• Ninnirosa

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Vi har precis förlovat oss och kommer att gifta oss om 6 månader. Jag är student och vi har ingen bra ekonomi direkt. Jag vill inte heller lägga en förmögenhet på bröllopet utan bara bjuda de närmsta. Detta innebär ju dock inte att det inte kommer att kosta något. Vi behöver således "bidrag" från våra föräldrar. Jag tror att mina föräldrar kommer att ge oss ett bidrag, men detta är inget vi diskuterat ännu. Jag hoppas verkligen att brudgummens far ger oss ett bidrag, för han har möjlighet till detta, han har det gott ställt. Men hur ber man om pengar?
    Kan man säga det rätt ut?
    Hur kommer man fram till hur mycket pengar man ska "få"??
    Känns som ett väldigt känsligt ämne och man känner sig dum över att fråga....men...vi behöver ju pengar.
    Brudgummen och hans far har ingen jätte nära relation och brudgummen är lite "mesig" när det gäller att be om hjälp. Och eftersom de inte har en jätte nära relation är det ännu svårare att diskutera saken.
    Snälla, ge tips och berätta om hur ni gjorde.

• Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
  • cellabella

Jag tycker inte att det är mer fel att be om pengar till bröllopet än att önska sig pengar i present istället för presenter som många gör. Man behöver inte se så stelbent på livet, jag tycker många verkar ha så jobbiga regler för hur saker ska vara. Jag ringde direkt upp våra föräldrar, frågade om de ville bidra till bröllopet istället för att ge present, och det var inga problem. Så det är ett tips från mig, som inte innehåller några pekpinnar alls!

• Lilla My

Jag måste till att börja med hylla Fröken Figos inlägg! Du äger, som vanligt!

TS: Att be om pengar är aldrig lätt, men om man ska/vill/måste göra det så gör det på ett sätt som gör det möjligt för personen att säga nej.