• brudensara

Utmattningssyndrom. Ledsen, vill gärna ha råd....

Min sambo och jag ska gifta oss i september -08, har planerat bröllopet i ett år och jag är så glad för att vi ska gifta oss. Men senaste halvåret har jag mått sämre och sämre, orkat mindre och mindre, börjat få alltmera ont i huvudet och ryggen, ont i magen, svårt att sova, glömmer bort saker, gråter hela tiden. Har varit hos husläkaren (eller läkarna, snarare, de byts ut hela tiden - känns inte så tryggt) flera gånger, först för att få hjälp med magontet och sedan för de andra symptomen. Nu har jag fått diagnosen "utmattningssyndrom", är sjukskriven och ska börja hos en psykolog hos företagshälsovården. Jag har verkligen haft det väldigt stressigt på jobbet läääänge (mycket att göra, stort ansvar i kombination med nedskärningar), men har trott att jag klarar det. Jag har aldrig mått så här förut och vet inte avd jag ska göra. Det känns så hemskt att må så här, egentligen är jag ju lycklig, allt i mitt liv är bra: jag har världens finaste kille, ett jobb som jag egentligen gillar och tycker är viktigt, fantastisk familj och jättebra vänner. Men ändå vill jag bara dra täckert över huvudet och gråta. Det känns så hemskt för min sambo, han vill så gärna hjälpa mig men vet inte hur och är rädd att det är nåt med honom som är fel. Men det är det ju inte! Jag är så rädd att det här ska förstöra vårt förhållande och bröllop. Är det nån som har egna erfarenheter eller några år?

• Svar på tråden Utmattningssyndrom. Ledsen, vill gärna ha råd....
  • girl in love

Hej igen,

Jag åt Cipralex och det funkade bra för mig. Det var en lättnad när medicinen började verka. Helt plötsligen försvann "luddet" i huvudet. Första morgonen som jag vaknade och var PIGG var helt fantastisk (innan kunde jag sova dygnet runt utan att någonsin känna mig utvilad).

Medicinen lyfte mig ur depprissionen, resten var hårt jobb hos terapeuten.

För mig var det viktigt att komma ihåg att jag faktiskt var sjuk och när man är sjuk så behöver man medicin, inget skamligt eller konstigt med det.

Det är en lång väg tillbaka men när du mår bra igen kommer du vara så stolt över att du tog dig igenom det här. För mig har livet ändrats till det bättre efter att jag kom ut ur min depprission. Jag är starkare, tryggare i mig själv och jag är bättre på att ta hand om mig själv. Dessutom upptäckte jag att jag inte alls ville jobba med det jag trodde att jag ville jobba med

Du är stark och du kommer att må bra igen. Glöm inte: du inte är ensam om att må så här.

Styrka!

• 20talsbruden

Det mesta är redan skrivet, men vill bara säga att det är bra och viktigt att du får hjälp! Är också sjuksriven ( p g a depression) och vet vilken kamp det kan vara att inte må bra..
    En liten fundering..Tycker du bröllopet känns roligt eller känns det som en stressfaktor? kan ju va ganska viktigt att fundera över..För det ska ju bara kännas bra..För mig fungerar bröllopsplanering ganska bra för att få mig på bättre humör och se ljusglimtarna i tillvaron. Sköt om dig!

• Originalrosen

Ok, här kommer några ord kring hur det är att vara partner till en som har motsvarande dina problem.

Min man har varit sjuk i cirka 1,5 år och första året så var han inte så bra på att kommunicera kring sina problem med mig. Det tog nästan knäcken på mig och jag blev faktiskt själv sjuk av det (bland annat).

Mitt råd till dig är att du talar om hur du mår för din partner och också visar på det lilla som kan kännas bra. När han började göra det med mig så var det vändningen för oss. Något i stil med:

-Jag orkade knappt gå ur sängen idag, det gjorde så ont i hela kroppen. Det var gott med kaffe, tack för att du gjorde till mig med.

Det var tystnaden som var värst för mig. Det lilla jag beskriver ovan är hela skillnaden.

Därutöver som någon skrev - gå ut genom dörren även om du inte orkar. Du mår mycket bättre av det. Tre råd:

1. Gå ut genom dörren varje dag, om så bara fem minuter.
    2. Ha regelbundna tider sju dagar i veckan, både för sömn och mat.
    3. Berätta för din partner både hur du mår och även något positivt varje dag.

• brudensara

Å vad ni skriver fint! Trodde att jag skulle få fint stöd här på BT, men SÅ FINT hade jag inte kunnat föreställa mig!

