• Tidoptimisten

Var på hennes bröllop men vill inte bjuda henne på mitt!!!

Jag har en barndomsvän vars bröllop jag blev bjuden till (bröllopet var fem år sedan).
    Idag har vi skickar vi ett sms till varandra när vi fyller år! That's it!! Saknar henne inte!

Problemet är att jag vill bjuda en annan barndomsvän som jag har kontkat med och verkligen tycker om MEN som är väldigt nära vän med hon jag inte..kommer sakna på mitt bröllop...

Hur är det med kutymen, måste man bjuda dem vars bröllop man varit på??

• Svar på tråden Var på hennes bröllop men vill inte bjuda henne på mitt!!!
  • Besservvisser

Nej. Om du verkligen vill inte, så bjud henne inte.

• Tidoptimisten

Ah, vad skönt och höra Besservvisser! Jag har frågat några vänner som jag umgås med där jag bor nu och de tycker absolut jag ska bjuda igen...

• Besservvisser

Jag tycker inte at man måste alltid bjuda igen.

• Peters Fridelina

Jag är i en liknande situation. En f.d. klasskamrat gifte sig för endast ETT år sedan, men de bjöd väldigt brett. (Några hade de inte träffat på flera år!) Och nu när vi gifter oss och inte hörts alls på nästan ett helt år och vi bara vill bjuda familjen samt de ALLRA närmsta vännerna så känns det inte alls dumt att inte bjuda igen. Vi var ju lite statister på deras bröllop, men vi vill inte bjuda så långt ut i bekantleden. (Vi är redan 52 st pga. stor familj.) Så följ ditt hjärta. Tänk bara på hur du ska "försvara det" om det kommer på tal...

• Tidoptimisten

mm, det är ju just det med förklaringen...

• girl in love

Klar att man ska bjuda igen. Man MÅSTE inte det men, kom igen, om det var tvärtom (hon var på ditt men du blev inte inbjuden till henne) då skulle du märka det och bli ledsen.

Hon kanske tror att ni är vänner...

• AnnaochHenrik

girl in love skrev 2008-03-11 04:55:02 följande:

Klar att man ska bjuda igen. Man MÅSTE inte det men, kom igen, om det var tvärtom (hon var på ditt men du blev inte inbjuden till henne) då skulle du märka det och bli ledsen.Hon kanske tror att ni är vänner...
    Nej, det är INTE klart att man ska bjuda igen. Om man blivit bjuden på ett bröllop med 150 gäster, och själv ska bjuda 50, kan man ju inte behöva bjuda igen. Det beror helt på hur stort bröllop man har, och någonstans måste man ju dra gränsen för hur många man bjuder.
  • Piha

Har man möjlighet och råd bjuder man igen, tycker jag. Varför vill du inte att hon ska komma på ditt bröllop? Är det av ekonomiska skäl eller finns helt enkelt inte plats? Då finns ett godtagbart skäla att inte bjuda. Annars får du nog bereda dig på att du kommer att göra henne ledsen och sårad.

// P

• konichiwa girl
    AnnaochHenrik skrev 2008-03-11 06:16:04 följande:
    girl in love skrev 2008-03-11 04:55:02 följande: Nej, det är INTE klart att man ska bjuda igen.
    Det är kutym att bjuda igen.
  • AnnaochHenrik

konichiwa girl skrev 2008-03-11 07:28:41 följande:

Det är kutym att bjuda igen.
    Nja, Magdalena Ribbing, som ju är något av en guru inom vett och etikett, hävdar bestämt att det är kutym att bjuda igen vid alla tillfällen utom just vid bröllop. Där menar hon att man bjuder efter förutsättningar. Man kan ju inte bjuda en avlägsen släkting bara för att man blev bjuden på deras bröllop om man själv har ett mindre böllop.
    Sen kan det ju vara åt andra hållet också, vi bjuder några som gift sig utan att vi blev bjudna, då de hade mindre bröllop än vårt. Däremot kan det bli kostigt om man har ett stort bröllop och bjuder i princip alla man känner, och då hoppar över ett par man blivit bjuden till.
Svar på tråden Var på hennes bröllop men vill inte bjuda henne på mitt!!!