• becky79

både ledsen& arg på syrran

Jag har stått och bakat här glatt, min syster fyller år imorgon (vuxen person)... nu skickade jag ett sms att när ska vi komma, då?

- du kan komma imorgon kl 3

Varför ska dom helt plötsligt fira henne vid 3, hon är ju inte 5år heller och hon är inte på väg någonstans utan skulle vara hemma hos föräldrarna t helgen då hon ska fira med kompisarna.

så jag svara att det går inte pga jobb..
    då får jag ett svar tillbax att

Fine vilken tid tänkte du då ( min syster och mamma använder ordet fine när dom är sura ).

Varför måste dom alltid försöka på ett eller annat sätt ha min man utanför?! Det är ingen nyhet för dom att min man jobbar vardagar och att vi sagt att vi kommer på kvällen o gratulerar, nu tyckte dom att han inte behöver följa med.
    Dom pratar glatt t andra i familjen men sen t honom är det mer yttligt (förrutom när dom vill ha något/ha något gjort då är dom så trevliga och så intresserade utav allt).

Just nu är jag både ledsen och arg att syrran oxå börjar vara otrevlig (har blivit mer nu under de senaste veckorna, trots att jag har hjälpt henne med en massa saker...enda gången jag inte ställde upp på en fika var när jag var dålig för två veckor sedan. Men hon har börjat hänga ihop med min mamma mer och mer, som jag är så trött på, bla att hon bråkar redan om uppfostran, när hon ska få passa vår bebis osv. den är fortf i magen, vad jag gör, vilka vi umgås med....osv osv).

Suck, är väl bara min familj som är knäppa.

• Svar på tråden både ledsen& arg på syrran
  • Aleta

Men, din mamma beter sig ju som att hon är 4 år! (Du får ursäkta.)
    Hon läter väldigt bortskämd och spelar på andras dåliga samvete.
    Om inte ett rejält samtal mellan er två hjälper, kanske med en utomstående som medlare om det behövs, så får du helt enkelt sätta ner foten rejält.
    Säg vad som gäller och ge ABSOLUT inte vika. Om hon fortsätter att bete sig som en fyraåring så blir först allting mycket värre, men om du inte viker dig en tum och hon märker att det är lönlöst så blir det bättre sedan.
    Kräv att de ska sluta snacka skit om dig och din man och att de ska respektera er.
    Lycka till.

• MsSandra

Jisses.. jag är imponerad över att du överhuvudtaget bryr dig om och umgås med den där halvan av familjen.. jag skulle ha bett dom dragit åt ******* rent ut sagt..

De verkar bara vara egotrippade, självcentriska, nochalanta dagisbarn...(sorry men det är så jag uppfattar dom på det du skriver).

Jag håller min familje på avstånd.. (förutom min pappa och mina småbröder).. men de andra får hålla sig på sin kant annars biter jag ifrån.. har inget behov av att umgås med dom närmare.. och jag skulle aldrig anförtro dem något..

Det slutade jag med i mellanstadiet.. visst ibland kan man sakna det här "mamma dotter tjoffset.." men jag har alltid tyckt att man ska umgås med människor man tycker om.. och kommer överrens med... och där passade dom inte in (efter några år tröttnar man och hela dispansen för blod är tjockare än vatten .. försvinner)..

Oavsett hur du väljer att leva ditt liv, tänk på dig själv och bebben före de andra.. kan de inte respektera dig och dina val är de inte mycket att hänga i julgranen..

Lycka till!
    kram

• becky79

äh jag vet att hon inte lyssnar, har provat så många ggr och det kommer alltid t samma sak

-menar du verkligen att jag/vi skulle vilja er något illa, varför måste du vara så över dramatisk. Kan inte förstå hur du kan tänka så elaka tankar om din familj. Tänk ifall någon hörde hur illa du tänker/talar om oss, skäms. Vi har alltid ställt upp på dig och aldrig krävt något tillbax, och så behandlar du oss så här....

kan den nästan utantill, lite ord byts beroende på vilket humör mamma är på.

Så jag undviker dom gärna mer o mer, nu har jag inte sett dom på 2v, o sist sågs vi på en fest och satt i olika bord.