Sanfor och Girl in love och johansdotter: tack för att ni berättar om era skilda erfarenheter av medicin. Själv känner jag att jag precis har accepterat att jag är sjuk, inte bara trött och inte kan botas av en sistaminutenresa eller så. Hittills har jag bara träffat olika husläkare, fyra stycken sammanlagt, varje gång jag har gått tillbaka till mottagningen ahr det varit en ny läkare och bara en av dem kändes bra. När jag till slut blev sjukskriven så fick jag tala om för läkaren vad hon skulle skriva på läkarintyget och ställa diagnos på mig själv, hela samtalet tog 15 minuter, mer hade hon inte tid med. Så innan jag tar ställning till medicin eller inte vill jag ha en trygg läkarkontakt, jag vill inte ta antideprissiv medicin utan det - jag vet inte ens om jag är deprimerad. Den enda bra läkaren, som jag träffade för två månader sedan då jag fortfarande vägrade att vara sjukskriven, sa att hon inte tyckte att jag hade en utmattningsdepression utan utmattningssyndrom och därför inte skulle börja med medicin, utan annan behandling, och fundera över medicin först om psykologbehandlingen inte verkade hjälpa. Jag tycker att biverkningarna verkar läskiga (hade anorexi för 15 år sedan och är jätterädd för att gå upp för mycket i vikt, nu är jag inte särskilt smal utan normalviktig, men jag tror att jag skulle kunna få viktnojjor igen om jag mår dåligt och går upp i vikt. och det vill jag inte! sedan låter ju de andra biverkningarna inget vidare heller...)

20talsbruden: Tack för rådet, och för att du berättar om dina egna erfarenheter. Det känns jätteviktigt att få hjälp, jag hoppas verkligen att läkaren och psykologen som jag ska träffa känns bra.
    Förstår att bröllopsplanerandet är en ljusglimt för dig, det är det för mig med! Att planera bröllopet känns roligt,och BT är en av de få saker som känns roligt Men hittills har jag gjort mera av det arbetssamma planerandet (ringt runt och frågat om offerter och sånt, ni vet) än min m2b och det orkar jag inte nu. Jag försöker dra ner på den del av planerandet som känns jobbigt och koncentrera mig på det roliga (har inte hittat nån klänning ännu, ska så snart jag orkar - förhoppningsvis nästa vecka - gå i bröllopsklänningsaffärer med mina två tärnor, det ska bli så roligt!). Min sambo och jag pratar också om att ev tona ner bröllopplanerna lite, utan att göra det mindre högtidligt eller speciellt, för att det inte ska öka min stress och för att orka med hela planeringen oavsett hur jag mår det kommande halvåret. Vi har bara prel.bokat och inte skickat ut inbjudningar ännu, ska gifta oss i början av september, så vi kan ännu ändra planerna. Och jag är rädd att jag ska känna mig pressad av att stå i centrum för så många människors uppmärksamhet under en hel dag och kväll. En idé vi har är att ha lunchbröllop för de 90 gäster vi har på gästlistan, med utomhusvigsel i Rosendals trädgård (istället för i kyrkan som vi har bokat), lunchmottagning där med champagne i trädgården (om vädret är fint) till levande musik och lunchbuffé och tårta i växthuset. Sedan åka hem och vila en stund, för att på kvällen äta en god och lyxig middag på restaurang bara med våra föräldrar, syskon, brudtärnorna och bestman. Vad tror ni om det, låter det bra eller tråkigt?

Originalrosen: tack för ditt perspektiv, så värdefullt att höra hur det är för partnern! Ska verkligen tänka på att kommunicera, ibland är jag dålig det och försöker lösa allt själv. Och jag anstränger mig verkligen att gå ut varje dag, håller kvar vid yogapassen (som är det enda förutom bröllopet som jag just nu mår riktigt bra av), promenader och mina vänner.

• 20talsbruden

Tycker lunchmottagning med champange låter jättemysigt! Finns det nånstans att gå in vid rosendal OM nu vädret inte är fint? Annars låter det som en jättemysig idé!, och det blir inte så mycket som behöver ordnas..och så får ni en lyxmiddag på kvällen med de närmaste..Kör på det om det känns rätt!!

• Tit

Hej sara, jag tycker också att förmiddagsiden låter toppen. Det är viktigt att lyfta ansvarsbördan och det är lättare är förstora upp bröllopet sen om du känner dig redo för det än att förminska!

