• Sommargrönt

Inte bjuda pappas fru?

Jag har ett stort problem. Jag önskar att det skulle vara bara kul att planera bröllop och bjuda familj och vänner. Men nu ska jag gifta mig i augusti och min familj är sååå komplicerad.

Mitt största problem är min pappas "nya" (de har varit gifta i 20 år). Jag tycker VERKLIGEN inte om henne. Hon har alltid varit riktigt elak mot mig (till och med min supersnälla m2b tycker hon är gräslig). Jag kanske skulle överleva om hon var där, men min mamma skulle tycka det var jätteobehagligt. Dem har nämligen bara träffats en gång förut och ändå försökte pappas nya fru hjälpa honom att söka ensam vårdnad om mig genom en massa hemska lögner. Min mamma fick självklart vårdnaden, men hon tog så illa vid sig av alla lögner att jag inte vet om hon skulle kunna njuta en sekund om den människan var där. Jag kommer aldrig förlåta henne och vi har inte pratat med varandra på flera år.

Till saken hör att jag av andra skäl varit osams med min pappa. Vi har inte pratat på över tre år, tills för bara några veckor sedan. Nu verkar vi ha hittat tillbaka till varandra, men allt är så nytt och skört ännu. Jag är jätterädd att jag ska förlora honom igen om jag berättar att jag vill att han ska lämna sin fru hemma...Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Inte bjuda pappas fru?
  • maja hed

Jag har bjudit bara min pappa eftersom att hans tant inte är välkommen hit till mig och det har hon själv ordnat så varför bara vara snäll nej det får man inget för. Men andra sidan kanske min pappa inte tänker komma heller för han vill inte vara på samma plats som min mor. För mig kvittar det faktiskt jag lider inte utan det är nog han själv som mår mest dåligt över det.

Vi var hemma hos han i julas och då kom vi på ett vilkor att tanten inte var där.

• Lövings

Jag kan berätta att jag har varit med om Nästan exakt samma sak. De har nu varit ihop i 10 år och jag gillar VERKLIGEN inte henne heller.
    Ingen annan gillade henne heller så den enda pappa ungås med nu är i stort sett bara henne.
    Vi var tvungen att flytta ifrån dom eftersom det pågick ganska läskiga saker när jag var hos dom. De låste in mig i rummet så jag inte skulle kunna åka till min mor och hans nya gjorde allt hon kunde för att jag skulle vara endast hos dom.
    Det slutade med polis, och hela köret. Detta var när jag var ca 14 år.
    Sen dess sov jag inte eller var knappt hos dom. Dom ringde varje dag efter vi flyttade och skällde på mig tills vi fick byta nummer. Pga dom fick jag depression och jättestora problem.

Det låter jättehemsk, jag vet.
    Men idag har jag förlåtit dom både. Dock INTE glömt.
    Nu för tiden så åker vi ner ca 2 ggr om året jag och min m2b
    eftersom det är långt ner också.
    Vi åker faktiskt ner imorgon, till påsk.
    Jag ska bjuda henne på mitt bröllop, bara för min pappas skull.
    Inte vid honnörsbordet, men ialf.
    Jag och hans "nya" pratar knappt med varandra men vi är inte otrevliga eller nåt och nu när jag är vuxen så vågar de inte göra nåt ialf.
    Det är för pappa jag åker ner och det är för hans skull jag bjuder henne på bröllopet.
    För jag tror inte min far skulle komma annars.

Det är klart att du gör som du vill och jag förstår att du inte vill bjuda henne.
    Tänk bara på konsekvenserna,
    om du bjuder henne, eller om du inte bjuder henne.

• Sommargrönt

Intressant det där med att läsa in och polis och så. Till och med åldern stämmer på mig. Vilken tråkig erfarenhet att dela med någon, även om det är skönt att inte vara ensam.

För mig handlar det tyvärr inte om att förlåta, det har jag ju uppenbarligen gjort eftersom jag bjuder min pappa. Jag tänker på mamma min, som nog varken har förlåtit eller glömt. Hon skulle komma även om jag bjöd pappas fru. Jag tänker lite som så att om pappa inte kommer för att jag inte bjuder hans fru så betyder det att han inte kommer villkorslöst, som min mamma gör. Då känns det som att jag hellre är snäll med mamma och inte bjuder frun än att bjuda frun för att pappa kanske ställer ultimatum...

