• SweetSun

"egen" secret box

Jag undrar om det är nån mer än jag som planerat/har gett att ge en "secret box", men att bli fotat av en bekant, alltså inte utav en fotograf?

Jag frågade en vänninna om hon inte skulle vilja fota mig i lite fina poser ;) Hon tog gärna jobbet!

Tycker det ska bli skoj, så har man nog kanska roligt och kan ta sig nån cider när man håller på =P Kan kanske bli som en rolig möhippa ;)

Nån mer, och kanske vad man ska tänka på?

• Svar på tråden "egen" secret box
  • bara jag

Förresten kolla mitt galleri!! Glömde att jag hade en bild där...det är den enda jag vågar visa här..haha

• bara jag

Ska bara påpeka att den blev mycket snyggare framkallad och med vit ram från extrafilm

• Piha

bara jag skrev 2008-04-18 09:30:55 följande:

Förresten kolla mitt galleri!! Glömde att jag hade en bild där...det är den enda jag vågar visa här..haha
    Självklart beror det ju vad man har för krav. Jag personligen tycker inte oskarpa "amatörbilder" duger. De som nöjer sig med det är ju bara att gratulera, då kostnaden blir på en helt annan nivå.

Annars är Lillsnufflans tips om att fota utomhus för bästa ljus jättebra. Då slipper ni förhoppningsvis få "blixt-rakt-på-bilder" med slagskuggor och röda ögon. Använd dock gärna blixten utomhus för upplättning så att det t.ex. inte blir mörka skuggor under ögonen och så.

Lycka till!

// P
  • SweetSun

Piha; vad är det som säger att bilderna blir oskarpa?? Med bra kamera så kan det bli toppen. Man kanske inte ska knäppa de fina bilderna med enångskamera, men det tror jag nog alla förstår..

• Piha
    SweetSun skrev 2008-04-18 11:00:09 följande:
    Piha; vad är det som säger att bilderna blir oskarpa?? Med bra kamera så kan det bli toppen. Man kanske inte ska knäppa de fina bilderna med enångskamera, men det tror jag nog alla förstår..
    Jag refererade till den bild som "bara jag" hade i sitt galleri, som jag upplevde som oskarp och som hon refererade till som "hur fina som helst".

Jag hoppas att alla förstår att jag inte tycker det är fel att göra det själv. Jag vill bara att man inte blir besviken och kanske inte hinner ta nya bilder, när man upptäcker att det inte blev så bra som man ville.

Det är alltså bara tips i all välmening och om någon har uppfattat det annorunda kan jag bara beklaga. Och jag vill även klargöra att hur bilderna blir har väldigt lite att göra med vilken kamera man använder, däremot är det inte så lätt att få bra bilder inomhus med en kamera med inbyggd blixt.

Så, knäpp på ni bara och som jag skrev i förra inlägget, Lycka till!

// P
  • SweetSun

men med dagens diditalkamerero kan man ställa in en massa, både ljus, skärpa och blixt, så det är nog betydligt lättare att få vackra bilder idag än för, vi säger 10 år sen.

• SweetSun

digitalkameror, fick en fin stavning, haha *slarv*

• Piha
    SweetSun skrev 2008-04-18 11:43:44 följande:
    men med dagens diditalkamerero kan man ställa in en massa, både ljus, skärpa och blixt, så det är nog betydligt lättare att få vackra bilder idag än för, vi säger 10 år sen.
    Uppenbarligen vet du inte vad du pratar om. Allt detta kan man göra med analoga kameror också, även för 10, 20 och 30 år sedan. Jag vet heller inte varför du vill tjafsa. Jag ger tips och råd, vill du inte ta dem till dig, hoppa över mina inlägg.

// P
  • SweetSun

snälla pia, jag pratade om de vanloga kamerorna som vi har i våra hem, vi amatörer, vi har ju helt anndra förutsättningar idag än då.

Och jag vill inte tjafsa, du såg ner på "bara jag"s bilder, men hon kanske är nöjd. Du hade en lite nedvärderande ton till oss som villa göra det själva, att vi typ nöjer oss med mindre.
    Eftersom du inte är intressserad av egna bilder, varför är du i den här diskutionen i huvudtaget?

• anna 2008

Apropå kameror så upplever jag att min gamla analoga kompaktkamera faktiskt ger betydligt bättre bilder (t.ex. mer skarpa) än de jag får från min ditigala kompaktkamera! Att jag ändå tar mer bilder med den digitala beror på att det är enklare att slippa filmframkallningen, man framkallar bara de man vill och så, men kvalitén tycker jag var bättre förr!

SweetSun: Det man ska tänka på är väl att ta det för vad det är, en kul grej som görs med glimten i ögat och så länge man ser bekväm ut brukar det väl bli bra bilder sett till "modellen" i alla fall. Annat att tänka på är just att ha tillräckligt ljus så man slipper blixt och ändå kan få bilderna skarpa.

Svar på tråden "egen" secret box