• alltidvi

Egenlagad mat till många..

Är det någon som har erfarenhet av att laga maten själv till sin bröllopsfest? Vi kommer att bli många ca 80-90 stycken och planerar att ha någon typ av grillning/buffé. Är det genomförbart utan att bryta ihop? Ps. Tänkte ha "personal" som hjälper till med grillning o dyl...

• Svar på tråden Egenlagad mat till många..
  • AnnaochHenrik

Fråga mig efter bröllopet om det är genomförbart
    Vi har bjudit runt 100 gäster och ska ha buffé.
    ska ha mycket kallskuret som levereras färdigskivat, resten ska vara kallt. Lite smårätter, och en matig, krämig kycklingsallad bland annat.

• mirre07

Ok, det framgick inte men tänkte väl att det var så. Då är det ju helt lugnt.Lycka till!

• LT2B

Tror absolut att det går att fixa all maten själv. Gör så mycket ni kan som kan frysas in. Det mesta går faktiskt att frysa. Även sås och kött kan ju förberedas men först dagen innan. Sallad ska inte skäras fören någon timme innan den ska serveras, den bli lätt brun och ser inte direkt fräsh ut. Sallad borde ju serveringspersonalen kunna fixa. Annars finns det ju färdigskuren sallad i påsar även om den är lite dyrare.

• fru Bruhn

mazaba!!
    Vi ska oxå ha kall buffe. Gifter oss i sommar.
    Vad ska ni ha för något?

• fru Bruhn

Mazaba!! OJ!!
    Såg nu att du redan skrivit det.

• mazaba

inte lätt att se allt ala skrivit.....

Vad ska ni ha på eran buffe kul med andras ideer

• Aleta

Vi ska ha ca 120 gäster, men för att krångla till det extra för oss så har vi fest dagen innan för dem också.
    Första kvällen ska vi ha grillfest. Har fixat massor med grillar och kommer att lägga fram kött, fisk, kyckling och grönsaker som alla får grilla själva.
    Nästa måltid är brunch dagen efter vilket bekymrar mig en del, vet inte riktigt vad vi ska servera då som går att förbereda. Fläskpannkaka är det enda på listan hittills
    Sedan kommer själva bröllopsbuffén.
    Kall inkokt lax
    Dubbelmarinerad fläskfilé (kall)
    Något med kyckling (kall)
    En kall couscoussallad med aprikoser
    Kall tysk potatissallad
    + annat som jag inte har bestämt ännu
    Problemet är vad vi ska ha för varmt till och hur man håller det varmt till 120 personer. Hur värmer man t ex potatisgratäng till så många med en ugn?

• mazaba

Vi kommer inte ha något varmt, för det är som sagt svårt att ha det varmt för många, vi blir nånstans 70-80 pers. Så jag tycker personligen det är smidigare med det kalla då slopper man tänka på om det är lagom varmt eller råka bränna någo istället....

• grabbarna

är intresserad av recept framförallt mängden då för kycklingen och fläskfilen, vi blir ung 50 pers nämligen och jag tycker det är sås vårt att beräkna hur mycket amn ska göra av varje, vill ju inte ha för lite men inte allt för mycket heller för det känns också onödigt.

hur långt innan gjorde du maten?

LloveC skrev 2008-03-11 16:43:15 följande:
    Vi fixade maten själva till 50 personer (men hade nog räckt till det dubbla ), gick smidigare än jag trott faktiskt.Vi hade:kräftröra på bröd till förrätt, den köpte vi färdiggjordbuffe med potatisgratäng, kall marinerad kycklingfile, kall marinerad fläskfile och rökt fårfiol.till det serverades sallad, såser, grissini, ostar och oliver mm.Det blev jättegott och var inga som helst problem att laga allt bara man tog lite hjälp av föräldrarna Vi hade ingen efterätt utan bara kaffe och after eight, och senare på kvällen serverades tårta.
  • ia7

Olika pajer skurna i små bitar som stående förrätt

porterstek färskpotatis sås
    krämig pastasallad
    grönsallad
    kallskuren rökt skinka
    coleslaw
    bröd

bröllopstårta

Vi är ca 65 pers

Svar på tråden Egenlagad mat till många..