Jag har haft utmattningsdepression för nåt år sen, var sjukanmäld ett halvår men det tog längre tid. För mig var medicin det enda som kunde lyfta upp mig ur träsket och börja vilja må bättre över huvudtaget. Har tagit cipramil men det nya fluexeton (eller vad det heter) tror jag är bättre, men det är väldigt individuellt. Kognitiv terapi är jättebra och nåt som du kan jobba med själv är "mindfullness" Det är enkla övningar du kan höra på skiva som finkar otroligt bra. När jag var sjuk orkade jag göra max en sak om dan, alltså handla en gång eller få ett besök. Tror att det är viktigt at tillåta sig att vara begränsad, sen när man orkar är motion och solljus lika viktigt som att äta bra mat och sova på regelbundna tider. Kom ihåg att försöka att inte klandra dig själv -beröm istället! "Nu var jag duktig som tog det lugnt" Vad bra av mig att ta denna härliga promenaden" Fantastiskt att jag ser så bra ut fast jag är sjuk" osv Jag har inte gått upp så mkt av medicinen. Tror också mer att det beror på mitt mkt lugnare liv. Förr sprang jag runt hela tiden, nu sitter jag gärna i soffan och chattar en förmiddag om jag kan.
    Lycka till och stor kram! TIT

• johansdotter

Är det ingen bekant som har hund som kanske behöver ut och gå på dagen?
    För mig har det varit super att jag har hund...för då MÅSTE man ut.
    ...angående läkare...skippa husläkare och se till att du får kontakt på din öppna psykmottagning istället, det gjorde det lättare för mig då min psykolog och läkare höll varandra informerade vart efter. För summa summarum...du kommer inte ha lika mycket att göra med läkaren som med psykologen...och om det strular sig på något sätt kan din psykolog reda ut det med läkaren.
    Mycket svårare om du har husläkare på annat ställe som inte har samma insikt heller i vad för resurser och hjälpmedel det finns.

Sen...tyvär...psykvården idag är inte vad den borde...men allt är inte hopplöst.
    Jag har under min tid haft säkert ett dussin olika läkare....men alltid haft samma psykolog som stöttat och hjälpt under tiden...så för mig har inte läkarkontakten varit lika viktig, då dom "bara" skriver ut mediciner...

• johansdotter

"Förstår att bröllopsplanerandet är en ljusglimt för dig, det är det för mig med! Att planera bröllopet känns roligt,och BT är en av de få saker som känns roligt Men hittills har jag gjort mera av det arbetssamma planerandet (ringt runt och frågat om offerter och sånt, ni vet) än min m2b och det orkar jag inte nu."

ett litet tips...gör ett standard mejl som du skickar ut...och låt dom göra jobbet åt dig.
    Det är trots allt deras jobb.
    Sen kan man gå igenom dom olika förslagen och då ta samtalet med den som visat sig passa bäst.

• johansdotter

...sen måste jag säga att idén om lunchmottagningen låter perfekt i din situation.
    Då har du också möjlighet att kanske skjuta på middagen till nästa dag om du känner att du inte orkar, och behöver då inte ha dåligt samvete för alla.

NU ska jag vara tyst ett tag...
    Hoppas något hjälper ialla fall.
    Kram

• Marsaphir Marlean

Testa att gå ned lite i tid på jobbet så du får tid med dig själv istället.

• misstrixie

brudensara,

Tycker att era bröllopsplaner låter jättehärliga, det kommer att bli hur fint som helst! Vi hade helt andra idéer från början om vårt bröllop, ALLT skulle vara så in i minsta detalj perfekt och traditionellt och genomplanerat... sen till slut bara tittade vi på varandra och insåg att neej, det här är inte "vi". Vi är ju glada, spontana och lite okonventionella människor så varför ska inte vårt bröllop få återspegla det? Så i vår nya variant gör vi precis som vi känner för och som vi tycker är roligt och hoppar över sånt som inte passar oss, sånt kan andra få göra på sina bröllop.

Så gör precis som ni känner för, och glöm inte att du har en hel support-armé här på BT som kan hjälpa, stötta och tipsa om du kör fast med någonting.

Angående medicin så kan det vara bra för somliga, och inte så bra för andra, det är otroligt individuellt. För mig personligen så var resultatet inte så lyckat med någon av de antidepp jag testade, har precis som du ätstörningar i bagaget och på en av medicinerna gick jag upp mycket i vikt och det triggade igång min bulimi igen. Menar inte att skrämmas, jag vet jättemånga som blivit hjälpta av sin medicin så det kan absolut vara värt att prova om man känner att man inte har så många andra alternativ kvar. Men jag är helt övertygad om att det går att bli bra ändå, i många fall. Lita på din egen magkänsla!

Och ja, det kan slita fruktansvärt mycket på ett förhållande om den ena mår psykiskt dåligt... men som du redan fått tips om, glöm inte att kommunicera. Att vårda sin relation är ju läkande i sig, för man får så mycket positiv energi tillbaka...

Stort lycka till med allt, och kramar!

• Celeste97

Promenader jättebra - men bara om man orkar. Träning är något som rekommenderas för dem som är deprimerade, men inte alls för dem som lider av utmattning. Där är vila mycket viktigare. För den som lider av både och, dvs av utmattningsdepression, är läget förstås lite svårare och man får försöka balansera det hela.

