• bridesilly

Vad man bör tänka på när man beställer en kinaklänning

De finns redan en massa trådar om kinakläder men jag tänkte skapa en till som informerar om HUR gör man.

Innan du beställer:

* Kolla med andra i kinatråden ex vilka företag som är bra och har levererat bra kläder.
    (finns företag som är oseriösa och lovar att de kan göra din klänning fast dom inte har kunnandet eller ens materialet)

* Kolla upp om du får tag på företaget, så att dom svarar på mail osv INNAN du beställer.

* Ta reda på alla dina frågor före du beställer så båda parter är på det klara med vad du vill ha och när du får det

* Är du osäker på material be dom skicka tygprov på det materialet du önskar innan du lägger en beställning. Lättare att ta det före så det inte blir några missförtstånd.

* Var ute i GOD tid. Det kan ta längre tid än vad dom säger att det ska ta. Finns i din klänning i deras sortiment så räkna med ett par veckor extra. Räkna sedan in kinesiska högtider som vi i sverige inte har koll på som kan leda till ytterligare förseningar.

* När du får bild på klänningen. Titta på den NOGA och se om du är nöjd med resultatet. Kanske be dom ta mått på den också så du vet att det stämmer?

* Om klänningen inte är som du önskar leder det till ytterligare väntan när den ska göras om.

* Om nu klänningen behöver någon liten ändring när den kommer måste du ha tid till detta också. För att vara på den säkra sidan beställ klänning 3 månader innan vigsel. Risken finns att du inte alls tycker om modellen eller något annat och måste köpa en annan klänning här hemma. Det måste också finnas tid till.

* Var säker på att modellen passar din kropp om du vill undvika att bli missnöjd när den kommer hem. Ett tips är att testa modeller på klänningar hemma först.

* Det är ofta rätt krångligt att få pengar tillbaka eller en annan klänning när man väl fått hem sin eftersom den oftast är måttbeställd och gjord just för dig så vill du slippa krångel var noga i din kontakt med företaget!

Det var allt jag kommer på för tillfället men fyll gärna på alla ni som har beställt någonstans ifrån.

• Svar på tråden Vad man bör tänka på när man beställer en kinaklänning
  • EnaOline

tur att jag beställde den långt i förväg, nu hinner han sy klänningen utan stress o jag hinner även få hem den i god tid innan bröllopet! usch, så hemskt att folk faktiskt kan stjäla någon annans klänning..?

• bridesilly
    EnaOline skrev 2008-06-09 11:32:00 följande:
    tur att jag beställde den långt i förväg, nu hinner han sy klänningen utan stress o jag hinner även få hem den i god tid innan bröllopet! usch, så hemskt att folk faktiskt kan stjäla någon annans klänning..?
    Inte klokt att man gör det. Jag tror min caketopper har blivit stulen på vägen mellan usa och sverige för det finns inte ett spår efter en viss punkt i världen. Säljaren är så dum, vägrar ringa och kolla upp vad som hänt trots att företaget vill att hon gör det. Morr.
  • FruHamberg

Hur går det ditte1 med klänningen?

• ditte1

Jag fick mail i torsdag att jag inte skulle oroa mig, klänningen skulle vara klar om en vecka.
    Inte hört nåt sen.
    Hade skickat 6 mail under 2 veckor utan att få svar, så det var en stor lättnad...
    Men vet inte om jag ska tordas maila igen och fråga hur det går, vill ju gärna att de skickar bilder på klänningarna innan de skickas...
    Tack för omtanken!
    Ha det bra hälsn från ditte
    Om jag får bilder lägger jag självklart ut dem :)

• FruHamberg

Åhh vad spännande!! Då är det ju inte länge kvar nu. Förstår att du vill ha bilder innan. Borde ju vara standard tyvker man, för deras skull med. Skicka du en bild på en klännnig som du ville ha, eller valde du en som fanns i deras galleri?

