• linka
    Äldre 22 Apr 20:46
    13329 visningar
    25 svar
    25
    13329

    Hjälp! Felstavat på min biljett till usa!

    Någon som har erfarenhet av tullen i USA? Har bokat en biljett till New York över nätet och det har blivit ett "i" för mycket i mitt efternamn, ungefär i mitten... Så det ändrar inte uttalet men det kan ju ändå bli problem. Jag har försökt att rätta till felet men flygbolaget säger att de inte kan hjälpa mig! Någon som vet om det kan bli problem i tullen för att komma in i USA. Flygbolaget tror inte det ska vara något problem men de kan inte lämna några garantier... Jag har två efternamn och de är ganska långa så jag hoppas att det inte märks men i värsta fall verkar det som jag får vända vid gränsen och köpa mig en ny biljett hem, snyft.
    Någon som vet?

  • Svar på tråden Hjälp! Felstavat på min biljett till usa!
  • Äldre 22 Apr 20:50
    #1

    Menar du passkontrollen?

    Jag skulle tro att det största problemet skulle kunna bli flygbolaget. De har rätt att hindra en från att resa om namnet på biljetten och i passet inte stämmer överens.

    Men varför vägrar de ändra biljetten? Får du betala för en ny då eller?

  • Brudgu­mmarna
    Äldre 22 Apr 20:50
    #2

    Jag har bokat flera flygresor till min pojkvän som var helt felstavade (fyra bokstäver fel). När jag fick se hans pass och insåg att jag skrivit fel blev jag rädd att det skulle ställt till besvär för honom men det visade sig att han alltid bokar biljetter med sitt smeknamn (som alla använder) trots att han heter ngt annat om biljetterna är inom Europa och Nordamerika. Det har aldrig varit ngt problem.

  • Hajime
    Äldre 22 Apr 20:51
    #3

    ring till flygbolaget och be dom ändra, det borde dom kunna göra
    min m2b lyckades boka en biljett till mig fast med hans namn, det va inga problem att ändra

  • Missie­A
    Äldre 22 Apr 20:52
    #4

    Det måste stå EXAKT likadant egentligen på biljetten och i passet. Flygbolagen brukar kunna byta namn på biljetten för ca 200 kr, går inte det?? För det kan skapa väldigt mycket problem annars och tänk på att Usa har blivit ännu hårdare med passkontrollerna nu.

  • Äldre 22 Apr 20:54
    #5

    Men kravet på lika namn på biljett och pass är väl mest för att få flyga? Det är leget som ska stämma med passet när man checkar in, vad jag vet. Det är väl flygbolagets skydd mot att du ska bli avvisad och de ska tvingas ta tillbaka dig gratis dit du kom ifrån.

    Passkontrollen in i landet brukar ju inte be att få se biljetten - eller gör de det i USA?

  • Missie­A
    Äldre 22 Apr 20:57
    #6

    Vet faktiskt inte ifall dem gör det i usa, men vet att dem har blivit mycket hårdare nu så det kan vara så att dem kontrollerar det. Bättre att fixa det innan, då att du ens får åka dit och kommer hem för även om du kommer dit är det kanske annan personal på vägen hem som inte låter dig åka med.

  • Äldre 22 Apr 21:02
    #7

    Inte leget som ska stämma med passet *suckar över hur jag slant på tangenten* - biljetten ska stämma med den id-handling man visar upp (alltså passet), menar jag. Sorry om jag var otydlig. Men det är helt sant att det gäller också på hemresan.

  • linka
    Äldre 22 Apr 21:02
    #8

    Jag har aldrig rest in i USA innan så jag vet inte riktigt om de jämför biljetter och pass. Jag har sagt att jag gärna betalar vad det krävs för att ändra i biljetten men flygbolaget (Lufthansa) säger att det inte går! De hänvisar till att det inte går att ändra när man åker reguljärflyg, bara charter... Har ringt och mailat i flera dagar och även talat med olika personer i kundtjänst men utan framgång. De har sagt att jag får lov att åka med dom för det finns marginal för fel men de säger att de inte kan ansvara för hur det går när vi kommit fram till USA. Dock tror de att det kommer gå bra men de kan inte garantera något.
    Detta tar ju bort resglädjen lite grann! Gå runt och oroa sig för att bli tvungen att resa tillbaka igen.. Otroligt konstigt tycker jag att det inte går att ändra på biljetten!

  • Missie­A
    Äldre 22 Apr 21:04
    #9
    linka skrev 2008-04-22 21:02:45 följande:
    Jag har aldrig rest in i USA innan så jag vet inte riktigt om de jämför biljetter och pass. Jag har sagt att jag gärna betalar vad det krävs för att ändra i biljetten men flygbolaget (Lufthansa) säger att det inte går! De hänvisar till att det inte går att ändra när man åker reguljärflyg, bara charter... Har ringt och mailat i flera dagar och även talat med olika personer i kundtjänst men utan framgång. De har sagt att jag får lov att åka med dom för det finns marginal för fel men de säger att de inte kan ansvara för hur det går när vi kommit fram till USA. Dock tror de att det kommer gå bra men de kan inte garantera något. Detta tar ju bort resglädjen lite grann! Gå runt och oroa sig för att bli tvungen att resa tillbaka igen.. Otroligt konstigt tycker jag att det inte går att ändra på biljetten!
    Jag tycker att du först ska gå in på deras hemsida och läsa alla villkor och om det visar sig att det inte går att ändra namn blir det lite svårare. Men går det inte att avboka och boka ny då?? krångligt men säkrare..
  • linka
    Äldre 22 Apr 21:12
    #10

    Allt är redan betalt för ca 6 månader sedan. Om jag vill ha en ny biljett förlorar jag de 3000 kr som jag köpte för och sedan får jag köpa en ny biljett för dagspriset vilket kan bli mkt kostsamt. Har en kompis som för några månader sedan flög till Florida och de hade skrivet fel på deras biljett. Då skulle de åka med tre olika flygbolag, dels med Lufthansa som vi också skall åka med. De fick betala 500 kr för att ändra namnet och då var det inga problem. Även fast de gjorde ändringen två dagar innan avresa!
    Någon annan som gjort ändring i biljetten när ni rest med Lufthansa? Om ni har bokat över internet alltså?

Svar på tråden Hjälp! Felstavat på min biljett till usa!