• MsSandra

Jo men det är lättare att skylla på alla andra... jag menar "varför säger du så, varför tror du det..".. jag menar hon spelar ju duktigt på trådarna.. hon vet hur man manipuelerar omgivningen.. och alla verkar låta henne hållas..

Det enda jag kan råda till är att om du vill få lugn och ro.. så säg ifrån.. glid inte bara undan.. bry dig inte om vad de försöker säga eller om de ger dig dåligt samvete.. tala om vad du känner och vad de gjort mot dig och hur det fått dig att känna...

Berätta precis vad du tänker och känner - och fråga om hon någonsin kan förstå något av det du sagt.. om inte.. tala vänligt men bestämt om att du inte önskar dem vara delaktiga i ert liv i fortsättningen.. förstår hon inte.. kommer hon aldrig kunna bättra sig.. och när bebben väl kommer.. kommer hon ju troligen bli värre ändå..

Lycka till

• FruRålin080808

Säg ifrån eller låt bli att umgås med dem på deras villkor! Du måste ta hand om dig själv, bebisen och din man...Låt inte din familj köra med dig så...Som MsSandra skriver så tala om hur du känner, vänligt men bestämt.
    Jag har brutit med min mamma och det är det bästa jag har gjort...Ingen som tjatar, ingen som nedvärderar mig och får mig att känna mig som en liten unge...Just nu är jag irriterad på min storasyster som först vräker ur sig att hon minnsann inte har lust att ordna någon j---a möhippa...och sen bjuder hon på tjejfest(trevligt i sig) på min sons konfirmationsdag...Hon vet att jag inte kan komma...
    Ta hand om dig!

• GME76   080802

Dom låter hemskt manipulativa, tycker jag. Håll dig undan dom, det känns tveksamt att de skulle ändra sig.

Kram på dig o lycka till!!

• prd

Tänk på din baby imagen
    Jag vet hur det e min sambos fam va så mot oss.
    Vi har ej pratat me "dom" på 3år nu.
    Vi försökte me allt
    Tråkigt men man måste tänka på sin "nya"fam

Hoppas att allt går bra, tänker på er

• Igia

Verkar inte vara mkt att lägga energi på för din del tycker jag.
    Om hon nu inte kan ta att du pratar med henne om detta så skriv ett brev där du åtminstonde kan få fram vad du känner. Då kan hon inte avbryta dig mitt i alltihopa och man får ner det man vill säga.

Jag vet att det alltid är bättre att säga det öga mot öga med det verkar ju inte funka med din mamma.
    man brukar kunna känna sig lite bättre efteråt iaf...

Kram

• Hammerman

Vissa människor har inte tillräckligt med empati/medkänsla att ändra på sitt beteende oavsett vad man säger åt dem och skulle gladeligen driva folk till självmord ifall de kände för det, varför enda alternativen om man vill bli lämnad ifred är 1) att klippa kontakten helt 2) använda kraftigt övervåld mot diverse vitala kroppsdelar. Då alternativ 2) är straffbart i Sverige och dessutom moraliskt tvivelaktigt återstår således alternativ 1).

Tyvärr, men det är den verklighet vi lever i. Finns absolut ingen anledning att slösa bort sitt liv på idioter som får en att må dåligt och finner nöje i att utsätta andra för psykisk press.

• becky79

Tack för alla svar.

Igår ringde min mamma, kände dock inte igen hennes röst först men... Min morbror är död.
    Jag kunde inte säga så mycket om det, för jag har inte sett människan på över 10år och innan dess så pratade jag knappt med honom, jag har skickat hälsningar till honom via mamma o så (när jag var liten, då vet jag att han varit hemma hos oss eller på stugan och fiskat med oss, osv)...Hur ska jag reagaera?!
    Jag försökte få något klokt ut ur munnen, men jag mummlade bara typ, vet hans son om det och du kan ju inte ta över begravningen, det är ju hans son som är närmaste anhörig.

Jag hörde hur hon började bli irriterad och tyckte jag var konstig som inte började gråta, självklart blir man ju ledsen att någon dör bara så där helt plötsligt, men jag kan ju inte börja storgråta för sakens skull.
    Hon slutade med att hon ska ringa vidare och berätta det för andra, för hon ville vara den som berättade det tydligen.

