• Sommargrönt

Inte bjuda pappas fru?

Jag har ett stort problem. Jag önskar att det skulle vara bara kul att planera bröllop och bjuda familj och vänner. Men nu ska jag gifta mig i augusti och min familj är sååå komplicerad.

Mitt största problem är min pappas "nya" (de har varit gifta i 20 år). Jag tycker VERKLIGEN inte om henne. Hon har alltid varit riktigt elak mot mig (till och med min supersnälla m2b tycker hon är gräslig). Jag kanske skulle överleva om hon var där, men min mamma skulle tycka det var jätteobehagligt. Dem har nämligen bara träffats en gång förut och ändå försökte pappas nya fru hjälpa honom att söka ensam vårdnad om mig genom en massa hemska lögner. Min mamma fick självklart vårdnaden, men hon tog så illa vid sig av alla lögner att jag inte vet om hon skulle kunna njuta en sekund om den människan var där. Jag kommer aldrig förlåta henne och vi har inte pratat med varandra på flera år.

Till saken hör att jag av andra skäl varit osams med min pappa. Vi har inte pratat på över tre år, tills för bara några veckor sedan. Nu verkar vi ha hittat tillbaka till varandra, men allt är så nytt och skört ännu. Jag är jätterädd att jag ska förlora honom igen om jag berättar att jag vill att han ska lämna sin fru hemma...Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Inte bjuda pappas fru?
  • Fru Cinderella

Varför inte prata med honom om ditt dilemma, han kanske förstår!

• laris

Oj oj, familj familj och återigen familj. Jag vet vad komplicerade släktförhållanden innebär.

Jag har ett liknande problem fast det gäller pappas systrar som han bara MÅSTE ha med på bröllopet. Själv tycker jag inte att de gör mig lycklig. Har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att vi gifter oss utan att säga nåt. Bara vi med mamma, syster och folk som älskar en för den man är. (ca 10 personer)

Vi kommer inte ens att nämna att några var med överhuvudtaget. Min kära far och jag har också precis börjat umgås så det blir nog bäst så. Inga diskussioner och inga disbyter.

Ska bröllop vara så komplicerade? Är det inte meningen att de bara ska handla om de två som ska gifta sig?

• bara jag

Om det nu skulle vara så att han kommer med sin "nya", så är ju etiketten att din mamma och pappa sitter vid honnörsbordet. Placera henne långt ifrån i så fall!

• GME76   080802

Bjud henne inte. Du gillar henne inte och hon verkar inte respektera dig, så du behöver inte bry dig om hennes känslor. Och om din pappa tar illa upp så är det hans problem så gjort ett sånt dåligt val av fru. Hur kan man gifta sig med ngn som avskyr ens barn??

• Evitas

BJUD INTE HENNE!!!!

det med vett o etikett behöver man inte följa.
    säg exakt till din pappa att du vill ha han där, men att de e bestämt att bara mänikor som ni älskar o umgås me ska närvara.
    o struntar han i att komma pga av de. så e han inte värd att ha me, hårt men sant...

• Humlan66

Ja jag håller absolut med,det här är en sak du gör EN gång i livet(förhoppningsvis) och den dagen är bannemig DIN.Om inte din pappa kan respeketera dig och ditt beslut så är det ju riktigt dåligt av honom.hans fru överlever nog så BJUD HENNE INTE!!! det här handlar inte om honom nu utan om dig som är hans dotter

Lycka till och njut riktigt av din dag

• Sommargrönt

Tack så mycket för alla snälla svar. Jag visste väl att det är så jag borde göra. Men när vi blev osams för dryt tre år sedan så försökte jag ringa upp och reda ut allt och då sa han så hemska saker. Sen har han inte hört av sig ens på födelsedagar på alla år. För några veckor sedan ringde jag upp honom. Han blev visserligen glad. Men jag är bara så rädd att han ska bli arg så vi blir osams igen. Skulle bli helt knäckt om han inte tar det bra...

• FredOchSara

Tänk såhär...Ni ska ha en stor grillfest i trädgården.
    Ni vill ha era nära och kära från släkten där, ni vill ha era bästa vänner där och ni vill ha några som ni känner väl men sällan umgås med men när ni väl umgås med dem har ni jättekul ihop...Sätt ihop en sådan drömgästlista...Byt sedan rubrik från BBQ till Bröllop!

Jag kan inte förstå varför man "måste" bjuda den eller den bara för att det är giftermål på g. Ni skulle ju aldrig bjuda häxan till en vanlig fest? Det här är eran dag och ni ska bjuda folk som ni mår bra av och som ni verkligen vill dela den här dagen med... Energitjuvar kan stanna hemma!

Vill du verkligen sitta under middagen och oroa dig för vad skit-kärringen kan tänkas hitta på under kvällen?

Sen vet jag ju att det här är så mycket enklare för mig som utomstående att säga men om din far inte kan acceptera detta är det hans förlust, inte din!

Lycka till!

• Efter 11 år är det min tur

Jag håller med...lycka till och tänk på att det är ni som ska må bra ,inte hon eller pappa

Humlan66 skrev 2008-03-18 08:26:58 följande:
    Ja jag håller absolut med,det här är en sak du gör EN gång i livet(förhoppningsvis) och den dagen är bannemig DIN.Om inte din pappa kan respeketera dig och ditt beslut så är det ju riktigt dåligt av honom.hans fru överlever nog så BJUD HENNE INTE!!! det här handlar inte om honom nu utan om dig som är hans dotterLycka till och njut riktigt av din dag
  • Lemmy

Den här dagen är din och din m2b. Bjud de som ni tycker om. Din styvmor verkar ju mest ha ställt till besvär, och det är ju ingen sån människa man vill ha med på sin stora dag. Håller alltså med övriga; bjud inte henne!

Svar på tråden Inte bjuda pappas fru?