Solarium innan solresa?
Är det någon som helst mening att sola solarium innan en solsemester eller gör det ingen skillnad. Jag får lätt soleksem nu för tiden.
Är det någon som helst mening att sola solarium innan en solsemester eller gör det ingen skillnad. Jag får lätt soleksem nu för tiden.
Zozo: jag har köpt den både i Frankrike och England, så det ska nog inte vara några problem att hitta den
suveränt!
jag får inte exem men bränner mig väldigt lätt men om jag solar solarium kan jag vara ute utan att bränan sönder mig så för mig fungerar det med solarium.
en kvinna jag känner får ganska besvärliga exem på armarna om hon använder solkräm, det tog ngr år innan hon märkte att det blev värre av alla skydd så nu kör hon med lite,lite sol för att vänja och har ofta tunna långarmade tröjor.
Tänk på att kortison gör huden tunn, det i komb med sol kanske kan vara lite obra.....bara en tanke jag fick....
Min "solplan" kommer att vara:
-Solarium min 10 ggr innan resan
-På resan kommer jag att smörja med faktor 35 första veckan för att trappa ner till faktor 10 sista veckan (tot 3 v).
-Aloe vera kräm kommer jag att ha med mig o så ska jag
-Variera kläderna....sist så hade jag en superhärlig urtvättad skjorta nästan hela tiden o då fick jag ett skapligt eksem i halsgropen. Så denna gången ska jag variera mer!!
Vad skönt att få lite tips! Har oxå börjat få eksem ute i solen, har aldrig haft det problemet tidigare! Kanske ozonlagret e för tunt nu?? Jobbigt när man älskar solen
När jag var i thailand i 2 månader för många år sen började jag med solskydd 12, för varje ny flaska jag köpte höjde jag några steg eftersom jag brände mig till och med i skuggan, innan jag skulle åka hem var jag upp i sf25.
Att sola lite i början och trappa upp som någon så klokt sa kan vara lite svårt när vi åker 26 april, kommer inte hinna sola särskilt mycket här i sverige innan dess känns det som, tyvärr.
Tror jag ska försöka sola ett par ggr i solarium ändå, det gör ju troligtvis ingen skada iaf. Ska även se om jag kan hitta den där Piz Buin, jag är villig att prova det mesta utom aloevera möjligen, tycker det är klibbigt och äckligt.
Tänk på att ALLTID börja med den högsta faktorn, är man vanligt vinterblek i sverige tycker jag aboslut att man kan hålla sig runt 30strecket. när huden har vant sig lite, kan man börja trappa ner. huden blir lite tjockare av att vara i solen, därför tål man den lite bättre när man har varit där ett tag...
Jag har alltid tålt solen väldigt bra, och har egentligen aldrig bränt mig. Men så för ett par år började jag få soleksem på bröstet, armarna (särskilt vid armbågsvecket) och insidan av låren. Och det även när jag smörjt in mig med solkräm. När de väl har kommit fram en gång så räcker det med att jag blir varm så blossar det upp och kliar det som h-e. När vi skulle åka till Thailand för två år sen var jag lite nervös att jag inte skulle kunna vara i solen utan att ha massor av kläder på mig. Men eftersom det räcker att med värme för att utslagen ska komma fram (kan tex få utslag på nätterna om det är varmt på sommaren), så tänkte jag att det kanske kan funka att vänja kroppen vid värme. Och det gjorde det!!
Innan vi åkte solade jag solarium en del, och så kom jag på en annan grej också. Varje kväll i 3-4 veckor före resan låg jag en stund med en sån där vetepåse man värmer i mikron på de utsatta ställena. Jag blev rödflammig men lockade aldrig fram några eksem helt och hållet. Men det märktes ju att huden reagerade. När vi sen var i Thailand smörjde jag mig med spf 50 på de ställena de första dagarna, gick sen ner till 30 ett par dagar, och mot slutet gick jag ner ännu mer. Fick några få utslag, men alla kom på natten när det var för varmt på rummet. Nu har vi precis kommit hem från vår bröllopsresa, och jag följde samma procedur den här gången. Och det funkade ännu bättre nu, inte ett enda utslag någonstans. Det kanske kan funka för dig också?!
Lycka till!!