• ollesmamma

åh..svärföräldrarna bara skrattar åt alla mina planer

jag o sambon gifter oss den 28/6 så jusst nu e de ju fullt ös på all planering. har i vanliga fall världens gulligaste o snällaste svärföräldrar...men jusst nu håller jag på o bli galen!!! dom bara hån skrattar o tycker alla mina planer och förslag e super löjliga. vet att deras dröm var att få gifta sig i en hästhage, utan finkläder o sen ha picknick på en filt... visst de låter gätte mysigt men e inte i närheten av ett sånt bröllop jag o sambon vill ha....

blev senast igår utskrattad för att jag berättade att vi höll på med vigselprogrammen o festhäftat.. urlöjligt o totalt onödigt enligt dom....de va absolut överarbetat... suck... vill inte ens tänka på deras miner när de får höra om mina rispåsar eller favours... suck blir bara så lessen... varför kan de inte förstå att min dröm är annorlunda än deras??

• Svar på tråden åh..svärföräldrarna bara skrattar åt alla mina planer
  • ollesmamma

tack för allt ert stöd o peppning... kommer fortsätta som jag gör o köra mitt race... de e ju som sagt vår dag... får väl bara försöka intala mig varje gång vi är där att: vi har olika syn på vad som är viktigt,det är vår dag inte deras, o de kommer nog att uppskatta resultatet när de väl får se det...

• pallesj

Tråkigt att de ska vara såna, men det är er dag och självklart ska den vara som ni vill ha den, Har inte diskutterat bröllopet så jätte mycket med min svärmor, hon undrar mest över vilka kläder man får o inte får ha sen har hon inte frågat mer om det än hur det går, mina föräldrar är inte heller så intresserade av att lägga sig i Tyvärr kanske men jag har gjort det som vi vill ha det
    Tycker du inte ska bry dig så mycket om vad de tycker och säger, när de väl ser er där så tycker de nog det är jätte fint.

• Englaxx

Hade jag varit som du hade jag inte berättat något för dom....då slipper du att bli uppretad, det tar så mycket onödig energi. Men visst kan man bli arg,ledsen och allt.
    Tänk istället på alla dina andra gäster som säkerligen uppskattar allt du gör.
    Det är ju trots allt DIN dag och klart att du ska göra som du vill ha det så strunta i dom!

• Ars amandi

jag har inte äns träffat mina svärföräldrar... dom har bättre kontakt med min m2b´s ex (hans barns mamma) än vad dom har med min m2b å så länge dom inte äns kan höra av sig till honom så vill jag inte träffa dom..... dom har redan utan att träffa mig gätt intrycket av att dom inte gillar mig å bara skrattar åt min m2b som ska gifta sig igen...

vaRör kan folk inte bara glädjas åt andras lycka å sköta sina egna liv....

• Tooticki

Varför berättar ni om planerna för dem om de reagerar på det sättet?

• Bluebride

glad att vi inte ens börjat planeringen, tror dock inte min svärmor kommer lägga sig i så mycket, hon gifte sig förförra helgen för 2a gången

• Aleta
    becky79 skrev 2008-04-15 10:01:32 följande:
    Rispåsar- vanligaste som finns sedan säkert 20år tillbax minstv.
    I USA kanske. Jag har varit på massor med bröllop och aldig sett en rispåse...
    Men det var inte det det handlade om.

Så okänsligt av dem! Oavsett vad de tycker så ska de respektera dig vilket de faktiskt inte gör när de skrattar dig rakt upp i ansiktet.
    Om de sedan sitter och skrattar åt dina planer när de är ensamma, fine, de har rätt till sin åsikt. Vad de däremot inte har rätt till är att göra dig ledsen! Prata med dem och säg att du blir ledsen, låt inte bröllopet bli en framtida konflikt i er familj.
    De kanske tror att du ber om deras åsikt när du berättar om planerna? Gör klart att du inte vill ha några synpunkter, vill du det så får du även köpa att de tycker olika.
  • AnnaJuli08

Stå på dig och försök vara glad för alla de som INTE gör så. Jag har liknande upplevelser här och försöker peppa mig själv med sådana tankar. Strunta i dem!

• Augustibruden 2008

Min svärmor är både elak o jobbig, så jag/ vi berättar inget om bröllopet.
    Dom fått inbjudan + vår hemsida.
    Hon tycker det är sååå jobbigt m så mkt gäster (70pers) + tycker o tänker på så mkt andra idéer...men jag bryr mig ej längre o berättar ej ngt heller.
    Tur att man har min familj + alla våra vänner som tycker det är sååå kul m bröllopet!

• Hajime

men nej!! så får dom inte hålla på! det är trots allt vuxna människor vi pratar om! jag sitter och blir jätteupprörd nu och känner för att skälla ut dom, vilket såklart inte går.

själv har man utrustats med föräldrar som inte lägger sig i så mkt, glatt svarar på mina tusen frågor "hur funkar det här?" bokar saker åt mig eftersom jag bor i en annan stad osv.
    min syster är mer hypad över mitt bröllop än vad jag är känns det som, så det är jätteskönt
    svärföräldrarna är likadana, fast det är m2b som frågar dom om saker och inte jag helt enkelt
    så skönt!

• ollesmamma

Hajime: gud va skönt med så förstående föräldrar!! du e verkligen lyckligt lottad.

många har frågat varför vi överhuvudtaget berättar om våra planer... jo..helt enkelt för att vi vill ju att de ska va delaktiga.... de är jo dessutom med o betalar... nu tänker säker många jaa med då får de väl tycka va de vill särskilt säga ifrån när de tycker nåt e onödigt.... saken är bara den att de hjälper till o betalar drickat till festen...INGET annat... alltså mina löjliga rispåsar, festprogram o favours står jag för helt själv... vi har alltså inte heller bett dom betala..de erbjöd sig frivilligt

men men har beslutat mig för att försöka strunta i dom..dom ska inte få förstöra mitt livs viktigaste dag

• Hajime

I'm one lucky bastard!

ollesmamma: fortsätt köra på ditt sätt, det är din/er dag! kom ihåg att det inte är dina svärföräldrar som gifter sig, utan du och din m2b! dvs dom har egentligen inget att säga till om när det gäller HUR det blir VAD dagen ska innehålla VARFÖR du vill ha det så och allt sånt... faktiskt inte

• yessa76

Men vad gör din m2b då? Be honom att hålla med dig nästa gång! Prata ur ordentligt med honom och förklara att du blir ledsen och att du vill att hans föräldrar ska gilla dig och att dom samtidigt ska uppskatta ert bröllop och att du att dom också ska ha det roligt på er stora dag! Säg det till honom utan att anklaga för det kan vara känsligt eftersom det trots allt är hans föräldrar.

Få honom att stå på sig och att han också ska "försvara dig" och er dag! Få honom att bara säga " ja fast det är ju så här jag och xx vill ha det"..."alla är ju olika men så här vill vi göra....fast ni kanske hellre vill bli överaskade på bröllopet ...vi kanske inte ska berätta nåt innan...?" Så kanske dom får sig en tankeställare....så kanske dom fattar att du och din m2b är en egen familj nu och att hans lojalitet faktiskt ska vara hos dig....och inte med dom längre....Det är ju det som kan vara svårt för föräldrarna...att deras son/dotter faktiskt har en annan person som prio 1 och att lojalitet ska vara med den andra personen, inte med dom.

Svar på tråden åh..svärföräldrarna bara skrattar åt alla mina planer