• Fru Hennerdal

Tips på frukt och annat att doppa i en chokladfontän!

Vi har en chokladfontän som vi kommer att ställa fram under festen.

Vad tror ni är godast: mörk eller vit choklad?

Vill gärna ha tips på frukter och annat som man kan ha och doppa i fontänen!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på frukt och annat att doppa i en chokladfontän!
  • becky79

bakterier, men all mat och dryck som är öppet fylls med bakterier, varje person du skakar i hand med har miljoner o miljoner med bakterier...

De värsta bakterierna inte går runt i chokladen, eftersom fontänen värmer ju chokladen hela tiden.
    Sen räknar jag med att ingen stoppar sina fingrar i där... gör någon det så tycker jag den personen inte precis har hyfs. Står det finnar framme så hoppas jag att alla fattar att man ska använda dom. (man kan ju alltid göra en "flygplans-instruktion" *skratt* ha bilder som visar att man tar en pinne, sätter den/de frukter osv på den o doppar och sen bilder på ett finger/mun osv som man inte får göra... kan ju vara lite roligt samtidigt, även fast budskapet går fram)

Man behöver ju inte ha fontänen på hela festen, då det är tänkt att man ska anv. den, ex, man kan ha den som Välkommen t festen, lite skumpa & fontän (ifall gästerna ska vänta/mingla lite innan).

• Mrs Van Derkamp

Baby Love skrev 2008-03-29 23:51:14 följande:

Har varit på en helt helt underbar chokladbuffe och till den fannas=)...=1.Marschmallows2.Små 2cm kladdkaksbitar3.2cm kokoskakor (heeelt underbara!!!)4.non-stop5.vindruvor/annanas/jordgubbar/melon/6.smördegskakorhummmm kommer inte ihåg vad mer som fanns men jag ska på denna buffe ikväll så jag kan komplettera om det var något jag missade!PS tycker absolut att du ska ha en choklad fontän! herregud bakterier hit och bakterier dit vet du om vi människor bara skulle veta allt skit vi får i oss egentligen skulle vi ju knappt våga gå ut genom dörren! överdrivet överdrivet om jag får tycka till!=) ÄT CHOKLAD BUFFE FÖR TUSAN=)=)=)
    Vart finns denna underbara chokladbuffe?Är det på nått hotell?
  • Lövings

Jag ska göra så här:
    Köpa 2 chkladfontäner från www.coolstuff.se och sedan ska jag sätta den på ett bord där jag även har godis buffen om man vill doppa godis också.
    För att undvika kladd ska jag ha en massa olika frukt som man sätter tandpetare i varenda en så får man plocka på sig på en tallrik. Jag ska även ha en skylt emellan de två fontänerna där det står att man inte ska doppa fingrarna i chokladen osv.
    Fontänen kommer även vara så barnen inte kan peta i den utan att föräldrarna kan hjälpa dom istället.

Det där med getingar och allt som drar sig till fontänen vet jag inte än hur man ska fixa det=(

• Anja 19 juli 2008

Lövings precis så ska jag oxå göra Känns som att det där m getingar tyvärr är helt omöjligt att lösa... man får nog chansa på att det går bra och man slipper dem, typ...

• tjejmaffian

Vart köper man chokladfontäner. Bor utanför malmö och har besökt både coop forum i burlöv och cool stuff i malmö, men hittade inget...Såg i denna tråd att coop skulle ha rea på just chokladfontäner. Ngn som sett ngn sådan i skåne till ett bra pris?

• Mrs Van Derkamp

Kolla på Duka eller Inspiration.Har sett chokladfontäner på inspiration.

• Cissit

Anja 19 juli 2008 skrev 2008-03-29 16:21:22 följande:

neeeeeeeeeeej usch så jä...la äckligt...vet ni vad jag inser nu (som jag förtränger VARJE år)...Det kommer ju finnas GETINGAR (ryser och får panik bara jag tänker på dem) vid denna tiden på året. jag som ska ha godisbuffé och chokladfontän... jag fixar inte åsynen av getingar, får sån panik att jag börjar gråta.Va f..n oxå... varför har jag inte tänkt på det. Allt sött kommer ju att locka dem till sig. Bajs oxåHATAR getingar
    Ska ni vara utomhus? Annars kanske ni klarar er rätt bra från getingarna...(jag hatar dem också :)
  • Cissit

Jag skulle förresten rekommendera pinnar eller gafflar att "doppa med" så man får lite avstånd och slipper få choklad på händerna...se också till att det finns så det räcker så folk kan ta nya och inte doppar om med dem de ätit med tidigare (med tanke på bakteriediskussionen tidigare:) )

• Kanada Hjarta Sverige

doppa pretzels/salta pinnar i chokladfontanen! supergott!

• Lövings

Ja, jag ska lägga upp frukten på ett fat och sätta en tandpetare i varje bit..
    Då känns det som att ingen kan fuska=)

Cissit skrev 2008-03-30 18:52:46 följande:
    Jag skulle förresten rekommendera pinnar eller gafflar att "doppa med" så man får lite avstånd och slipper få choklad på händerna...se också till att det finns så det räcker så folk kan ta nya och inte doppar om med dem de ätit med tidigare (med tanke på bakteriediskussionen tidigare:) )
    Jag läste om att man kunde ha sockerkaka mm
    och doppa i. Men blir det inte väldigt äckligt med
    alla smulor som hamnar i chokladen då, som åker omkring?
    Nej. Jag håller mig till sådant som inte smular eller lätt
    går sönder..
  • becky79

jo jag håller med dig lövings, sockerkakor smular (annars kanske bra ide. kan ju bara vara ett problem ifall en massa peroner doppar sockerkaksbitar i chokladen att chokladen inte längre flyter runt som den ska), jag vill att det ska vara så fräscht som möjligt, så jag ska oxå satsa på sådant som inte smular eller går sönder så lätt.

• Äntligen är det min tur

Läste på en sida om fontäner att man kan doppa våfflor också....

Dom smular ju inte iaf

• becky79

oj en bra ide, men jag orkar inte bara göra våfflor t så många, isåfall får man nog köpa sådana färdiga beligska el vad det nu heter som är rätt höga (finns på tex lidl).

• Äntligen är det min tur

Mmmmm det va sånna som ploppade upp o mitt huvud.

Det är ju ett amerikanskt påfund så det är säkert sånna där tjocka våfflor.

Hahahaha... man har ju inte direkt tid att göra våfflor till 100 pers. Skulle iiiiinte tro det Men köpa färdiga vore väl bra!!

Svar på tråden Tips på frukt och annat att doppa i en chokladfontän!