• alltidvi

Egenlagad mat till många..

Är det någon som har erfarenhet av att laga maten själv till sin bröllopsfest? Vi kommer att bli många ca 80-90 stycken och planerar att ha någon typ av grillning/buffé. Är det genomförbart utan att bryta ihop? Ps. Tänkte ha "personal" som hjälper till med grillning o dyl...

• Svar på tråden Egenlagad mat till många..
  • mazaba

vi ska bara vanlig kall buffe för att kunna förbereda mycket dagarna innan, kommer även dela ut jobb till hjälpsamma släktingar. Vi kommer bli 70-80 pers.

• alltidvi

Vi har planerat att gifta oss under tidig vår, så en helt kall buffé känns just lite för kall... Annars är ju det ett jättebra alternativ

• Bluerose

Mazaba vad ska ni ha för rätter?

• mazaba

Några olika potatis sallader likaså nån pasta sallad.
    fläskfile
    kassler
    kycling
    lax (tror jag)
    sallad bröd

Kött rätterna kommer vara i olika marinader men vilka vet jag inte ännu, har en som ska hjälpa mig med det som hade bra ideer, har ej träffat henne ännu.

Hitta fler buffe recepr på arlas hemsida fanns många olika buffe tips vid olika tidpunkter på året titta där finns i en brun sida på högersida
    www5.arla.se/Default____17942.aspx

• Blondie77

visst är det genomförbart! vi ska laga maten själva och vi blir ca 70 pers. Jag har förrut gjort buffe till 60 personer helt själv! denna gången får jag hjälp av mamma och pappa vilket kommer underlätta och dessutom har vi 2 personer som ska ta hand om att värma maten och fylla på buffen och plocka disk osv

vet inte om du är intresserad av menyförslag men i fall att så kommer våran meny här:

foccaibröd med havssalt och soltorkade tomater (bakas i förväg och fryser in)

Potatisgratäng (vi köper färdig färsk gratäng på påse, den är super god och tillagas på 20 min)

Helstekt skivad Fläskfile gratinerad med getost, rucola, honung och pinjenötter (görs dagen innan och värms innan servering)

Helstekt skivad kycklingfile med ädelost, bacon och persilja (görs på samma sätt som fläskfilen)

2 sorters sallad som förbereds samma dag

rödvinssås och en kantarell och cognacsås som jag också lagar dagen innan och som sedan värms upp inför buffen

vi skippar förrätten eftersom vi ska ha snittar till bålen/minglet innan maten och vi har valt bort efterrätt och kör bara på bröllopstårta och kanske lite godis i fina skålar.

Lycka till

• alltidvi

Låter jättegott! skulle gärna ha lite recept om du har det? Vore jättesnällt om du kunde maila mig... alltidvi@live.se

Vi tänkte också skippa förrätt+efterrätt och så tänkte vi ha "tårtbuffe" som tårta. Vi har massor med olika allergiker i släkt-vänskapskretsen. Om jag ber några av mina närmaste kompisar att ta med varsin tårta/paj/efterrätt så tänkte jag att vi får flera olika jättegoda varianter samtidigt som alla allergiker får något att äta. (Två av mina närmaste vänner är laktos respektive glutenintoleranta.) Det är ju inte så jobbigt att ordna en kaka men att baka till 90 pers är ju lite värre...

Blondie77 skrev 2008-03-11 16:34:07 följande:
    visst är det genomförbart! vi ska laga maten själva och vi blir ca 70 pers. Jag har förrut gjort buffe till 60 personer helt själv! denna gången får jag hjälp av mamma och pappa vilket kommer underlätta och dessutom har vi 2 personer som ska ta hand om att värma maten och fylla på buffen och plocka disk osvvet inte om du är intresserad av menyförslag men i fall att så kommer våran meny här:foccaibröd med havssalt och soltorkade tomater (bakas i förväg och fryser in)Potatisgratäng (vi köper färdig färsk gratäng på påse, den är super god och tillagas på 20 min)Helstekt skivad Fläskfile gratinerad med getost, rucola, honung och pinjenötter (görs dagen innan och värms innan servering)Helstekt skivad kycklingfile med ädelost, bacon och persilja (görs på samma sätt som fläskfilen)2 sorters sallad som förbereds samma dagrödvinssås och en kantarell och cognacsås som jag också lagar dagen innan och som sedan värms upp inför buffenvi skippar förrätten eftersom vi ska ha snittar till bålen/minglet innan maten och vi har valt bort efterrätt och kör bara på bröllopstårta och kanske lite godis i fina skålar.Lycka till
  • LloveC

Vi fixade maten själva till 50 personer (men hade nog räckt till det dubbla ), gick smidigare än jag trott faktiskt.

Vi hade:
    kräftröra på bröd till förrätt, den köpte vi färdiggjord

buffe med potatisgratäng, kall marinerad kycklingfile, kall marinerad fläskfile och rökt fårfiol.

till det serverades sallad, såser, grissini, ostar och oliver mm.

Det blev jättegott och var inga som helst problem att laga allt bara man tog lite hjälp av föräldrarna

Vi hade ingen efterätt utan bara kaffe och after eight, och senare på kvällen serverades tårta.

• mirre07
    Blondie77 skrev 2008-03-11 16:34:07 följande:
    Helstekt skivad Fläskfile gratinerad med getost, rucola, honung och pinjenötter (görs dagen innan och värms innan servering)Helstekt skivad kycklingfile med ädelost, bacon och persilja (görs på samma sätt som fläskfilen)
    Kan nog tänka mej att köttet blir rätt torrt och trist, en liten tanke bara då jag jobbar med mat. Annars lät det supergott!
  • Blondie77

jag har provlagat rätterna och det blir inte alls torrt och trist, men tricket ligger lite i att inte gratinera köttet med osten och dom övriga ingridienserna förrens innan det ska serveras (det gör man alltså inte dagen innan utan då helstekar man och skivar köttet.

jag har inga recept på det för jag lagar alltid mat på "känslan" men inboxa mig om du vill veta mer så gör jag en lista på vad du behöver och ungefär hur mycket :)

Svar på tråden Egenlagad mat till många..