• kattbrud

ålderskillnad

Varför har vissa människor så svårt att förstå att man kan leva i en relation där det är en stor ålderskillnad?? Att man kan älska en man som är 20 år äldre på samma sätt som om man vore lika gamla? Själv lever jag i en samborelation där jag är 25 år och min m2b är 45 år. Närmaste familjen har inga problem med detta utan det är främst personer som inte ens har träffat min sambo, förutfattande meningar? (Personer som träffar oss utan att veta våra åldrar brukar gissa att vi båda är ca 30-35 år, kul för han tråkigt för mig..hihii)

Saken är den att det känns sårande att behöva förklara varje gång man berättar om sin sambos ålder, varför ska det behöv vara så år 2008??!!

• Svar på tråden ålderskillnad
  • AoM

kattbrud

Håller med dig!!
    Jag har aldrig fått höra en negativ kommentar om det faktum att min blivande är 11 år äldre än jag (25 och 36).
    MEN...
    Jag började nu i veckan ett nytt jobb och fick igår frågan av en ny kollega om min civilstatus, hade jag barn osv. Svarade att jag hade en sambo och hund, inga barn än. Vet inte hur vi kom in på det men kollegan frågade iaf hur gammal min sambo var och det är inget jag skäms över, tvärt om!
    Så jag svarade 36, att det skiljer 11 år. Vilket liv det blev!! Under resten av vårt arbetspass fick jag höra kommentar som tex "ja men det kan väl din 36åring fixa, har han muskler i den åldern osv.
    Det var så svårt för jag visste inte om han sa detta med en skämtsam ton eller om jag skulle ta illa upp.

• kattbrud

Usch ja människor kan verkligen konsten att kommentera saker som de inte själv behöver drabbas av, vem säger att en jämnårig partner inte kan vara gammal till sättet/i kroppen..

• Brudgummarna

Ähh, hade det inte varit åldersskillnad så kanske ni hade haft olika religion, eller varit från olika länder, eller haft olika ekonomiska förutsättningar eller varit av samma kön. Alltid finns det något som irriterar.

Var glada för att ni inte har samma fördomar som andra, för då hade ni ju inte vågat falla för varandra.

• Maria2009

På oss skiljer det fem år. Helt perfekt! (fast jag är ju partisk, så klart... )

Men sen en lite sorglig sak.. en kvinna på mitt jobb (tror att hon är i runt 60, ett par år kvar till pension) förlorade sin make härom veckan, han var 15 år äldre än henne. Det kanske inte verkar så mycket när man är yngre, men när man börjar bli gammal kan det bli enorma skillnader i t ex hälsa/ohälsa.

Det är absolut inget skäl att välja en jämnårig partner, det är inte det jag menar, men det slog mig idag bara, när jag fick veta vad som hade hänt.

• halo08

10år mellan oss, men vi är i samma "skede" i livet och det tror jag att det är det viktigaste. Sen kan det bli lite kul när man hör nån låt på radion tex och han säger denna dansade jag till när jag var ute och festade i parken....hmmm ja just det jag var 7 år och sov hos mamma
    Men han är världens finaste och jag älskar honom mest så jag har inget val *fniss*

• lyckligjävel

7 års skillnad mellan oss, jag var bara 19 år när vi träffades. om dryga veckan firar vi 7 år tillsammans.

Man måste våga prova för att vinna. Mellan oss har åldern inte skapat några problem, men vi har velat olika saker i olika tider av vårt förhållande. Jag har rest mycket själv, för att jag behövde det för att kunna växa som vuxen individ och detta har min partner haft full respekt för. Att jag fått leva ut mina drömmar (lära sig ett nytt språk, lära sig surfa, stå på egna ben själv på andra sidan jorden. Sådana saker) har stärkt oss. Nu när alla tjatar om att vi ska skaffa barn är det en klar fördel att kunna säga, nej, jag är ju bara 26 och känner mig långt ifrån redo. ;)
    detta accepteras nog lättare än om de hade varit tvärt om åldersmässigt.

