• Fru Hennerdal

Tips på frukt och annat att doppa i en chokladfontän!

Vi har en chokladfontän som vi kommer att ställa fram under festen.

Vad tror ni är godast: mörk eller vit choklad?

Vill gärna ha tips på frukter och annat som man kan ha och doppa i fontänen!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på frukt och annat att doppa i en chokladfontän!
  • Marsaphir Marlean

Ja jag tror också det är tjockare och svårare att få till det bra med vit, men jag har aldrig testat.

• Gura

Maränger tycker jag! Det är stört gott att doppa i choklad. Billigt är det också, och håller sig fräscht!

• Fru Hennerdal
    Gura skrev 2008-03-27 11:21:47 följande:
    Maränger tycker jag! Det är stört gott att doppa i choklad. Billigt är det också, och håller sig fräscht!
    Oj det köper jag med en gång! Äälskar maränger! Tusen tack för tipset.
  • Miss (snart mrs) A

Nötter är jättegott... fast det är svårt att doppa så man får hacka vid sidan och när man exvis chokladdoppat sin banan doppar man den i nötterna... åh, nu blev jag jättesugen...

• ia7

Hur mycket choklad behövs till en fontän och vilken sort ska det vara??

• Fru Hennerdal
    ia7 skrev 2008-03-27 15:05:45 följande:
    Till min går det åt ungefär 2 hg.....tänker köpa lite mer så vi kan fylla på efter hand. Köper 70% från en chokladbutik, i linsformat. Sedan spär man den med lite vegetabilisk olja för att få rätt flytande konsistens.
  • Äntligen är det min tur

I usa doppar dom även sockerkaka. Jättegott faktiskt.
    Mango är gott också.
    Honungsmelon.

Jag har köpt mina på coop. Tror de kostar 300 :-/st.
    Jag har köpt 4 st så vi ska ha olika färger på chokladen så blir alla nöjda.

• Balinda

Fru Hennerdal skrev 2008-03-27 21:38:18 följande:

Till min går det åt ungefär 2 hg.....tänker köpa lite mer så vi kan fylla på efter hand. Köper 70% från en chokladbutik, i linsformat. Sedan spär man den med lite vegetabilisk olja för att få rätt flytande konsistens.
    2 hg bara det e ju jättelite..?
  • Anja 19 juli 2008

Varken eller... jag hade tagit ljus choklad... Eller mixat mörk och ljus, men vit choklad gillar jag inte alls, blir illamående av det. Mörk choklad kan bli för mycket även om det är gott...

Så ljus choklad hade jag kört på... Sån där belgisk underbar! Finns ju speciellt för chokladfontäner...

Sen hade jag kört på jordgubbar, carambole (stjärnfrukt), honungsmelonbitar, färsk ananas, passionsfrukt är ju såååå gott till choklad men lite svårt att doppa *asg*, physalis, dekorativt som sjutton oxå, sen tycker jag att maränger låter utmärkt...

man skulle kanske köra på rosa maränger m jordgubbssmak mums... (tänker på mitt färgtema även här, haha)

Är det någon som testat fontänerna från coop eller är de ännu inte använda? Skulle vilja veta isåfall hur ni tycker att de fungerar... vill gärna ha chokladfontän vid vår godisbuffé men tänker inte köpa en sån där stor en för flera tusenlappar.

• Balinda
    ia7 skrev 2008-03-27 15:05:45 följande:
    läste på hemsidan 600-900 gram för 10 personer
Svar på tråden Tips på frukt och annat att doppa i en chokladfontän!