• daniel2008

Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....

Går i tankarna och funderar på en förlovning med min underbara flickvän sedan 4 år tillbaka. Vill gärna göra någon lite annorlunda förlovning så att den känns lite speciell och inte helt vanlig.

Så tänkte att med tanke på att vi träffades första gången under bio-premiären av Sagan om Konungens Återkomst så fick jag en ide. Att istället för vanliga förlovningsrignar så skulle vi ha replikor i äkta silver av Arwens halsband och Aragorns ring. Hon skulle få halsbandet och jag ringen då för att symbolisera att vi tillhör varandra och är ett lika fint par som Arwen och Aragorn från filmen vi såg när vi blev ihop. Alltså ett halsband och en ring istället för två vanliga förlovningsringar. Sedan så får jag tänka ut något smart frieri med dessa smycken...

Sedan när det blir dax för giftemål sä tänkta jag självklart att vi skulle kanske spinna vidare på temat om hon vill, men iaf så är det ju självklart att vi köper ordentliga vigselringar till bröllopet, man får ju inte göra om alla traditioner hur som helst ;)

Jag tror iaf att det skulle funka då vi gärna vill förlova oss men inte har råd att skaffa riktigt fina förlovnignsrignar ännu. Så detta skulle ju vara ett perfekt tillfälle att förlova sig med något snyggt och billigt och sedan så kan vi köpa riktiga ringar till bröllopet när vi båda pluggat klart och skaffat jobb och pengar :)

Vad tror ni om det? Skulle ni tycka att det var konstigt med en förlovning utan ringar? Det är ju sin kärlek man visar, så det bör ju gå bra att visa den med andra smycken än förlovningsringar, eller? Är jag helt ute och cyklar eller skulle detta verkligen vara en bra grej som skulle kunna funka?

• Svar på tråden Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....
  • daniel2008

Fröken Larsson skrev 2008-04-26 20:22:03 följande:

Oj, jättebilliga. Är kostnaden per par alltså? Intressant länk det där, hittade en hamrad silverring med cubic zirconia-sten som ser ut EXAKT som min vitguldsring med diamant - men för 423 kr i stället för 4500 kr. :-O
    Jag tror det iaf, står ju "ringar" så borde vara det. Men mailade och frågade för säkerhets skull :) Usch då, måste kännas jobbigt att se det...
  • Fröken Larsson

Bra att du mailade. Nja, jag ville ju ha "the real stuff" i just vitguld och med diamant, var bara kul att se en sån direkt kopia.

• daniel2008

Jahaja.... pratade nyss men henne lite allmänt om frieri och sånt och tydligen så var hon lite mer traditionstrogen än jag väntat mig. Kommer jag utan ringar så blir hon då definitivt besviken...

Kom ju som ett litet bakslag, ringar lär jag ju fixa iaf och 825 för båda två är ju helt klart ett överkomligt pris. Hur det blir med halsbandet och den andra ringen får jag se, blir nog tyvärr för dyrt med det + ringarna :(

Skulle vara roligt att göra det lite annorlunda men man får väl anpassa sig och göra det "vanligt" :(

• Thailand 08
    daniel2008 skrev 2008-04-26 20:12:37 följande:
    Hittade även dessa ringar, 825 för två st förlovnignsringar kan väl inte vara så dyrt? Måste ju vara rätt så billigt?www.guldshop.com/silverline-k901-p-291.html
    Nästan som våra fast dom var ännu snyggare dom du hittat!
    Fattar inte att det finns sånna killar som du.Vet din tjej om att du hänger på BT???
  • Fröken Larsson
    daniel2008 skrev 2008-04-27 01:11:06 följande:
    Jahaja.... pratade nyss men henne lite allmänt om frieri och sånt och tydligen så var hon lite mer traditionstrogen än jag väntat mig. Kommer jag utan ringar så blir hon då definitivt besviken...Kom ju som ett litet bakslag, ringar lär jag ju fixa iaf och 825 för båda två är ju helt klart ett överkomligt pris. Hur det blir med halsbandet och den andra ringen får jag se, blir nog tyvärr för dyrt med det + ringarna :( Skulle vara roligt att göra det lite annorlunda men man får väl anpassa sig och göra det "vanligt" :(
    Köp halsbandet i morgongåva till henne? Och kanske ringen till dig själv? Det är en sån fin idé och det vore trist att helt förhala den tycker jag.
  • Joji

Fröken Larsson skrev 2008-04-27 07:55:12 följande:

Köp halsbandet i morgongåva till henne? Och kanske ringen till dig själv? Det är en sån fin idé och det vore trist att helt förhala den tycker jag.
    Ja, tycker också det vore synd att släppa denna toppenidé helt!!!!