• Lövings

Jag förstår precis vad du menar.
    Vi har lite annat gemensamt också.
    Pappa och mamma va väldigt bra vänner efter separationen
    men sen kom hon in i hans liv och pappa fick inte umgås med mamma längre.
    Mamma kom till deras hus ibland för att hämta oss och när vi va ensamma hemma så gick mamma såklart in i huset.
    Då anklagades min mor för att ha stulit nycklar till huset och en massa skit prydnad den "nya" hade med sig.
    Så mamma har varit med om massa också och hon klarar inte av henne.
    Men som sagt. De pratar inte med varandra utan bara undviker varandra. Men alla är olika.

Jag vet, ens pappa borde komma vilkorslöst men det gör inte min ialf. Han har valt henne framför mig sååå många gånger och jag vet att hon är nr 1.
    Min far är lite blind och ser inte att folk mår dåligt, han fattar inte vad felet är.
    Men ja, jag vill att han ska komma ialf och de sitter ju tydligen ihop sååå.

• Jamie07

du får helt enkelt skriva eller säga att jag vill att du kommer och du förstår säkert varför jag inte vill bjuda .... och gå inte in på någon diskution om varför utan säga snäll kom för min skull och min man vi vill ha dig där och det är viktigt.

han förstår nog då, för varför skulle hon vilja komma när hon inte är välkommen där!!!!

• KajsaS

Har inte problem med "nya" till mina föräldrar men dock en moster. Hon har ringt å skällt över att hon inte får komma. Snacka skit till mina andra mostrar om bröllopet. Hon har varit ELAK mot min mamma så om jag skulle bjuda henne så skulle mina mamma, och ävn jag på piss. SÅ jag skiter i hennes fula ord och tankar om mig. JAg bjuder henne ej

• Sommargrönt

Jag antar att det är olika för alla. Jag vill inte gifta mig utan pappa. Men känner lite efter allt som hänt att han ändå inte är en riktig pappa. Om han inte kommer för att vår familj skulle känna obehag för att hans fru var med då väljer han ju bort mig. Då spelar det ju egentligen ingen roll om han inte är där...Så mitt val blir nog att hoppas att han väljer mig och acceptera om han inte gör det. Ditt val är att du vill ha honom där ändå. Det är nog olika hur man reagerar och känner. Men vad jag hoppas att han ska komma ändå...vet inte när jag ska våga berätta...

• Jamie07

och vet du fattar han inte om du säger eller skriver på ett snällt sätt så bjud inte honom heller för din dag blir säkert förstörd och ska din mamma må dåligt oxå.....nej nej

• Sommargrönt

Problemet med min familj är att ingen skulle tjata för att få komma. Så det går inte att "prata om det". Om jag berättar hur jag känner finns ingen återvändo. Antingen accepterar han, eller så kommer han inte. Jag kommer inte få någon chans att ångra mig.

• Lövings

Det är bara att skriva hans namn i inbjdan. Bara hans och inte hennes.

• Jamie07

varför gör föräldrar så mot sina barn... fattar inte!!!!

oftast pappor med sina nya, kvinnorna liksom förgiftar med ideer och de bara håller med, manupulativa kvinnor och män som inte kan tänka själv!!!!

usch blir så ledsen när jag tänker på er som har det så!!!!

• Lövings

JA det man har lärt sig ialf är att jag någonsin skulle bli "den andra kvinnan" eller den "nya" så skulle jag ta steget tillbaka när det är problem och så vidare..

• Sommargrönt

Definitivt! Kunde inte sagt det bättre själv! (Inte för att jag nu ska bli det eftersom jag ska leva lycklig resten av livet med min m2b!)

• Lövings

Haha, jag med=) tssss.
    Skönt att problemen inte har stoppat oss i att hitta våra drömmän=)

• Sommargrönt

Håller med. Jag har världens finaste m2b som våndas med mig och tröstar så gott det går. Man måste försöka komma ihåg att tänka på vad man har, inte på vad man saknar...

• Lövings

Håller med dig.
    Hoppas det går bra nu och att det fixar sig.
    Stor kram

Svar på tråden Inte bjuda pappas fru?