta är 7 månader) kvar ca 10-15kg, inte så roligt att bära runt på! Vad kan vara en bättre sporre och få en att kämpa än ett bröllop? Jag har gett mig tusan på att tills bröllopet i september så ska jag ha kommit tillbaka till mitt gamla jag, eller mitt nya jag...
    Jag är med dig där!
  • AnnaochHenrik

Sen kan jag tycka att det är en himla skillnad mellan brudar som svälter sig och brudar som lägger om sin livsstil... Om man bara äter minimalt och svälter sig bara för att komma i klänningen, är det klart att man går upp det igen så fort man börjar äta.

Men om man börjar med hälsomsammare vanor där man skär ned på godis och onyttigheter utan att sluta helt, och börjar motionera regelbundet, då är det ju ingenting som säger att det bara är en kortsiktig viktnedgång det handlar om, då handlar det ju om en (välbehövlig?) omläggning av livsstilen som mycket väl kan hålla i sig resten av livet om man är tillräckligt motiverad!

Jag tror precis som cantaton att många ser bröllopet som en sporre för att göra en förändring man velat göra länge!

• Kärlekensskull

Man vill ju känna sig fin på sitt Bröllop. Allt ska ju vara så perfekt som det bara går när dagen med stort D kommer.

• anirac1

vi kvinnor är ju bäst på att ställa krav på oss själva och varför skulle bröllopet vara undantaget....?
    Inte blir det bättre av att titta runt på alla snygga klänningar som man letar efter för att få just "den" klänningen
    Hela minnesbanken i skallen ärdå överfylld med alla dessa trådsmala tjejer som inte ens fått barn - hur ska vi "vanliga" mammor göra då ...?
    perfekt är ett ord och allt är relativt

• anirac1

forts ...
    om min m2b har friat så är jag väl perfekt för honom iaf
    Media har en otrolig makt över oss - själv har jag slutat att läsa skvallertidningar pga detta - man blir sååå självkritisk efter att ha tittat på alla dessa "perfekta" kvinnor
    Näää tjejer vi är bra som vi är....

• mazaba

jag är precis i samma sits som dig två barn den yngsta är 4 månader nu o vi gifter oss i augusti. Inte lätt att gå ner kilona har lika mycket kvar som du. Tråkigt när man inte kommer i sina gamla kläder. Men vi får kämpa på men det är svårt.....
    Lycka till....

Mrs love skrev 2008-04-27 08:13:48 följande:

Svar på tråden Varför banta inför bröllop?