Du kan ju även gravera något i ringarna, som är Sagan om ringen relaterat? Som någon gjort - något på alviska etc...

Såg att du frågat vad killar kan ha för ringar, och det tycker jag är heeelt upp till den som ska bära den! Man kan ha vad för ringar som helst. Vet en del killar som har diamanter i sin ring, vilket min blivnade inte vill ha, så smaken är olika! Gå in på en smyckeaffär och kolla runt, blir ofta en helt annan sak när man får prova!!! Finns billiga ringar även där, inte bara på nätet...
  • daniel2008

Thailand 08 skrev 2008-04-27 01:30:30 följande:

Nästan som våra fast dom var ännu snyggare dom du hittat!Fattar inte att det finns sånna killar som du.Vet din tjej om att du hänger på BT???
    [/citat]

Vad roligt att höra att jag hittat fina ringar :) Nej det vet hon inte och tänkte nog inte tala om det förrän jag har friat till henne, kan ju bli lite uppenbart att jag tänker göra det om hon får reda på att jag hänger här ;)

Fröken Larsson skrev 2008-04-27 07:55:12 följande:
    [citat]
    [/citat]

Ja det kanske skulle vara en ide. Men ska man inte ge morgongåvan dagen efter bröllopsnatten? Jo det är nog trist att skippa den, ska försöka se till att skramla ihop pengarna så att det blir av, även om det innebär att jag får vänta lite längre än planerat med att fria.
    Joji skrev 2008-04-27 10:01:59 följande:
    [citat]
    Fröken Larsson skrev 2008-04-27 07:55:12 följande:Ja, tycker också det vore synd att släppa denna toppenidé helt!!!! Du kan ju även gravera något i ringarna, som är Sagan om ringen relaterat? Som någon gjort - något på alviska etc...Såg att du frågat vad killar kan ha för ringar, och det tycker jag är heeelt upp till den som ska bära den! Man kan ha vad för ringar som helst. Vet en del killar som har diamanter i sin ring, vilket min blivnade inte vill ha, så smaken är olika! Gå in på en smyckeaffär och kolla runt, blir ofta en helt annan sak när man får prova!!! Finns billiga ringar även där, inte bara på nätet...
    Ja det var ju en bra ide. Ska nog fundera ut något fint att gravera in i ringarna på alviska :)
    Ja, ska se om jag får tid att åka och kolla lite ringar någon dag, men har svårt att tänka mig att jag kan hitta något billigare än de jag redan hittat.
  • ganesha

Ja angående att ringarna måste vara dyra är faktistk bluff och båg. Egentligen.
    Mina kompisar köpte sina ringar på glitter, båda var studenter och soc fick stoppa in lite pengar ibland, så det fanns verkligen inte tid för utsvävningar till två diamantringar för 4500 styck. De hittade jättefina ringar och graverade i dem istället. Tanken var att byta upp sig när pengarna ramlade in men det kom lite annat ivägen.

Det låter, som många säger, som en väldigt trevlig idé. Akta så du inte fastnar för mycket på idéen och sätter den framför din önskade blivande fru.

• Cira

Om du vill köra vidare på LOTR-temat så har jag ett litet tips. När jag fick mitt Evenstarhalsband av min blivande var han tvungen att importera från England men nu för tiden säljs de faktiskt i Sverige på Cinema Replicas!

www.cinemareplicas.com/

• Thailand 08
    Cira skrev 2008-04-27 11:25:30 följande:
    Om du vill köra vidare på LOTR-temat så har jag ett litet tips. När jag fick mitt Evenstarhalsband av min blivande var han tvungen att importera från England men nu för tiden säljs de faktiskt i Sverige på Cinema Replicas!www.cinemareplicas.com/
    Vilkrn häftig sida!
Svar på tråden Annorlunda förlovning... Sagan om Ringen tankar....