• bridesilly

Vad man bör tänka på när man beställer en kinaklänning

De finns redan en massa trådar om kinakläder men jag tänkte skapa en till som informerar om HUR gör man.

Innan du beställer:

* Kolla med andra i kinatråden ex vilka företag som är bra och har levererat bra kläder.
    (finns företag som är oseriösa och lovar att de kan göra din klänning fast dom inte har kunnandet eller ens materialet)

* Kolla upp om du får tag på företaget, så att dom svarar på mail osv INNAN du beställer.

* Ta reda på alla dina frågor före du beställer så båda parter är på det klara med vad du vill ha och när du får det

* Är du osäker på material be dom skicka tygprov på det materialet du önskar innan du lägger en beställning. Lättare att ta det före så det inte blir några missförtstånd.

* Var ute i GOD tid. Det kan ta längre tid än vad dom säger att det ska ta. Finns i din klänning i deras sortiment så räkna med ett par veckor extra. Räkna sedan in kinesiska högtider som vi i sverige inte har koll på som kan leda till ytterligare förseningar.

* När du får bild på klänningen. Titta på den NOGA och se om du är nöjd med resultatet. Kanske be dom ta mått på den också så du vet att det stämmer?

* Om klänningen inte är som du önskar leder det till ytterligare väntan när den ska göras om.

* Om nu klänningen behöver någon liten ändring när den kommer måste du ha tid till detta också. För att vara på den säkra sidan beställ klänning 3 månader innan vigsel. Risken finns att du inte alls tycker om modellen eller något annat och måste köpa en annan klänning här hemma. Det måste också finnas tid till.

* Var säker på att modellen passar din kropp om du vill undvika att bli missnöjd när den kommer hem. Ett tips är att testa modeller på klänningar hemma först.

* Det är ofta rätt krångligt att få pengar tillbaka eller en annan klänning när man väl fått hem sin eftersom den oftast är måttbeställd och gjord just för dig så vill du slippa krångel var noga i din kontakt med företaget!

Det var allt jag kommer på för tillfället men fyll gärna på alla ni som har beställt någonstans ifrån.

• Svar på tråden Vad man bör tänka på när man beställer en kinaklänning
  • bridesilly

fortsätter min lilla tipstråd för jag tror säkert nån har nytta av den

• bridesilly

*tänk på att om du har hittat en klänningen på tex ebay som är suuuperbillig typ $1 så har de ofta en fraktkostnad på typ $115

*Vad har företaget för bilder? bilder på de "färdiga" klänningar som de sytt (som t ex millys, abigale) eller har de kopierat orginalbilden och lagt upp? Det första garanterar ju att de redan har ett bra mönster att gå efter

*Tullkostnaden är ca 40% av det totala priset, en del klänningar fastnar i tullen så räkna med denna extrasumma, slinker din igenom så får du ju lite "bonuspengar" att lägga på annat bröllopsrelaterat

*vilka betalmetoder accepterar företaget? paypal är jättesmidigt!! Men en del fabriker tex abigale accepterar endast banköverföring och då tillkommer bankens avgift för utlandsöverföring

tips från den gamla tråden som kom upp på vägen

• bridesilly

fler som har något att dela med sig?

• 27juni2009

oh vilken bra tråd, läggs i mina favvisar e ett tag t jag ska beställa, men alla tips e välkomna

• bridesilly

roligt att det är uppskattat

jmmm skrev 2008-04-01 15:32:24 följande:
    oh vilken bra tråd, läggs i mina favvisar e ett tag t jag ska beställa, men alla tips e välkomna
  • CLJAJ

Har ni förslag på bra och seriösa ställen där man kan vända sig?

Har precis tittat på Kanacca men kan inte förstå vilket material klänningarna är i, tycker det står samma på alla...hmm

Det här är klurigt!

Jätte bra tråd!

• CLJAJ

Jätte ba ska genast kolla in dessa, varifrån beställde du?

Svar på tråden Vad man bör tänka på när man beställer en kinaklänning