• Anonym

Decemberbarn?

Jag skulle vilja ställa en kanske något dum fråga: jag har sett att många på den här chatten försöker planera sin graviditet för att inte få decemberbarn. Varför vill man inte ha barn i december?

• Svar på tråden Decemberbarn?
  • Mumintrollet

Jag är född 28 December och har inte lidit nämnvärt av det, så det skulle jag också vilja veta!

• Señora A

Tycker att det är jättelöjligt! Jag vill gärna ha ett decemberbarn! Väntar nämligen ett... :)

• Majälva

Tror inte att folk är så allvarliga med att inte vilja ha decemberbarn, inget att hänga upp sig på med andra ord... :)
    (även om det säkert beror på saker som att man vill att barnet inte ska behöva vara yngst i klassen, inte fylla år så nära jul mm)

Själv är jag sugen på att få ett barn på senvåren, mest av olika praktiska omständigheter - men glad blir jag bara det blir ett överhuvudtaget!

• Anonym

Har aldrig lidit av att vara decemberbarn, Spela roll om man är yngst i klassen, varför skulle detta vara ett problem? Enda aber jag har haft är att jag inte har haft lika många födelsedagskalas som andra. Å andra sidan har jag haft tillräckligt med andra kalas.
    Att fylla år i mitten av december har jag bara tyckt var roligt (men så har jag inget att jämföra med).

• TeaSpoon

Personligen önskar både jag och min man tidigt barn men ett sent barn hade inte varit oönskat det heller, så vi jobbade på lika hårt ändå de månader som kunde ge ett npv-dec barn.... men nu blev det inget ändå...

Min man är född sent och jag är född tidigt och jag förstår vad han menar med att han alltid var avundsjuk på de som fick moppe osv tidigare. Jag i min tur var avundsjuk på alla som fyllde på sommaren och kunde ha sina barnkalas ute!!

Jag vet att det har florerat ett rykte som säger att sena barn skulle ha det svårare i skolan osv...

• Majälva

Som sagt, jag tror inte att det är så allvarligt menat...

( men om du absolut vill veta så är det

1. inte helt ovanligt att man i första klass rent generellt kan ligga lite efter dem som är födda tidigt på året vad gäller tex läsmognad och sådant, av helt naturliga orsaker - det kan ju skilja nästan ett år mellan barnen och därmed i s.k. "skolmognad". Men, detta är såklart väldigt individuellt...

2. enligt några decemberbarns egen utsago trist att kompisarna får gå på "disco", ta körkort mm nästan ett år innan de själva får )

Men återigen - absolut inget att bry sig över, man försöker väl skaffa barn tills man blir med barn! Oavsett månad! :D

• Anonym

Jag (Anonym 17:59) har ingen erfarenhet av att hamna efter i klassen. Både jag och min bror som är född i november har haft grymt lätt i skolan och har lyckats mycket bättre än våra två vårsyskon. Har en del kompisar som är födda i december - och samtliga har haft lätt i skolan. Vet inte om det finns belägg för det där med skolmognad. Det är nog snarare individuellt.

Att ta körkort och inte komma in på disco har jag aldrig lidit av (men jag hade också ett utbytesstudentår så jag fick ändå ta körkortet senare). Missade dock röstningen ett år - det var lite surt - fick ju vänta i tre år till nästa val.

• bozzini

Jag är född på juldagen och har hela min skoltid varit bland de bästa i klassen. Kunde läsa och skriva redan innan jag började skolan och fick arbeta i svårare böcker medan klasskamraterna satt och ljudade ihop sina ord. Så att vara decemberbarn behöver nödvändigtvis inte vara av ondo. Dessutom går man ju genom sin 25 eller 30-årskris nästan ett år senare än de kompisar som är födda i början på året.

• Muffin

Jag började skolan året jag fyllde 6 år och var därmed alltid yngst, ganska ofta var jag mer än ett år yngre än de andra i klassen. Ett tag på gymnasiet var jag 2 och halvt år yngre än den äldsta som hade varit utbytestudent!

Jag har aldrig lidit av att vara yngst och var definitivt skolmogen när jag började skolan........fast det var i och för sig därför jag fick börja tidigare. Kunde läsa långt innan jag började skolan, så det är som sagt högst individuellt. Enda nackdelen jag kan se med decemberbarn (är själv inte det så kanske inte får uttala mig) är att de fyller år så nära jul.

• Majbruden

Jag har tvillingpojkar som är födda i slutet av december. De går nu i fyran (är 10 år).De har inte haft problem i skolan med vare sig läsa, matte eller motoriken. De är båda stora för sin ålder, jämfört med sina klasskompisar. Tror inte ett smack på de rykten som florerar att barn födda sent på året skulle få det svårare i skolan. Det har ju med arv och anlag att göra och motivation.
    Har en grabb som är född i maj (han är flera år äldre än tvillingarn) och inte kan jag säga att det är ngn skillnad i inlärandet där inte.

Barn får man väl när de kommer, de är en gåva. Tror inte man ska planera riktigt allt i livet så i detalj, tids nog blir livet inrutat med allt vad det innebär med barn. Inte sagt negativt utan positivt, allt har sin tid (som Alfons Åbergs pappa så finurligt uttryckte sig).

/ B

Svar på tråden Decemberbarn?