Troligen är jag känslokall, funderade på det efter samtalet o på kvällen. För jag har inte ännu gråtit, men jag vet att han har mått väldigt dåligt i flera år, så jag försöker se det som att han är av med all smärta (som jag sa till min mamma oxå).

Tja, vet inte riktigt hur det blir ikväll, jag tänkte att vi åker bara förbi och lämnar tårta o paketet till syrran och kommer hem. Så märks det ju ifall dom bjuder på fika eller inte. Men vi stannar nog då max i 1h.

Ang. skriva brev, oj min mamma fick något brev fr mig i tidiga tonåren och den har hon minsan sparat och tar upp ämnet ibland.
    Så skriver jag nu ett brev så kommer mina barn få höra om dom.

Nej tack, jag undviker dom ganska bra. Även fast vi bor i samma stad, 10min ifrån varann, men jag har ingen lust att träffa dom och dom har inte knackat på en enda gång (utan då vi bad dom hit efter renoveringen) och då tyckte dom illa om att vi inte gav min bror wii spel (för dom trodde ärligt att vi skulle ge honom ett i julklapp) han är 5år kan jag tillägga och han spelar inte fotboll eller springer ute som pojkar gör, nej då han sitter med tvspel.

"Jag vet att cikusen kommer till stan" när bebisen är född, för det finns nog ingen kvinna på denna jord som kan allt och vet allt och gör allt lika bra som min mor (enligt henne). Dvs hon är en polis, hon kan stirra på folk på stan och säga saker högt så andra föräldrar hör (pinsamt och mycket irriterande), men sin egen unge, han får hoppa runt och göra exakt som han vill.

Min syster stödjer ju henne, eftersom hon inte säger emot.
    En eftermiddag förra veckan ringde hon mig, vart är du frågade hon. (jag trodde hon var på väg hem t oss, så jag svara i affären) då frågade hon när jag var hemma osv, nåja sen när jag började undra varför hon frågade så mycket, då kom vi till sak.
    Mamma skulle iväg o pappa var o lämnade henne (under den tiden skulle min syster vara hemma med min bror), men sen hade dom ringt att pappa skulle stanna där, för dom hade bett in bägge två naturligtvis (min syster hade planerat att åka iväg t en kompis, vilket dom visste), nåja, då ville hon att jag skulle vara barnvakt åt min bror, men jag fick inte nämna det t mina föräldrar, för hon skulle hämta honom här innan hon åkte hem.

Tror hon att jag ska vara barnvakt åt någon, sen får hon all ära för att hon är så duktig och ställer upp. Eller ifall han skulle bli arg/ledsen för att han inte får spela på vår dator (tex) så skulle jag ju få skiten, för han skulle ju skvallra på en gång hur dum jag varit (japp, han får spela på deras data, eller fick den fick virus (den hade när jag skulle fixa den äver 200 virus redan då och jag skulle inte fått berätta t min mamma att jag fixat den, så jag lät bli att lägga mig i, för man fick inte sätta igång antivirus programmet) den pajade förstås, nu har min syster gett sin bärbara för det blev ett sådant liv att dom inte hade en data (dom anv inte den t något viktigt), och min man inte kan fixa den (kan o kan, han har under de 2 senaste åren fixat den 4-5ggr minst, för dom har ingen koll på vad dom gör)- men det blir dyrare att fixa den än att köpa en ny, för datan går ju inte ens på längre. Så sist när vi åkte dit, då mina kusiner med familj kom dit (helgen innan 50års festen), bad min far kolla på datan (eftersom min man inte kunde få den att fungera, min kusin är oxå data ing.) men han sa samma sak, blir billigare att köpa en ny än att köpa nya delar, dessutom ska inte en pojke i 5års åldern surfa på nätet.

Jaha, sen när dom gav min mor sin present skulle ju självklart min bror få pilla på halsbandet så den gick till slut sönder, då började min mamma säga, näää hur kan dom sälja sådant här, när den inte ens tål hantering (jag skämdes som bara den, det var ju inte som wow vilken fin present, men kanske inte så bra att han rör den i forts. efter att dom lagade den) Sen började hon tjafsa med mig om utbildning (inom det område både jag och min kusin jobar inom, eller jag sa bara njä så är det faktiskt inte, utan så här...), sen sa hon till dom att jag skäms så för henne, ser ni attt hon har ingen respekt för mig och hör ni hur elak hon är osv.