• SweetSun

12 år mellan oss, men det har inte varit nå konstigt. Just när man nämnt det så har mina jämnåriga sagt "jaha en äldre man" och skämtat. men inga fördomar.

• kattbrud

SweetSun: Bra om de kan hålla sig till att "bara" skämta..

• anirac1

jag fyller 49 i sommar och min m2b fyller 38 dagarna efter vigseln....
    vi har varit ihop i sju år
    vi får inga barn ihop vilket är sorgligt men vi har accepterat det nu....
    Han trodde jag var lika gammal som han när vi träffades
    - snacka om falsk marknadsföring hehe ...omedvetet...

• grabbarna

fast det är väl eg inte så konstigt att dom reagerat på eran ålderskillnad? hade nog inte varit lika många höjda ögonbryn om du varit 25 när i träffades men 15? och blir tillsammans med nån som är 35! jag skulle också höja på ögonbrynen och vara emot det, kraftigt emot det....det skulle at ett bra tag för mig att komma över en åldersskillnaden ska jag erkänna

emeliek45 skrev 2008-04-18 12:15:25 följande:
    jag är 21 år, min kille 41 år, vi har varit tillsammans i 6 år, folk blev väldigt upprörda i början, men nu är de vana och vet att vi verkligen älskar varandra och har en jämställd relation. tro mej ge folk en chans så lovar jag att det förstår! det kan ta ett tag men....
  • 20080301

Det skiljer nästan på dagen 10 år mellan oss men det är ingen som reagerat på¨det

• FruRålin080808

Min sambo fyller 30 i juli och jag är 38 och vi har varit tillsammans i snart 8 år...Har ni fått höra mycket "gliringar"? Många tror att vi är lika gamla men om jag börjar prata om vår åldersskillnad är det många som höjer på ögonbrynen. Nu har ja glärt mig att inte bry mig men i början var det svårt...Har din sambo egna barn?

anirac1 skrev 2008-04-20 16:38:06 följande:
    jag fyller 49 i sommar och min m2b fyller 38 dagarna efter vigseln....vi har varit ihop i sju år vi får inga barn ihop vilket är sorgligt men vi har accepterat det nu....Han trodde jag var lika gammal som han när vi träffades - snacka om falsk marknadsföring hehe ...omedvetet...
  • anirac1

Jo det kommer en och annan gliring men det är inte många som reagerar när de ser oss för vi verkar i stort sett jämngamla ...
    Det är mkt värre att tjejen är äldre av ngn anledning
    Han har inga egna barn - däremot har jag några stycken plus barnbarn
    Vi kommer utesluta all text i kyrkan vad gäller barn i vigselakten
    Förklarade för vigselförättaren att vi har inga barn och ska inte ha några tillsammans så därför vill vi inte ha det med
    hon strök det utan att fråga ngt om det...
    Jag ser en fördel i att ha en yngre man
    Eftersom vi kvinnor oftast lever längre än männen så kommer vi förhoppningsvis att leva tillsammans hela livet ut.... men säker kan man ju aldrig vara...

FruRålin080808 skrev 2008-04-20 18:02:48 följande:
    Min sambo fyller 30 i juli och jag är 38 och vi har varit tillsammans i snart 8 år...Har ni fått höra mycket "gliringar"? Många tror att vi är lika gamla men om jag börjar prata om vår åldersskillnad är det många som höjer på ögonbrynen. Nu har ja glärt mig att inte bry mig men i början var det svårt...Har din sambo egna barn?
  • Kiwi08

Helt ärligt - fattar inte att folk orkar bry sig. 10 år hit eller dit spelar ju ingen roll alls. Så länge båda är vuxna när man träffas. Jag är betydligt äldre än min blivande man & vi har fått en massa kommentarer men numera hör vi inte mycket. Vi har varit ihop i 7 år & själva tänker vi sällan på det. Klart det kan bli jobbigare när man blir äldre, men sånt kan man ju aldrig veta. Älskar man någon så gör man!

Svar på tråden ålderskillnad