Det finns många olika behandlingsmetoder för utmattning och utmattninsdepression som kan vara bra att känna till. Det bästa är antagligen att kombinera flera stycken samtidigt, förutsatt att man orkar förstås.
    Här är ett axplock metoder som finns i Sverige:
    Mediciner (mot depression och/eller ångest)
    KBT (Kognitiv Beteende Terapi) med psykolog/psykoterapeut
    KBT i grupp
    KBT inriktat på sömn och sovvanor
    Mindfulness
    Meditation
    Yoga
    Avslappningsövningar/ljudband
    Akunpunktur (för bl.a. sömnproblem)
    Massage
    Kostrådgivning
    Ljudterapi (har troligtvis ej vetenskapligt stöd)
    Ljusterapi (har mig veterligen ej vetenskapligt stöd)

Jag tror att du, BrudenSara, eventuellt skulle uppskatta att gå på KBT även i grupp eftersom du inte har någon i din bekantskapskrets som har/haft utmattningsyndrom och som du kan dela dina erfarenheter med.

• Tit

Hej igen, jag vet att det är många som är skeptiska mot medecin och det förstår jag. Det är visst individuellt. Jag har hört från vänner som är farmacologer att det ine kunde vara farligt om man inte är sjuk, det påverkar en inte mer än till "normalen".
    Det sjag skulle säga var annars att jag är glad att jag lyssnade på vän och läkare istället för min magkänsla -det var ju liksom den som var sjuk! Jag tror inte jag hade klarat mig utan inläggelse om jag inte tagit medicin.
    Sara, hur du har det är ju svårt för oss att veta men vi kan ju alla hjälpa varandra med våra erfarenheter.

• 20talsbruden

Angående medicin...Jag var länge motståndare..men har sen provat typ hundra sorter och har äntligen hittat en som funkar någolunda..Remeron..som har viktökning som vanlig biverkning..Jag har också haft ätstörningar som ung och var väldigt skeptiskt..var rädd att jag skulle börja strula igen..Blev övertalad att prova, och för mig har det faktiskt inte inneburit viktökning...det är väldigt individuellt, och man kan inte veta innan..Det jag vill säga egentligen är att det kan vara värt att prova. Om det inte funkar så är det "bara" att sluta..och om det hjälper så är det ju kanon...
    Ja, det var allt. Hoppas du snart känner att du kan börja må bättre!! och lycka till med bröllopsplaneringen!!

• johansdotter

20talsbruden..."Angående medicin...Jag var länge motståndare..men har sen provat typ hundra sorter och har äntligen hittat en som funkar någolunda..Remeron..som har viktökning som vanlig biverkning"

Jag prövade dom...men sov då som en klubbad säl i över 16 timmar per natt...*S*...jag sa det till min läkare att "visst jag mår inte så dåligt när jag sover...men kaaaanske ska göra något mer om dagarna?".

Men jättekul att dom funkar för dig...men det bevisar bara det faktum att det är SÅÅÅÅ olika för alla.

Så ge inte upp hoppet!

• 20talsbruden

Johansdotter..Jo, det är nog väldigt individuellt!!! verkligen!
    Jag var helt däckad i början...men tack och lov gick det över efter några veckor..

• _ilsa_

brudensara,

Jag har varit i liknande situation som du! Jättestarkt och modigt av dig att erkänna att du faktiskt inte mår bra - det är så lätt att tänka att man borde må bra eftersom man ändå har så mycket som är bra. Vill tala om några saker som har hjälpt mig:

-medicin: har provat Cipramil, Cipralex och Efexor Depot och har inte haft några hemska biverkningar av någon av dem. Tänk på att de biverkningar som står uppräknade är alla biverkningar som någon någonsin fått - inte de som en person får när den tar medicinen. Jag var livrädd för att ta medicin men det har verkligen hjälpt mig, och genom att medicinen lyfte upp mig fick jag kraft att försöka lösa de underliggande problemen.

-terapi samt att läsa mycket själv kring stress-utmattning-depression. Kan rekommendera en bok som heter "Stress- och utmattningsproblem : Kognitiva och beteendeterapeutiska metoder" som finns t ex på Adlibris.

-tanken: "det enda man kan vara säker på är att allt förändras" vilket också innebär att hur dåligt man än mår kommer man inte göra det för alltid.

-att komma ihåg att när man är deprimerad (vilket ju är vanligt i samband med stress/utmattning) så är det en del av sjukdomen att det känns som att ingenting kan hjälpa en. Jag har försökt hålla kvar tanken "jag vet att det känns som att ingenting kan hjälpa, men det är inte sant, det är bara så det känns just nu".

Jag vill också berätta att jag mår så mycket bättre idag och att även om jag har haft fruktansvärt jobbiga dagar så är det en del av den jag är idag, och det skulle jag inte vilja ändra på.

Många kramar till dig!

Svar på tråden Utmattningssyndrom. Ledsen, vill gärna ha råd....