Gissa om jag och min man skämdes, så jag ringde och bad om ursäkt till dom dagen efter.
    Men dom sa bara att bra att du sa din åsikt, för hon vet ju inte ens vad hon pratade om.

Värsta med allt är, är inte att jag undviker dom eller att dom är elaka...

värsta är att jag mår dåligt för att jag försöker hålla god min utåt, jag vill inte att folk ska tycka att min familj är helt skruvad. Jag vill inte prata illa om dom, så det är så svårt, för jag har ingen annan än min man jag vågat säga mina åsikter till när jag blir riktigt arg.

Just nu känns det som jag kan börja gråta vilken minut som helst, för att jag skriver illa om dom.
    Min syster brukar säga till mig att jag vill inte va som du, för det är mina föräldrar, jag vill inte vara så elak mot dom.

Jag har många ggr funderat på att gå till en psykolog och prata ut om hur jag ledsen jag är, men vad hjälper det? för det ändrar ju inte dom, det hela kommer ju bara kosta mig en massa pengar för det här kommer nog inte sluta helt plötsligt. Kanske borde man ordna psykolog t min mamma (jag försökte då när hon fick min bror, dom skulle ordnat via sjukhuset -men dom visste inte pga vad, men hon ville inte utan blev arg).

Nähe, nu ska jag baka klart tårtan, för jag har en annan jag måste börja göra tills imorgon, då jag o min älskling ska fira 6års dag :)

Kram på er alla där ute

• becky79

ska tillägga på: Min syster brukar säga till mig att jag vill inte va som du, för det är mina föräldrar, jag vill inte vara så elak mot dom.

Hon tycker jag ska ge dom en chans, men själv vågar hon inte ens berätta att hon har en pojkvän och att hon ansökt till en annan högskola.

• MsSandra

Min mamma är ganska dominant av sig och har humör, när jag sedan åkte utomlands ett år så kände jag att nu var det nog. Hon hade ingen rätt att tala illa om de jag tycker om, hon hade inte rätt att fördöma val jag gjort i livet och framför allt hon hade inte rätt att nedvärdera mig som person!

Inget jag gjorde var bra, allt jag gjorde var fel.. även om jag gjorde saker precis som hon sa att jag skulle. Det spelade ingen roll vad det handlade om .. jag har helt enkelt aldrig varit god nog åt henne.

Så jag skrev ett brev (för jag kunde inte säga vissa saker till henne.. lättare att formulera i ett brev) där jag förklarade hur jag kände det.. fel hon gjort.. jag var inte anklagande utan berättade hur saker hon gjort.. och sagt fått mig att känna (och göra...jag skar mig själv flera gånger tex). Jag förklarade att jag inte ville ha kontakt med henne och att våran mor och dotterrelation dött många år tidigare..

Några dagar efter jag skickat brevet, bröt hon mot regeln.. hon ringde mig och grät i telefonen. Hon anklagade mig inte utan ville berätta om vissa saker bara och tala om att hon förstått.. hon hade fått ett wake up call.. och blev sjukskriven för hon inte kunde sluta gråta och grubbla (man fick lite skuldkänslor, även om jag stod för det jag sa) - hon tog själv kontakt med psykolog..

Efter det (flera år sedan) så har hon hållt sig på sin kant, vi umgås inte speciellt mycket (men sedan jag träffade min m2b så har jag liksom blivit starkare som person och jag kan umgås bättre med henne - förutsatt att hon håller sig på sin kant!). Dock har vi numer en relation.. även om det aldrig kommer bli "mamma dotter"..

Jag vet att det är känsligt att bryta med familjen och att det ofta blir fel.. men ingen har rätt att behandla någon dåligt.. alla människor är lika mycket värda! Hon är inte bättre..

Alla relationer bygger på ömsesidig respekt och eftersom din mor inte verkar hanågon respekt för dig, så har ni egentligen ingen relation...! Tänk på det..

Jag förlorade en hel del mer än min mamma den där gången.. men det gör inte så mycket.. jag tycker inte familjen ska ha dispans från dåligt betende..

