• Ninnirosa

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Vi har precis förlovat oss och kommer att gifta oss om 6 månader. Jag är student och vi har ingen bra ekonomi direkt. Jag vill inte heller lägga en förmögenhet på bröllopet utan bara bjuda de närmsta. Detta innebär ju dock inte att det inte kommer att kosta något. Vi behöver således "bidrag" från våra föräldrar. Jag tror att mina föräldrar kommer att ge oss ett bidrag, men detta är inget vi diskuterat ännu. Jag hoppas verkligen att brudgummens far ger oss ett bidrag, för han har möjlighet till detta, han har det gott ställt. Men hur ber man om pengar?
    Kan man säga det rätt ut?
    Hur kommer man fram till hur mycket pengar man ska "få"??
    Känns som ett väldigt känsligt ämne och man känner sig dum över att fråga....men...vi behöver ju pengar.
    Brudgummen och hans far har ingen jätte nära relation och brudgummen är lite "mesig" när det gäller att be om hjälp. Och eftersom de inte har en jätte nära relation är det ännu svårare att diskutera saken.
    Snälla, ge tips och berätta om hur ni gjorde.

• Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
  • cellabella

Jag tycker inte att det är mer fel att be om pengar till bröllopet än att önska sig pengar i present istället för presenter som många gör. Man behöver inte se så stelbent på livet, jag tycker många verkar ha så jobbiga regler för hur saker ska vara. Jag ringde direkt upp våra föräldrar, frågade om de ville bidra till bröllopet istället för att ge present, och det var inga problem. Så det är ett tips från mig, som inte innehåller några pekpinnar alls!

• Lilla My

Jag måste till att börja med hylla Fröken Figos inlägg! Du äger, som vanligt!

TS: Att be om pengar är aldrig lätt, men om man ska/vill/måste göra det så gör det på ett sätt som gör det möjligt för personen att säga nej.

Det första ni kan göra är att försöka göra en budget för hur mycket ni själva kan spara ihop på ett halvår. Sen kollar ni vad det räcker till. (Och gör er berädda att stryka allt annat). Sedan tar ni era beräkningar till föräldrarna och presenterar er budget. Fråga sedan ifall de skulle kunna tänka sig att bidra med någon eller några saker utöver det ni har råd med själva. Säg att de inte behöver svara nu. (Föräldrar kan ha mer utgifter än man tror). På så sätt behöver föräldrarna inte känna att de måste ge någon viss summa eller mer än de har råd med, eller till något de tycker är onödigt.

Lycka till.

• Fröken Figo

Åh vad kul att man fick lite medhåll!! Jag var beredd på värsta utskällningen för min "galna" syn på livsval osv hehe... Ang att skaffa barn med dålig ekonomi, man får jämt höra hur fel det är... Är så trött på det. Livet är inte evigt. Ibland måste man köra på också...

Vi gifter tex oss med "sådär" ekonomi. Vi har bara en lön att leva på och visst hade vi kunnat vänta ett år så vi har två löner (när jag blir klar med utbildningen och har jobbat ett år) men nej... vi vill gifta oss nu!! Bröllopet anpassades efter de förutsättningar vi har. Sen erbjöd sig min pappa betala allt men det blir väl så att vi delar upp kostnaderna. Men även med vår ena lön ville vi verkligen gifta oss denna sommar!! Det är en känsla som inte går att förklara logiskt. Det är en "nu gäller det" känsla, ett lyckorus! Skulle aldrig skjuta på bröllopet för att ha mer pengar... Det skulle döda lite av det där lyckoruset vi kände när vi bestämde oss för att gifta oss.

Insikten växer fram... detta är mannen i mitt liv. Har aldrig varit så lycklig... vill aldrig leva utan honom... sen bestämmer man sig för att bli man & fru... tänk sen: "ok, vänta ett år då tills ni har mer pengar". Nej fy vad hemskt.

Jag är bara 26 och vill ha barn snart. Kommer krocka med karriär och nej vi har inget hus än och jag har inte jobbat massa massa år men det skiter jag i. Känns det rätt så ÄR det rätt!! Man kan göra så det blir rätt... Pengarna får anpassas efter mig och våra behov, inte tvärtom!

hehe... lite off topic men ändå. Det är kul att diskutera livsfrågor också

• 2aug08

Håller med flera här. Fröken Figo rockar!!! Pengar är inte allt.

• matildaochniklas

Bra skrivet fröken figo, du har såå rätt!

• Soon to be wed

Innan man bestämmer för att gifta sig så ska man väl först se om man har råd, det tycker jag, man kan ju inte räkna men pengar från sina föräldrar sen blir jag liksom andra här överlycklig för bidrag om vi får ngt

• 2008-08-09

Mitt mål är absolut inte att bli någon "rik" mamma som ska gå omkring med nyaste barnvagnen med en latte i handen! Långt därifrån!
    Jag tycker bara att man ger sitt barn en lite bättre start i livet, genom att åtminstone ha en föräldrapenning som är över minibeloppet..men det är bara min åsikt, alla gör inte så och det respekterar jag helt och hållet.
    I min värld finns det inte på kartan att komma krypandes hem till mamma och pappa och be om pengar om det krisar, även om jag vet att de skulle ställa upp. Jag flyttade hemifrån för 7 år sedan och därmed försörjer jag mig själv.

Usch nu lät jag väldigt "grinig"

• lycklig78
    becky79 skrev 2008-03-07 12:31:20 följande:
    Vad ska man ha föräldrar till ifall dom inte kan ställa upp på sina barn?!
    Detta är ju såklart sant, men jag anser inte att föräldrar på något sätt är skyldiga till att lägga pengar i sina barns bröllop.. Har föräldrarna råd är det väl en sak...
    Tycker hela tråden är väldigt konstig.
  • Balinda
    becky79 skrev 2008-03-07 12:34:31 följande:
    kan ju tillägga att jag menar inte att jag vill betala hela bröllopet till våra barn, men t stor del.
    det är ju lätt att säga nu.. man vet ju inte hur ekonomin ser ut i en viss situation,
    och på frågan .. vad ska man ha föräldrarna till om dem inte kan ställa upp för sina barn? ??????? att ställa upp handlar väl inte om att ge pengar? tycker inte att man ska ha sina föräldrar till nåt. mycket konstigt kommentar som jag tror min mamma och pappa skulle bli lessen över att sen,
Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?