• bunny08

Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?

Finns det någon som byter bort sitt ovanliga efternamn mot mannens son namn? Vi har funderat länge och min blivande har "gått med" på att heta mitt ovanliga namn men jag har nästan dåligt samvete för det. Det kanske inte är hela världen att byta till ett son namn??? Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?
  • Pyron

Jag byter mitt namn som min farmor har kommit på och som bara vår lilla släkt heter ca 20 personer till att heta Pettersson.

Jag vill det för att det är det som känns rätt för mig.
    Och eftersom jag alltid känt så, så har det inte blivit någon disskussion.

• be happy

Mitt namn bär endast min mor och far och min brors familj... Jag tycker att det är ett fint namn...

• Rebellen75

Vi kommer att ta mitt namn. Våra barn heter redan Elfström som jag och det är inte väldens vanligaste namn. Min sambos namn är Grekiskt och man får alltid bokstavera och förklara att han är född i Sverige men hans pappa är Grek.

Sedan är det också mycket lättare att söka jobb med svensk klingande namn ,Hemskt men sant

• bunny08

be happy skrev 2008-03-26 16:11:07 följande:

TS! Jag känner precis som du! Min sambo har "gått med på" att ta mitt namn. Senaste halvåret har jag gått inför att han ska välja det och att det inte ska vara något som jag övertygar honom om. Men jag har dåligt samvete i alla fall eftersom han måste byta, men nån av oss måste göra det eftersom vi vill ha samma namn. Kanske blir det så att han behåller sitt son-namn också... Känns som om jag berövar honom en del av hans identitet om han tar mitt namn! *-)
    Ja..men våra barn heter hans efternamn så nu lutar det nog åt att jag tar hans och mitt flicknamn som mellannamn (så kan man använda vilket man vill när man presenterar sig). Usch...detta dåliga samvete!!
  • soda30

Sa från första stund att jag helt enkelt skulle behålla mitt, och han skulle behålla sitt. Mitt är ovanligt och vi är ca 20 st med det. Hans är Karlsson!
    Det blev inte riktigt så. När det närmade sig besämmde jag mej för att jag ville att vi skulle heta samma. Men jag behöll mitt som mellannamn, till störst del för att min flicka sedan innan heter det. Och för att det hade känts lite väl anonymt att helt plötsligt heta som ALLA andra :)
    Håller som bästa på att vänja med skriva det nya :) Gifta i 4 veckor på fredag!

• Maciebrud

Vi ska ta min mammas efternamn som är lagom vanligt tror jag. Min sambo är skitglad över att slippa sitt fula son-namn. Jag har hetat Svensson hela mitt liv o det är det fulaste som finns. Fattar inte att någon behåller ett sånta namn om man har chans att byta;)

• anne på grönkulla

Namnlagen ger sen 1982 lika möjlighet att ta ena makens namn oavsett om det är mannens eller hustruns. Man kan också precis lika gärna behålla varsitt. Så ha inte dåligt samvete - det är helt valfritt vad man heter!

• be happy

Ja men det verkar väl som en bra lösning! Känns på nåt sätt som att det är viktigare att hela familjen heter samma.... och det är krångligt att byta namn på en hel familj! Tror det blir jättesmidigt med ditt namn som mellannamn! (Så gjorde min mor och far, vilket dock resulterade i att hela familjen bytte namn när jag var fem år, från ett son-namn till ett betydligt ovanligare... )

bunny08 skrev 2008-03-26 22:48:39 följande:
    be happy skrev 2008-03-26 16:11:07 följande:
    Ja..men våra barn heter hans efternamn så nu lutar det nog åt att jag tar hans och mitt flicknamn som mellannamn (så kan man använda vilket man vill när man presenterar sig). Usch...detta dåliga samvete!!
  • Anettan73

Jag sade redan innan han friade att jag ALDRIG tarbort mitt efternamn. Han heter Persson... Och enligt honom så e d inget man bara blir det är något man föds till
    Jag har ett ovanligt efternamn, Inte jätte många heter det. Ca 50 st i sverige, tror d var något sådant för nått år sedan...

Så näpp... Han har börjat fundera på att byta men han vet att hans bror kommer att terra honom för att han gett med sig....

Nu har det gått över till en princip....

• born78

Jag skall heta Svensson istället för mitt ovanliga Born men jag väljer att ha kvar mitt namn som mellan namn. Så nu blir det Born Svensson

Jag gillar det

Svar på tråden Nån som byter bort ovanligt namn mot vanligt son namn?