Och den dagen jag skaffar barn (om det nu händer) så vet alla redan nu.. att de kan ge mig allmänna tips.. men inte säga vad jag ska göra för de skulle aldrig få pracka på mitt/vårat barn.. deras "udda syn" på hur livet ska vara så att säga.

Jag går min egen väg, gör mina egna misstag.. och både de och jag vet att jag inte tar nån skit längre..

Det enda man behöver tänka på är den gyllene regeln "behandla andra som du vill bli behandlad själv"..

Och du, en sak.. man kan diskutera saker härinne... älta saker i huvudet.. men det är bar DU som kan göra något åt din situation.. det är du som låter henne behandla dig sådär.. även om hon gör fel.. så gör ju du också fel som låter henne fortsätta...

MVH Sandra

PS - (det spelar ju ingen roll om hon spar ett ev brevet, det är bra ju! Jag har min kopia kvar, mamma har sin och morfar och mormor har sin..Det kommer påminna henne om livet.. och om andra läser det kommer hon ju stå i dålig dager inte du)

• FruRålin080808

Jag har ingen kontakt med min mamma av den anledningen att hon får mig att må dåligt och klankar ner på mig hela tiden. Jag är vuxen och tar mina egna beslut och behöver inte höra av någon att det jag gör eller säger inte är bra eller ens "rätt"...
    Jag kan ändå råda dig att gå till en kurator eller dyl för att prata. Även om det inte kan hjälpa till att ändra på din mamma kan det ändra ditt sätt att förhålla dig till saker och ting. Kanske kan det få dig att inse att det är inte dig det är fel på utan hennes betende. Likaså kanske du kan handskas med hela situtaionen bättre om du pratar med någon. Som Ms Sandra skriver så är det bara DU som kan göra något år situationen. Låt inte det gå så långt att du blir bitter och mår jätte dåligt utan ta tag i det nu. Både för din egen skull, din mans och ditt barns skull...
    Lycka till!

• Sommargrönt

Inget illa ment, men man kan inte välja familj och ibland fungerar det bara inte.

Jag har en liknande situation med min pappas nya familj. Tro mig, du kan vika dig åttadubbel, det kommer aldrig räcka. Stå på dig och ta hand om dig och din "nya" familj. Passar det inte så strunta i dem. Visst är det tråkigt när familjerelationer inte fungerar, men det är inte ditt fel! Och det finns inget du kan göra åt dig. Var den du är och var stolt för det! Och vad jag tror är att i längden kommer de lära sig att acceptera och respektera dig, något de inte verkar göra idag! Vägen är lång och tuff, men du kommer lyckas om du bara vågar tro att du duger!

• becky79

En sak är iallafall säkert, jag vill inte behandla mitt barn lika, och jag vill inte behandla andra människor heller illa. Jag försöker se de bästa i alla men ibland så får man ändå undvika folk, för det helt enkelt inte fungerar.

Jag tror att ifall man är elak och ska hela tiden läxa upp folk/dömma och ha sig att, det kommer någon stå en dyrt på ett eller annat sett.

Jag är glad att det är sol ute, jag har en man jag älskar och han älskar mig och har en liten bebis på väg, hur mycket lyckligare kan man bli ?! Kan ju inte bli bättre =)

Svärmor var jobbig i början och jag trodde jag skulle få spader på henne, för hon var verkligen framme o klagade på allt från vad jag köpte för kläder till mat och mitt utseende, vem jag ringde och hur jag inrede osv. (hon ringde ibörjan 3-4ggr på en dag o kollade vad jag gjorde efter bröllopet) men min man sa till sina föräldrar att nu får det vara nog, och det har det.
    Från början trodde jag min svärmor var en t-rex men, nu klarar jag av att umgås med henne helt normalt. Vilket min mamma ser som världens katastrof, hon brukar ofta försöka säga neg. saker om min svärmor, men jag brukar säga att jag vill inte höra eller lyssna på elaka saker, hon är den hon är, och det är min svärmor.

Helt ärligt tror jag min mamma har ett stort problem med sig själv. Hon vill veta bäst, kunna allt och behöver hela tiden uppmärksamhet osv. Ifall hon inte skulle klampa ner på mig eller andra hur skulle hon då känna sig bättre.
    Min syster har samma tendenser, vilket är riktigt störande, men henne brukar jag säga till att ge dig, sluta upp osv. för jag vill inte att hon blir en kopia utav vår mamma.

