• Skåne Anna

Hans efternamn = Mer diamanter till mig!

Någon som köpslagit om vilket efternamn ni ska ta?

Vi var överens om att vi ska ha samma efternamn, men vi var allt annat än överens om vilket namn - båda ville behålla sitt eget.

Sedan började dealandet och idag har jag efter hårda förhandlingar sålt mitt efternamn mot en riktigt fin vigselring (som han ska betala). Nöjd! Kommer jag att ångra mig?

Någon annan som tävlat eller dealat med efternamnen? Vad har ni vunnit eller gett upp?

• Svar på tråden Hans efternamn = Mer diamanter till mig!
  • Limegrön

AnnaochHenrik skrev 2008-04-02 10:49:32 följande:

Du kan definitivt ta din farmors flicknamn, om det uppfyller vissa kriterier.Du måste för det första vara släkt med folk som hetat namnet i rakt nedstigande led (vilket du ju är). Sen: minst två generationer i rad måste ha hetat namnet de senaste hundra åren!Du ansöker om det via Pnat- och registreringsverket (kostar 1500 att ansöka och du måste kunna belägga att du faktiskt har rätt till namnet genom exempelvis utdrag ur kyrkoböcker eller persombevis.) För vår del föll det på kriteriet "de senaste 100 åren", det var ett par år för länge sen nån i min släkt hette det namn vi ville ha
    Ja, två generationer bakåt får man gå.
    Vi behövde inte betala något. Min man ansökte om namnbyte på en blankett som skickades i samma kuvert som min ansökan om namnbyte + vigselbeviset.
  • bunny08
    Nienna skrev 2008-04-02 08:33:25 följande:
    Min karl tyckte att jag skulle bli skyldig honom sex när han ville i ungefär 8 år framöver om han skulle ta mitt efternamn. Nu räckte det med en omgång i sängen så skrev han på pappren, nu är de inskickade så han kan inte göra så mycket åt det och jag kan sexvägra om jag vill.
    *SKRATTAR*
    Min blivande hade också detta på förslag...
    Vi var väl inte helt överens Men till sist (efter mycket velande) tog jag hans efternamn och mitt som mellannamn....det blev lite diamanter och förhoppningsvis sex när båda vill i stället
  • paradisfågel

Jag försökte också köpslå lite.. Men min m2b sa bara att han inte vill eller tänker byta efternamn, o att jag får göra som jag vill, vill jag inte ta hans namn så slipper jag..

• Pearldrop

Vi ska ta mitt efternamn då jag heter Iivanainen och nhan heter Persson ;)

• kattyYmagnus

Idiotiskt från dig tycker jag. Vem fan ska "sälja" sitt efternamn???Det betyder inte allt, stackars din blivande man som måste ha mycket mycket pengar för att kunna leva med dig

• Nalle Puh 40

Jag vill ha min sambos namn för annars skulle det inte kännas som att vi har gift oss, till saken hör oxå att jag har Sveriges vanligaste efternamn (eller bland de vanligaste iaf...)

• vintergården

Jag tar ett av Sveriges vanligaste namn. Svensson, fast jag kan ju iaf säga att mitt efternamn är taget =)

• Pearldrop

Jag älskar mitt eget efternamn- det betyder GRYMT mkt för mig!

• Emmmmm

ha ha oki köpslå om det lät ju spännande. skulle dock aldrig sälja mitt namn för alla diamanter i världen. ska föra släktnamnet vidare :)

• Anja 19 juli 2008

Hahaha roligt...

FAst om ditt efternamn hade betytt extremt mkt för dig så tror jag inte att du hade övervägt alla diamanter i världen.

Mitt betyder inte något för mig. Är ju för sjutton bara ett namn av många!

Jag kommer att ta sambons. Så jag går från att heta Larsson till att heta Godály, precis som alla våra barn oxå heter. Det är viktigt för mig att vi alla har samma efternamn av någon anledning

Svar på tråden Hans efternamn = Mer diamanter till mig!