• bruud08

gravid, bröllop före eller efter?

Jag är gravid Vi hade planerat att gifta oss i sommar. Men nu vet vi inte hur vi skall göra.

Vad tror ni blir bäst? bröllop när man är gravid eller senare när barnet är fött?

• Svar på tråden gravid, bröllop före eller efter?
  • Bling75

Jag hoppas på att vara gravid när vi gifter oss, men jag tror att många hade sagt vänta.

Det enda som oroar mig är att man kan vara så trött under graviditeten, speciellt i början. Rätt sent kan det väl vara jobbigt med foglossning och liknande. Det beror nog lite på hur man mår och vilket typ av bröllop man vill ha. Ska man ha stora kyrkbröllopet där man är igång från 10 på morgonen till 2 på natten kanske det blir lite tungt. Nu dricker inte jag alkohol så det är ju inget som stör mig, kan annars tänka mig att många saknar champange och vin till maten.

Men jag hade inte velat gifta mig under tiden man ammar, utan då hellre väntat tills barnet var kanske 2-3 år så man lätt kan lämna det hos mormor och morfar för en lyxig bröllopsresa.

• BlivandeFruJohansson

Vi skulle gift oss förra året, men blev gravida så sköt på bröllopet. Sonen stkulle vart 3 månader, tyckte han var förliten för att va me på ett bröllop.. Så blev dop istället och vi gifter oss i sommar istället! Skulle avrt mysigt att gifta sig gravid, men vi båda vill ha ett sommarbröllop

• lycklig fästmö

Med de erfarenheter jag har av att vara nybliven mamma hade jag valt att gifta mig när jag var gravid. Man har knappt varken tid eller ork till att planera och ordna o styra (tyckte jag).

Vi ska gifta oss när vår dotter är 15 månader och det hoppas jag går bra, men ag hade inte velat när hon var nyfödd. Bröst som läcker mjölk, kanske har man inte sovit på flera månader och med extra kilon är det bättre att ha en stor gravid mage än en mjuk nyförlöst mage :) Vad gäller alkohol kände jag personligen inte ett enda sug under graviditeten, man tänker liksom inte på det om det inte är ett alternativ.

Viktigt nu är att detta är MINA personliga tankar o erfarenheter, givetvis är det olika för alla men detta var mitt bästa tips ;)

Hoppas ni kommer fram till det som är bra för er, lycka till!!

• Aspera

Jag hade valt att gifta mig som gravid. Ni behöver inte ha tankarna på någon annan än varandra.

• rosalin

med facit i hand hade jag aldrig fixat ett bröllop när tösen var nyfödd. Vi hade ett helvete med viktproblem och amningsproblem och på det fick jag en deprission. Så nått bröllop hade jag inte klarat då. Man vet inte vad som väntar när barnet kommer.

Men medan jag var gravid trodde jag att jag skulle fixa allt som nybliven mamma. Det tar mer ork och tid än vad man tror. Så gifta sig gravid är mitt råd. Eller vänta tills barnet är nått år åtminstånde

• grabbarna

helst före jag var sååå trött som gravid och fick ganska stora problem med fogarna ganska tidigt och hade inte orkat gifta mig som gravid och efteråt är det nog mkt ändå

så före eller 1-1,5 år efter är mitt tips

• stfa

Jag hade valt att gifta mig under graviditeten. Hoppas på att vara tidigt gravid när vi gifter oss i juni

• Utomlands 2008

Under graviditeten hade jag föredragit att gifta mig under månad 4-7.
    De första 12 veckorna var jag så trött att jag inte orkade något mer än att jobba (fick gå ner i tid o jobba 75-80% mot normala heltiden) - och det utan ngt som helst illamående.
    De sista månaderna är man allmänt otymplig, trött (igen, inte alla men de tär vanligt pga nytt hormonpåslag), svullen, har ont här och var osv.

Som nybliven mamma (till 6 månaders bebis) hade jag aldrig orkat styra upp och gneomföra ett bröllop enl. normen för bröllop enl de som är här på BT (med många gäster, färgteman och lull-lull ).

Säger som flera andra; under graviditeten (mitten av den) eller när barnet är 2-3 år - fast då brukar det vara "dags" för barn nr 2...

• Bling75

Utomlands, vilken tur, jag har planerat så att vårt bröllop är under slutet av månad 4 om vi nu lyckas den här gången (IVF). Blir det inte något nu så väntar vi till hösten med nya försök.

• Utomlands 2008
    Bling75 skrev 2008-03-14 02:32:30 följande:
    Utomlands, vilken tur, jag har planerat så att vårt bröllop är under slutet av månad 4 om vi nu lyckas den här gången (IVF). Blir det inte något nu så väntar vi till hösten med nya försök.
    Låter som en bra plan!
    Men, det ska också sägar att alla graviditeter skiljer sig åt - vissa är inte trötta så länge. Men de första månaderna är det väldigt vanligt. Händer mycket hormonellt då.

Håller tummarna för positivt IVF-försök!
Svar på tråden gravid, bröllop före eller efter?