Mest rädd är jag för att jag ska vara lika eller bli lika, även fast våra åsikter är nästan om allt som natt och dag.

vägen är lång att ta sig ur skuldkänslor och nedtryckning, men det är så otroligt skönt att veta att ni finns där, det ger en tröst och ett hopp :)

• becky79

vi var förbi där nu under kvällen och dom var rätt trevliga denna gång, men sen igen så hade min syster bjudit dit för första gången hennes kille.
    Till mig sa hon att dom inte visste, nu har dom tydligen vetat om det ett bra tag och hon har ju berättat allt till dom, från vad han jobbar med/umgås med/bor/hobbyn osv till vad han tjänar *suck, fattar inte varför hon berättar det till dom, vad han tjänar är ju inte deras sak*

Men det gick bra. Men vi var inte där länge typ 1h.

• prd

Att gå till en psykolog och prata e jätte skönt
    Som "våran" psykolog och som jag alltid sagt-"En förälder måste alltid älska sitt/sina barn men ett barn måste aldrig älska sina föräldrar"

becky79 skrev 2008-04-24 08:14:34 följande:
    Tack för alla svar.Igår ringde min mamma, kände dock inte igen hennes röst först men... Min morbror är död.Jag kunde inte säga så mycket om det, för jag har inte sett människan på över 10år och innan dess så pratade jag knappt med honom, jag har skickat hälsningar till honom via mamma o så (när jag var liten, då vet jag att han varit hemma hos oss eller på stugan och fiskat med oss, osv)...Hur ska jag reagaera?!Jag försökte få något klokt ut ur munnen, men jag mummlade bara typ, vet hans son om det och du kan ju inte ta över begravningen, det är ju hans son som är närmaste anhörig.Jag hörde hur hon började bli irriterad och tyckte jag var konstig som inte började gråta, självklart blir man ju ledsen att någon dör bara så där helt plötsligt, men jag kan ju inte börja storgråta för sakens skull.Hon slutade med att hon ska ringa vidare och berätta det för andra, för hon ville vara den som berättade det tydligen.Troligen är jag känslokall, funderade på det efter samtalet o på kvällen. För jag har inte ännu gråtit, men jag vet att han har mått väldigt dåligt i flera år, så jag försöker se det som att han är av med all smärta (som jag sa till min mamma oxå).Tja, vet inte riktigt hur det blir ikväll, jag tänkte att vi åker bara förbi och lämnar tårta o paketet till syrran och kommer hem. Så märks det ju ifall dom bjuder på fika eller inte. Men vi stannar nog då max i 1h.Ang. skriva brev, oj min mamma fick något brev fr mig i tidiga tonåren och den har hon minsan sparat och tar upp ämnet ibland.Så skriver jag nu ett brev så kommer mina barn få höra om dom.Nej tack, jag undviker dom ganska bra. Även fast vi bor i samma stad, 10min ifrån varann, men jag har ingen lust att träffa dom och dom har inte knackat på en enda gång (utan då vi bad dom hit efter renoveringen) och då tyckte dom illa om att vi inte gav min bror wii spel (för dom trodde ärligt att vi skulle ge honom ett i julklapp) han är 5år kan jag tillägga och han spelar inte fotboll eller springer ute som pojkar gör, nej då han sitter med tvspel."Jag vet att cikusen kommer till stan" när bebisen är född, för det finns nog ingen kvinna på denna jord som kan allt och vet allt och gör allt lika bra som min mor (enligt henne). Dvs hon är en polis, hon kan stirra på folk på stan och säga saker högt så andra föräldrar hör (pinsamt och mycket irriterande), men sin egen unge, han får hoppa runt och göra exakt som han vill.Min syster stödjer ju henne, eftersom hon inte säger emot.En eftermiddag förra veckan ringde hon mig, vart är du frågade hon. (jag trodde hon var på väg hem t oss, så jag svara i affären) då frågade hon när jag var hemma osv, nåja sen när jag började undra varför hon frågade så mycket, då kom vi till sak.Mamma skulle iväg o pappa var o lämnade henne (under den tiden skulle min syster vara hemma med min bror), men sen hade dom ringt att pappa skulle