Solarium innan solresa?
Är det någon som helst mening att sola solarium innan en solsemester eller gör det ingen skillnad. Jag får lätt soleksem nu för tiden.
Är det någon som helst mening att sola solarium innan en solsemester eller gör det ingen skillnad. Jag får lätt soleksem nu för tiden.
det sägs så olika... att det är olika strålar osv.
Men några gånger tycker jag alltid känns bra.
Man är inte lika blek heller när man går ner till
playan första dagen
Man kan INTE grunda solbrännan med solarium innan. många som tror det utan man får bara snygg bränna, går du sen ut i vanliga solen så är det inte samma sak, där beter sig huden som om du vore blek om du förstår
Jag tycker faktiskt att det hjälper. Är ganksa ljus men efter ett par gånger i solarium så tål jag solen mycket mer när jag kommer utomlands. Så någon form av samma strålar måste det ju vara.
Vill du åka på semester för att ligga i solen och bli brun, så går det ju fortare att få resultat om du solar solarium hemma innan. Men någon skyddande grund ger det ju inte, bara ett försprång. Själv brukar jag smörja mig med en mild brun utan sol några gånger innan jag åker, så blir solpaniken inte lika extrem och man känner sig inte som ett lakan.
Jag är inte typen som ligger och pressar direkt, men jag får väldigt lätt soleksem om jag vistas länge i stark sol.
Några tips på vad man kan göra förrutom att använda heltäckande kläder (inte så roligt med heltäckande i ett varmt land)?
solskyddsfaktor 30 eller högre, du blir brun men det kan ta et par dar längre tid bara.
Hög solskyddsfaktor brukar inte fungerar, men jag ska givetvis köra med hög faktor.
Tror inte det hjälper att sola solarium.
Jag brukar oxå få solexem, speciellt på halsen. Det ända som hjälper åt mig är att sitta under en solhatt eller lägga något över halsen när jag vistas i solen...
Solarium hjälper dig inte mot soleksem, solariets strålar ger färg och ett lager hud jämfört med solens strålar som ger färg på ett annat, så ingen hjälp där. Har du mkt besvär kan man få hjälp på hud där man helt enkelt exponeras hela vintern för solljus i en apparat så att man ska vänja huden långsamt, men detta tar ju lite tid men är effektivt i det långa loppet. Annars är det bara att hålla sig i skuggan som ovan redan sagt, ha med en mild kortisonsalva som du smörjer dig med på kvällen så brukar det lindra iaf.