• Ninnirosa

Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?

Vi har precis förlovat oss och kommer att gifta oss om 6 månader. Jag är student och vi har ingen bra ekonomi direkt. Jag vill inte heller lägga en förmögenhet på bröllopet utan bara bjuda de närmsta. Detta innebär ju dock inte att det inte kommer att kosta något. Vi behöver således "bidrag" från våra föräldrar. Jag tror att mina föräldrar kommer att ge oss ett bidrag, men detta är inget vi diskuterat ännu. Jag hoppas verkligen att brudgummens far ger oss ett bidrag, för han har möjlighet till detta, han har det gott ställt. Men hur ber man om pengar?
    Kan man säga det rätt ut?
    Hur kommer man fram till hur mycket pengar man ska "få"??
    Känns som ett väldigt känsligt ämne och man känner sig dum över att fråga....men...vi behöver ju pengar.
    Brudgummen och hans far har ingen jätte nära relation och brudgummen är lite "mesig" när det gäller att be om hjälp. Och eftersom de inte har en jätte nära relation är det ännu svårare att diskutera saken.
    Snälla, ge tips och berätta om hur ni gjorde.

• Svar på tråden Hur "ber" man om pengar till sitt bröllop?
  • 26juli2008

Fröken Figo: äntligen nån till som anser att pengar inte ska vara i vägen för att skaffa barn!!! Gud va kul att läsa! I dagens läge ska man utbilda sig, skaffa karriär och helst hunnit betala av lånet på huset och renoverat hela skiten innan barnen kommer! Väldigt få verkar ta hänsyn att ju äldre man blir desto jobbigare är det att bära, få och uppfostra barn. Och sen ska vi inta börja prata om vilka risker vid en graviditet då man börjar närma sig de 40!!

Här har du en som för visso har pluggat klart, har en blivande med bra lön MEN jag själv är ung och arbetslös och det känns jävligt bra att ha valt att skaffa barn trots att vi lever på en lön då jag har gud och ingenting i föräldrapenning! Vi klarar oss och vi är lyckliga med vårt liv som det är!