stanna där, för dom hade bett in bägge två naturligtvis (min syster hade planerat att åka iväg t en kompis, vilket dom visste), nåja, då ville hon att jag skulle vara barnvakt åt min bror, men jag fick inte nämna det t mina föräldrar, för hon skulle hämta honom här innan hon åkte hem.Tror hon att jag ska vara barnvakt åt någon, sen får hon all ära för att hon är så duktig och ställer upp. Eller ifall han skulle bli arg/ledsen för att han inte får spela på vår dator (tex) så skulle jag ju få skiten, för han skulle ju skvallra på en gång hur dum jag varit (japp, han får spela på deras data, eller fick den fick virus (den hade när jag skulle fixa den äver 200 virus redan då och jag skulle inte fått berätta t min mamma att jag fixat den, så jag lät bli att lägga mig i, för man fick inte sätta igång antivirus programmet) den pajade förstås, nu har min syster gett sin bärbara för det blev ett sådant liv att dom inte hade en data (dom anv inte den t något viktigt), och min man inte kan fixa den (kan o kan, han har under de 2 senaste åren fixat den 4-5ggr minst, för dom har ingen koll på vad dom gör)- men det blir dyrare att fixa den än att köpa en ny, för datan går ju inte ens på längre. Så sist när vi åkte dit, då mina kusiner med familj kom dit (helgen innan 50års festen), bad min far kolla på datan (eftersom min man inte kunde få den att fungera, min kusin är oxå data ing.) men han sa samma sak, blir billigare att köpa en ny än att köpa nya delar, dessutom ska inte en pojke i 5års åldern surfa på nätet.Jaha, sen när dom gav min mor sin present skulle ju självklart min bror få pilla på halsbandet så den gick till slut sönder, då började min mamma säga, näää hur kan dom sälja sådant här, när den inte ens tål hantering (jag skämdes som bara den, det var ju inte som wow vilken fin present, men kanske inte så bra att han rör den i forts. efter att dom lagade den) Sen började hon tjafsa med mig om utbildning (inom det område både jag och min kusin jobar inom, eller jag sa bara njä så är det faktiskt inte, utan så här...), sen sa hon till dom att jag skäms så för henne, ser ni attt hon har ingen respekt för mig och hör ni hur elak hon är osv.Gissa om jag och min man skämdes, så jag ringde och bad om ursäkt till dom dagen efter.Men dom sa bara att bra att du sa din åsikt, för hon vet ju inte ens vad hon pratade om.Värsta med allt är, är inte att jag undviker dom eller att dom är elaka...värsta är att jag mår dåligt för att jag försöker hålla god min utåt, jag vill inte att folk ska tycka att min familj är helt skruvad. Jag vill inte prata illa om dom, så det är så svårt, för jag har ingen annan än min man jag vågat säga mina åsikter till när jag blir riktigt arg.Just nu känns det som jag kan börja gråta vilken minut som helst, för att jag skriver illa om dom.Min syster brukar säga till mig att jag vill inte va som du, för det är mina föräldrar, jag vill inte vara så elak mot dom.Jag har många ggr funderat på att gå till en psykolog och prata ut om hur jag ledsen jag är, men vad hjälper det? för det ändrar ju inte dom, det hela kommer ju bara kosta mig en massa pengar för det här kommer nog inte sluta helt plötsligt. Kanske borde man ordna psykolog t min mamma (jag försökte då när hon fick min bror, dom skulle ordnat via sjukhuset -men dom visste inte pga vad, men hon ville inte utan blev arg).Nähe, nu ska jag baka klart tårtan, för jag har en annan jag måste börja göra tills imorgon, då jag o min älskling ska fira 6års dag :)Kram på er alla där ute
  • 26maj2007

förstår inte riktigt varför du låter dem köra med dig. De är vuxna personer och kan ta hand om sig själva.

Både din mamma och din syster kan handla själva så om det är mat eller tårta m.m.

Viktigaste är att du tänker på dig själv, barnet och din man.

Önskar er lycka till och hoppas att din graviditet går bra.

Svar på tråden både ledsen& arg på syrran