• ditte1

Bridesilly o FruHamberg !!
    nu kan ni titta på min klänning i mitt galleri under starka bilder för att inte alla ska se...
    Jag vet inte riktigt vad jag tycker, har bett om fler bilder på "baksidan".
    Ser väl ganska ok ut??
    Tyvärr var tärnklänningen i en jätteful färg, den bara måste de göra om!, min mammas klänning som var i mörkare lila än vi beställt hade vita spetsapplikationer istället för broderi toniton o min näbbs klänning är också mycket mörkare lila än beställt...
    Mailat om fler bilder och massor av ändringar.
    Vad tycker ni!?

• Zsarah

ditte jätte fin klänning, batwoman från kina tråden har en liknande klänning och bolero:) inga bilder av näbb kläderna? *nyfiken ju* :)

• FruHamberg

Ditte
    Jag tycker att din klänning ser jättefin ut!! Förstår att du vill se baksidan med, det skulle jag med. Vad synd på de andra klänningarna dock. Hoppas att det löser sig smidigt.

• ditte1

Tack! Nu ligger de andra ute en stund... först orginalet och sen kopian. Som sagt tärnklänningens färg är förskräcklig, modellen är rätt med högre ringning. Näbbklänningen skulle vara ljust lila och med ärm.
    Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
    ditte

• FruHamberg

Ja, färgen på tärnklännnigen var inte särskilt vacker. Men i rätt färg blir den säkert jättefin. Näbbklänningen är ju jättefin, men det där med nyanser är viktigare än vad man trodde från början . Har du fått nå svar från dem ang ändringarna?
    Såg att du ska gifta dig i nordeökyrka, det ska jag med! Är deras brudkrona fin(såg att du hade bokat den), har du nån bild? Oj, nu blev det lite ot sorry.

• Hvidbrud

Känner någon till ett företag i Kina där jag kan beställa en rådhus-brudklänning (dvs lite enklare sak i annan färg än vit) som kan hinna leverera till slutet av augusti? Hjälllp! Vill vara fin även på bröllop nr 2!

• ditte1

FruHamber Jag har bilder på båda kronorna! Ska leta efter dem!
    Den jag ska ha är lite åt prinsess hållet, smal o hög. Den andra är lägre, vidare o har allmogelöv hängande.
    Återkommer med bilder.

Konstigt med färgerna dock... Fick ju färgkarta och jag har skrivit rätt nr.

• Zsarah
    Hvidbrud skrev 2008-06-28 18:05:02 följande:
    Känner någon till ett företag i Kina där jag kan beställa en rådhus-brudklänning (dvs lite enklare sak i annan färg än vit) som kan hinna leverera till slutet av augusti? Hjälllp! Vill vara fin även på bröllop nr 2!
    De flesta kina företag kan göra klänningen efter en bild, gå in på den "riktiga" kina tråden, tror du måste göra en rush-order. Men som sagt gå in i den riktiga kina tråden och fråga.
  • ditte1

FruHamberg: nu finns båda kronorna i mitt vanliga galleri!

• FruHamberg

Ditte
    Den är jättefin, du kommer att vara så vacker på eran bröllopsdag! Tack för att jag fick kolla på dem.
    Tråkigt med färgerna när man har valt efter färgkartan . Men än finns det ju tid till att fixa. Klänningarna i övrigt var det ju inget fel på, så blir det bara rätt färg så blir det nog jättebra. Tur att du beställde i god tid!

• bridesilly

Jag tycker klänningarna ser fina ut. Brudklänningen kommer nog vara otroligt fin på

ditte1 skrev 2008-06-28 16:49:53 följande:
    Tack! Nu ligger de andra ute en stund... först orginalet och sen kopian. Som sagt tärnklänningens färg är förskräcklig, modellen är rätt med högre ringning. Näbbklänningen skulle vara ljust lila och med ärm.Vet inte om jag ska skratta eller gråta.ditte
Svar på tråden Vad man bör tänka på när man beställer en kinaklänning