Inlägg från: Norrskensflamman |Visa alla inlägg
  • Norrskensflamman

Examensfest...

Kan du inte prata med dina föräldrar och säga vad du tycker att det vore väldigt roligt att ha alla samlade på din stora dag? Så där kan ni ju inte ha det hela livet, du kan ju tex inte ha två bröllop, två dop mm. Nej, de är vuxna och får faktiskt anpassa sig. Om de inte har träffats på 6 år och båda par nya partners så är det väl dax att de träffas? De valde en gång i livet att få barn och de är fortfarande dina föräldrar så de får faktiskt stå ut med att träffas vid högtider som rör dig.

• Norrskensflamman

Om det underlättar för dina föräldrar så kan de ju lämna sina nya partners hemma. Ibland kan det ju vara lättare om den "ursprungliga" familjen träffas och man inte tar med de nya men då krävs det ju att det inte finns någon svartsjuka från någons sida utan man accepterar att den gamla familjen har ett umgänge. Men du kanske vill ha med deras nya och då skall de ju så klart närvara.
    Hoppas att dina föräldrar har kommit så långt att de kan förlåta det som har varit (6 år är en rätt lång tid) men det är inte på ditt ansvar att så sker. Du får tala om för dem hur roligt det skall bli att träffa alla samtidigt!

• Norrskensflamman

Fd februaribrud
    Jag menade inte att hon inte skall bjuda dem men de kanske själva inte vill närvara eller om föräldrarna tycker att det är lättare att inte ta sina nya med sig.
    Jag har vänner som väljer att göra så att för det mesta så följer inte de nya med utan låter den ursprungliga familjen träffas själva. Ingen av dem lider utav det utan tycker att det är helt ok. Vid vissa tillfällen väljer de också att vara med och det är lika ok.
    Som sagt, Tanja ska inte utelämna någon i inbjudan men väljer någon av de nya att inte närvara så behöver hon kanske inte "övertala" dem om hon inte hemskt gärna vill att de ska komma.

• Norrskensflamman

Julia B
    Som jag skrev så skall hon så klart bjuda sina föräldrars respektive.
    Alla har sina egna lösningar på de "problem" som uppstår kring styvfamiljer. Jag är också styvmamma så jag kan tänka mig in i situationen. Om min sambo inte hade träffat sitt x sedan skilsmässan så tror inte jag att jag hade följt med på den festen. Det skulle kanske vara ett tillfälle för dem att få prata ostört.
    Lycka till Tanja och ha en trevlig fest!

Svar på tråden Examensfest...