• alltidvi

Egenlagad mat till många..

Är det någon som har erfarenhet av att laga maten själv till sin bröllopsfest? Vi kommer att bli många ca 80-90 stycken och planerar att ha någon typ av grillning/buffé. Är det genomförbart utan att bryta ihop? Ps. Tänkte ha "personal" som hjälper till med grillning o dyl...

• Svar på tråden Egenlagad mat till många..
  • LloveC

grabbarna: Vi beräknade 500 g kött per person och det var som sagt alldeles för mycket, men eftersom vi hade 3 sorter visste vi ju inte vad folk helst ville ha så vi tog i i överkant.
    Jag tror man klarar sig på 300 g kött per/pers utan problem.

Fläskfilén var colamarinerad (mannen är colatokig ) och den har vi inget recept på. Kycklingen gjorde svärmor, nåt med vitlök och dragon tror jag det var, den var jättegod iaf (ska kolla om hon har kvar receptet)

Vi gjorde potatisgratäng på 14 kg potatis och då tror jag det blev två gratänger över, så det var ganska bra beräknat.

vi gjorde både fläskfilén, kycklingen och potatisgratängen på torsdagen, vi fick ju hjälp med kyckling och fläskfilé, annars hade vi fått göra dom nån dag tidigare eller lagt i frysen.

• ia7

Ett supertips om ni ska grilla:

Koka färskpotatis, lägg i marinad(detta kan göras dagen innan) trä på spett och lägg dem på grillen. Så gott!!

• Aleta

ia7:
    Det låter jättegott, har du recept på marinaden?

• alltidvi

Tycker också att det låter jättegott!

ia7 skrev 2008-03-12 10:44:40 följande:
    Ett supertips om ni ska grilla:Koka färskpotatis, lägg i marinad(detta kan göras dagen innan) trä på spett och lägg dem på grillen. Så gott!!
  • Äntligen dax!
    LT2B skrev 2008-03-12 08:39:12 följande:
    Tror absolut att det går att fixa all maten själv. Gör så mycket ni kan som kan frysas in. Det mesta går faktiskt att frysa. Även sås och kött kan ju förberedas men först dagen innan. Sallad ska inte skäras fören någon timme innan den ska serveras, den bli lätt brun och ser inte direkt fräsh ut. Sallad borde ju serveringspersonalen kunna fixa. Annars finns det ju färdigskuren sallad i påsar även om den är lite dyrare.
    Fast sallad går mycket väl att förbereda - skär salladen och lägg i iskallt vatten till den ska blandas ihop - så håller den sig jättefin både en och två dagar ;)
  • alltidvi

Min m2b vill väldigt gärna att vi har någon typ av grillning och jag tror också att det skulle passa bra för den typ av "stämning" vi vill ha på bröllopsfesten. Jag har funderat på om vi skulle göra grillspett. Fördelen med det är att grillningen går fortare och att man kan göra olika typer av spett beroende på vad folk vill/kan äta.... Vad tror ni om det? Något problem som jag inte tänkt på?

• 121
    LloveC skrev 2008-03-12 10:42:18 följande:
    grabbarna: Vi beräknade 500 g kött per person och det var som sagt alldeles för mycket, men eftersom vi hade 3 sorter visste vi ju inte vad folk helst ville ha så vi tog i i överkant.Jag tror man klarar sig på 300 g kött per/pers utan problem.Fläskfilén var colamarinerad (mannen är colatokig ) och den har vi inget recept på. Kycklingen gjorde svärmor, nåt med vitlök och dragon tror jag det var, den var jättegod iaf (ska kolla om hon har kvar receptet)Vi gjorde potatisgratäng på 14 kg potatis och då tror jag det blev två gratänger över, så det var ganska bra beräknat.vi gjorde både fläskfilén, kycklingen och potatisgratängen på torsdagen, vi fick ju hjälp med kyckling och fläskfilé, annars hade vi fått göra dom nån dag tidigare eller lagt i frysen.
    Hur mycket potatisgratäng beräknade ni per port. och ska köttet vara tillagat eller rått då du beräknar 300 gam per person?
  • ia7

Aleta: köper färdig grillmarinad. Bara att välja den man gillar bäst, men jag gillar bäst de med honung i

• 121

Äh, jag kom på att jag hade en "potionstabell" sprad i datorn redan.

Kopierar in den så att ni andra också får se.
    Jag vet inte hur mycket man ska lita på den, men den kanske kan vara något att ha som riktlinje i alla fall.

