• Anonym

Decemberbarn?

Jag skulle vilja ställa en kanske något dum fråga: jag har sett att många på den här chatten försöker planera sin graviditet för att inte få decemberbarn. Varför vill man inte ha barn i december?

• Svar på tråden Decemberbarn?
  • Anonym

Har aldrig lidit av att vara decemberbarn, Spela roll om man är yngst i klassen, varför skulle detta vara ett problem? Enda aber jag har haft är att jag inte har haft lika många födelsedagskalas som andra. Å andra sidan har jag haft tillräckligt med andra kalas.
    Att fylla år i mitten av december har jag bara tyckt var roligt (men så har jag inget att jämföra med).

• Anonym

Jag (Anonym 17:59) har ingen erfarenhet av att hamna efter i klassen. Både jag och min bror som är född i november har haft grymt lätt i skolan och har lyckats mycket bättre än våra två vårsyskon. Har en del kompisar som är födda i december - och samtliga har haft lätt i skolan. Vet inte om det finns belägg för det där med skolmognad. Det är nog snarare individuellt.

Att ta körkort och inte komma in på disco har jag aldrig lidit av (men jag hade också ett utbytesstudentår så jag fick ändå ta körkortet senare). Missade dock röstningen ett år - det var lite surt - fick ju vänta i tre år till nästa val.

• Anonym

*Suckar lite* Jag vet inte hur gamla ni här är, men jag är ganska ung (bara 20) så jag minns fortfarande den dagen jag fyllde arton - fy vad glad jag var! Nu är det så att jag fyller år i just december och jag förstår inte er som spånar om att det inte spelar någon roll att fylla då :) Mina vänner gick ut och festade väldigt mycket för två år sedan och jag kunde aldrig följa med eftersom jag inte hade fyllt 18 än, så jag tycker ändå att det är en liten grej att tänka på, det ÄR faktiskt inte alltid roligt att fylla år sist eftersom det känns som om man blir så "efter" - hela sommaren försvinner i ett enda party som man inte kan komma in på :) Nu är mina vänner ändå väldigt omtänksamma så de anordnade många hemmafester bara för min skull, men ändå... inte så kul att höra alla i gymnasieklassen prata om hur kul det har varit ute i helgen i mars och man vet att man har 10 månader kvar...

Så jag hade väl en avvikande åsikt från er andra, jag tycker absolut att om man nu PLANERAR ett barn, så kan man ju lika gärna planera in det en månad senare så att det får fylla år i januari istället :) Nu handlar ju livet inte enbart om party osv, men ni vet ju inte hur era barn kommer att bli och vilken umgängekrets de kommer att ha :)

• Anonym

Vet inte om jag tycker att alla som är födda i januari är "lyckligare" människor...

Alla månader har väl sin charm, får snart panik på alla som tycker synd om en bara för att man ska ha barn i december!!! Allt ska visst planeras i vår värld, kan inget bara få komma naturligt. Ska det sluta med att vi föder barn alla månader på året utom i december eller????

Svar på tråden Decemberbarn?