****Portioneringslista****

Förrätt och dessert:
    Motsvarande 1 - 1½ dl per portion - vilket betyder totalt 70-120g
    (ex soppa större mängd, ex rökt lax mindre mängd)

HUVUDRÄTT:

******per portion i en tre-femrätters middag******
    benfritt kött 100-150g
    rostbiff färdig 100g på buffé 50-75g

fiskfilé 100-150g
    gravlax 125g på buffé 50-75g
    kycklingfilé/ankbröst 75-90g
    grillade kycklinglår 100-130g

potatissallad. 100-200g
    potatisgratäng 150g
    rösti 100-150g

sallad oblandad eller blandad 50-80g

sås (varm - baserad på mejeriprodukt ) ½-1 dl
    sås (varm - kraftig klar sås) 2-4 msk
    kall sås (baserad på mejeriprodukt eller majonnäs) ½ dl

******per portion som ensamrätt**********
    benfritt kött 150-200g
    rostbiff färdig 120g

fiskfilé 150-200g
    gravlax 150g
    kycklingfilé/ankbröst 100-120g
    grillade kycklinglår 130-160g

potatissallad. 100-200g
    potatisgratäng 150-200g
    rösti 130-180g

sallad oblandad eller blandad 70-100g

sås (varm - baserad på mejeriprodukt ) ½-1 dl
    sås (varm - kraftig klar sås) 3-6 msk
    kall sås (baserad på mejeriprodukt eller majonnäs) ½ dl

*********Buffé*********
    Total (max)mängd mat på t.ex. en buffé: 450-600g + bröd, smör och ost

OBS! Den mindre mängden vid mycket kallskuret samt förrätt och dessert.

• mazaba

Tack för tipset bra att ha något att gå på är ju inte lätt att beräkna hur mycket de äter....

• grabbarna

tack toppen nu har jag lite att gå efter

• LloveC

jag tror det blev ca 250-300 g potatis per person, vi beräknade utifrån hur formarna såg ut och hur många man trodde det räckte till, för vi hade ingenting att gå efter.
    Men som sagt, 14 kg potatis var lagom till 50 pers, vi hade ju förrätt också.

Köttet är beräknat i rå vikt, men tänkt på att ta lite mer om ni har väldigt många storätare

121 skrev 2008-03-12 14:59:57 följande:
    Hur mycket potatisgratäng beräknade ni per port. och ska köttet vara tillagat eller rått då du beräknar 300 gam per person?
  • Cissit
    LloveC skrev 2008-03-12 15:58:54 följande:
    jag tror det blev ca 250-300 g potatis per person, vi beräknade utifrån hur formarna såg ut och hur många man trodde det räckte till, för vi hade ingenting att gå efter.Men som sagt, 14 kg potatis var lagom till 50 pers, vi hade ju förrätt också.Köttet är beräknat i rå vikt, men tänkt på att ta lite mer om ni har väldigt många storätare
    Hur gjorde ni med potatisen? Stod ni och skalade alla 14 kilo för hand? Verkar galet jobbigt...hur långt innan kan man göra potatisgratäng förresten? Smidigast vore ju att köpa färdig, men det är dyrt och rätt ofta är det vitlök i vilket jag inte tål och många i min familj är också allergiska.
  • AnnaochHenrik

Cissit: Vi kommer köpa en elektrisk potatisskalare, kostar typ 250 kr på Onoff eller dylikt. Gratängerna gör vi dagen innan. Sen ska vi på själva dagen låna ett värmeskåp på skolan som ligger bredvid lokalen för att hålla gratängerna lagom varma tills de ska ätas! Tror det kommer fungera bra, kan inte tänka mig att vara utan potatisgratängen....

• LloveC

Japp, jag stod ensam och skalade 14 kilo för hand men skivade med en sån där vevskärmaskin. Jag kokade potatisskivorna i grädden, mjölken,löken och kryddorna först så den blev mjuk, då tar det inte lika lång tid i ugnen sen, man får ju inte in mer än två åt gången om man inte har varmluftsugn.
    Jag gjorde våra på torsdagen, men jag vet inte hur tidigt man kan göra dom faktiskt, (vi åt av det som blev kvar på söndagen och det var lika gott då) man kan inte frysa iaf, det vet jag.

För att lyckas värma så många samtidigt till middagen så lånade vi en varmluftsugn/micro också, hade nog varit lite knepigt med bara en ugn tror jag.

Cissit skrev 2008-03-12 22:20:47 följande:
    Hur gjorde ni med potatisen? Stod ni och skalade alla 14 kilo för hand? Verkar galet jobbigt...hur långt innan kan man göra potatisgratäng förresten? Smidigast vore ju att köpa färdig, men det är dyrt och rätt ofta är det vitlök i vilket jag inte tål och många i min familj är också allergiska.
  • Cissit

Jag måste kika lite i lokalen vi ska vara i och se vad det finns för utrustning och så innan vi bestämmer hur vi ska göra tror jag :) Men det lutar nästan åt att vi köper en billigare färdig buffé.

Svar på tråden Egenlagad mat till många..